دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1397 - 20:52
در اولین نمایشگاه پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز؛

زباله را به سوخت تبدیل کنید

شرکت دینا انرژی از پارک علم و فناوری فارس موفق به توسعه سیستم راکتوری تولید برقی شده است که می‌تواند از پسماند دامی و حیوانی سوخت تولید کند.
کد خبر : 300240

یاشار معصومی، دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا گفت: «شرکت دینا انرژی چهار سال است که تحت حمایت پارک علم و فناوری فارس فعالیت می‌‎کند و طی آن همکاری‌های زیادی با دانشگاه‌های دنیا و شرکت‌های مختلف داشته است».


وی ادامه داد: «من هم یک سال است که در شرکت دیناانرژی مشغول به کار هستم و روی رآکتورهای تولیدکننده سوخت و انرژی از پسماندهای دامی و حیوانی فعالیت می‌کنم».


وی افزود: «تاکنون کشورهای زیادی موفق شده‌اند با جمع‌آوری پسماندهای مختلف و ایجاد تغییراتی در ساختار سلولی آنها، پسماندها را به گازهای اولیه تبدیل کنند و از این گازها برای به حرکت درآوردن موتورهای گازسوز استفاده کنند. همچنین می‌توان از خود این گازها برای تولید برق یا سوخت تولید کنند».


معصومی افزود: «باتوجه به معضلات پسماندهای دامی و شهری در کشور، تیم ما نیز به فکر ساخت راکتور تبدیل پسماند به سوخت افتاد. نمونه اولیه این راکتور ساخته شده است و در حال مذاکره با چند شهرداری هستیم تا این کار را برای اولین بار در ایران به شکل اجرایی پیاده‌سازی کنیم».


وی گفت: «دنیا این تکنولوژی را در اختیار ما قرار نمی‌داد و همکاران ما با چهار سال تحقیق موفق به دستیابی به این تکنولوژی شدند. یکی از مشکلات ما در پیاده‌سازی این طرح، سرمایه‌گذاری است. برای اجرای این طرح در یک شهر به 200 تا 400 میلیارد تومان هزینه نیاز داریم که شهرداری‌ها قادر به پرداخت آن نیستند».


وی ادامه داد: «این راکتور در اشل آزمایشگاهی ساخته شده است و طراحی اشل کوچک صنعتی آن برای 50 کیلوگرم پسماند در ساعت نیز طراحی شده و در حال ساخت است».


معصومی گفت: «این سیستم در یک دامداری یا محل جمع‌آوری زباله شهری با 10 تن پسماند در روز می‌تواند به طور متوسط یک مگاوات ساعت برق تولید کند».


انتهای پیام/4021



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته