دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1397 - 20:18

نارضایتی پزشکان از عملکرد هوش مصنوعی واتسون

سامانه رایانه‌ای هوش مصنوعی واتسون شرکت IBM تاکنون در تشخیص صحیح بیماری‌ها چندان موفق نبوده است.
کد خبر : 299322

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کارشناسان پزشکی کشف کرده‌اند که سیستم هوش مصنوعی سرطان‌شناسی واتسون شرکت IBM به درستی عمل نمی‌کند و تشخیص‌های آن در زمینه سرطان غالباً نادرست است، اما خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر این که بیماری صدمه دیده، گزارش نشده است.


اسناد حاکی از نادرست عمل کردن این سیستم در دو سخنرانی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه 2017 توسط اندرو نوردن معاون بهداشت و سلامت سابق IBM ارائه شد.


وی طی این سخنرانی‌ها اظهار کرد که در یک مورد تشخیص داده شد که یک بیمار 65 ساله سرطان ریه و خونریزی شدیدی دارد بنابراین سیستم واتسون توصیه کرد که این فرد باید یک دارو به نام بواسیزامب مصرف کند و سپس شیمی درمانی شود، در حالی که این دارو باعث خونریزی شدیدتری خواهد شد و نباید برای افرادی که خونریزی شدید دارند تجویز شود.


IBM در ماه ژوئن گزارش داد که واتسون می‌تواند به طور دقیق تومور را در 93 درصد موارد از آزمایش‌های بیماران شناسایی کند اما در حالی که سیستم هوش مصنوعی مذکور قرار بود داده‌های واقعی بیماران را تجزیه و تحلیل کند، داده‌های فرضی را مورد بررسی قرار می‌داد.


با تمام این واکنش‌ها یکی از سخنگوهای IBM گفت: «واتسون هنوز در حال یادگیری و توسعه است و در حال حاضر 230 بیمارستان در سراسر جهان از این سیستم استفاده می‌کنند و توسط آن داده‌های بیش از 84 هزار بیمار را مورد تجزیه وتحلیل قرار می‌دهند».


منبع: ایسنا


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته