دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1397 - 12:15
وزیر علوم:

جامعه علمی می‌تواند تمام مشکلات کشور را حل کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اولین همایش و نمایشگاه پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز گفت: به جرأت می‌توانم بگویم جامعه علمی ما برای تمام مشکلات کشور می‌تواند راه‌حل ارائه دهد.
کد خبر : 299766

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، منصور غلامی گفت: «تلاش داریم مجموعه آموزش عالی را در سطح ملی مدیریت کنیم. در این اوضاع باید به جایگاه موسسات آموزش عالی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و باید برنامه‌محور عمل کنیم. اگر در گذشته نگاهی خارج از برنامه‌های انجام شده داشتیم باید آنها را کنار بگذاریم و در شرایط فعلی روی حرکت‌های برنامه‌محور متمرکز شویم».


وی افزود: «پارک‌های علم و فناوری شروع خوبی داشتند و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رشد و توسعه مناسبی داشته‌اند. موسسان این پارک‌های علم و فناوری معمولاً جوان هستند و امید به آینده در آنها زیاد است. پارک‌های علم و فناوری پلی بین بخش خصوصی آینده با موسسات آموزش عالی هستند. بنابراین ماموریت خاصی برعهده آنها گذاشته شده است. اهدافی برای تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها داشتیم اما نمی‌توان آنها را دقیق روی یک فرد پیاده کرد با این حال در پارک‌های علم و فناوری می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق را به افراد و موسسات منتقل کرد».


غلامی افزود: «در پارک‌های علم و فناوری زایش اندیشه و فکر مدیریتی داریم بنابراین ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی‌توانیم چگونگی مدیریت را به آنها املا کنیم بلکه باید در کنارشان بایستیم و به آنها اجازه بدهیم تا بتوانند شرکت‌های تحت حمایت خود را مدیریت کنند و این دانش مدیریتی را به آنها انتقال دهند. خیلی زودتر از اینها باید وارد عمل می‌شدیم تا نیروی انسانی توسعه‌یافته پرورش دهیم اما هنوز هم دیر نیست و می‌توانیم منابع خام را به نیروی انسانی توسعه‌یافته تبدیل کنیم».


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: «بخش قابل توجهی از این ماموریت را موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری باید انجام دهند در تربیت نیروی انسانی تحصیل‌کرده کار وسیعی انجام دادیم اما باید زودتر از اینها این کار را انجام می‌دادیم با این وجود هنوز دیر نشده است».


وی افزود: «در شرایط فعلی و با وجود اوضاع اقتصادی کشور ما یکی از مراکزی هستیم که باید به جامعه امیدواری بدهیم. اگر هم نگرانی‌هایی داریم نباید آن را به جامعه منتقل کنیم چرا که همه منتظر ما هستند تا مسأله را حل کنیم. ما نباید مسأله طرح کنیم بلکه باید مسائل پیش‌آمده را حل کنیم. به جرأت می‌توانم بگویم جامعه علمی ما برای تمام مشکلات کشور می‌تواند راه‌حل ارائه دهد».


تفاوت پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های صنعتی


مهدی کشمیری، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره تفاوت یک پارک علم و فناوری با شهرک صنعتی گفت: «نظام و چارچوب سرمایه‌گذاری توسعه یک پارک علم و فناوری با مراکز آموزشی و پژوهشی متفاوت است. در یک پارک علم و فناوری چند ساختمان را تجهیز می‌کنیم و چند تجارت را برای همکاری دعوت می‌کنیم. با وجود این که از لحاظ آماده‌سازی فضا شباهت‌هایی بین پارک علم و فناوری و شهرک صنعتی وجود دارد اما در انتهای کار آماده‌سازی یک شهرک صنعتی برای کار واگذار می‌شود».
وی افزود: «در حالی که بعد از آماده‌سازی یک پارک علم و فناوری، استارت کار تازه شروع می‌شود، آنها می‌مانند تا شاهد رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باشند».
کشمیری گفت: «حوزه پارک‌های علم و فناوری نیاز به توجه ویژه‌ای دارد و باید جهش قابل‌توجهی در منابع آن اتفاق بیفتد».
مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به شرایط اقتصادی موجود گفت: «در این شرایط باید ایجاد آرامش کنیم و وظیفه‌مان را انجام دهیم. باید به فکر این باشیم که چگونه محیطی ایجاد کنیم تا تمام شرکت‌های درون پارک علم و فناوری بتوانند در آن کار کنند و به فعالیت خود ادامه دهند».
وی افزود: «امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به اتحاد داریم. باید هر کاری در توان‌مان هست انجام دهیم تا جوانان به کار و فعالیت خود ادامه دهند».
دکتر معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر، نیز گفت: «پارک علم و فناوری دانشگاه امیر کبیر به دلیل کمبود جا به برج فناوری تبدیل شده است و در سال‌های اخیر توانسته 120 شرکت دانش‌بنیان را تحت حمایت خود درآورد. در حال افزایش ظرفیت و احداث برج دوم هستیم».


انتهای پیام/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته