دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1397 - 17:30
برای طی 800 هزار سال اخیر؛

کربن اتمسفر به بیشترین میزان خود رسید

گزارش‌ جدید نشان می‌دهد که غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین سال گذشته به 405 بخش در یکای سنجش (ppm) رسید. این میزان غلظت در 800 هزار سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
کد خبر : 301174

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس‌مگ، این گزارش همچنین نشان می‌دهد که سال گذشته یکی از داغ‌ترین سال کره زمین بوده که از هیچ کدام از الگوهای آب‌وهوایی شناخته شده مثل ال‌ نینو پیروی نکرده است.


ال‌ نینو یا ال‌ نینیو (El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.


ال‌نینیو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگ‌ترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.


به طور کلی، 2017 به عنوان دومین یا سومین سال داغ کره زمین به شمار می‌رود. البته این رده‌بندی از دهه 1800 یعنی زمانی است که محققان شروع به ثبت سوابق آب‌وهوایی کردند.


گرگ جانسون اقیانوس‌شناس آزمایشگاه محیط زیست دریایی اقیانوس آرام در نیویورک می‌گوید: «حتی اگر انسان‌ها همین الان تولید گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنند، باز هم نمی‌توانند غلظت دی‌اکسید کربن را در جو زمین کاهش دهند. این روند برای یک یا چند قرن آینده ادامه پیدا خواهد کرد».


انتهای پیام/4056



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته