دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پژوهشگاه هوا فضای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

جزء 12 کشور دنیا در زمینه پرتاب ماهواره هستیم

رئیس پژوهشگاه هوا فضای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد در حوزه هوا فضا جزء 12 کشور دارای توانمندی پرتاب ماهواره هستیم. در حالی‌ که 40 سال رشته هوا فضا نداشتیم.
کد خبر : 298130

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از رادیو گفت‌وگو، فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوا فضای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره پیشرفت‌ها و جایگاه ایران در هوا فضا صحبت کرد.


فتح‌الله امی در آغاز با بیان اینکه مقایسه امروز با چهل سال قبل در حوزه هوا فضا، مقایسه صفر و صد است، گفت: «در آن زمان تنها وسیله‌ای که با مردم ارتباط برقرار می‌کرد، رادیو بود و همه اطلاعات شان را از رادیو کسب می‌کردند که آن هم از طریق سیم‌های برق ایجاد می‌شد اما امروز در همه عرصه‌های هوا فضا پیشرفت چشمگیر داشتیم».


وی افزود: «امروز تمام اطلاعات بشر از طریق ماهواره‌ها به تمام جهان داده می‌شود و همه کشورها مایل هستند آخرین و بهترین اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند و هر کشوری هم در این زمینه اقدام نکند، قطعا آینده تاریکی خواهد داشت. هر نوع سرمایه‌گذاری در فناوری هوا فضا به ویژه فضایی، برگشت سودآور زیادی خواهد داشت به طوری که به نظر بعضی از کارشناسان تا 400 درصد سود باز خواهد گشت. در سال 2014 آمریکا حدود 20 میلیارد دلار برای فضا سرمایه گذاری کردند و نزدیک 82 میلیارد دلار درآمد از آن عایدشان شد؛ ضمن اینکه 238 هزار نفر در این صنعت شاغل شدند».


رئیس پژوهشگاه هوا فضای کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هیچ نوع پیشرفتی در زمینه هوا و فضا نداشتیم، عنوان کرد: «در آن زمان حتی آزمایشگاه برای انجام آزمایش در خصوص سوخت جامد نداشتیم اما امروز پرتاب کننده‌های سوخت جامد با برد بالا داریم که به دست نیروهای ایرانی پایه گذاری شده است».


وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها اطلاعات خودشان را در زمینه هوا فضا از ایرانی‌ها پنهان می‌کردند، عنوان داشت: «یکی از همافرهای ایران قبل از انقلاب برای آموزش به آمریکا رفته بود، وقتی مباحث فضا مطرح می‌شد، آنها را از کلاس بیرون می‌کردند و فقط برای دانشجویان آمریکایی بیان می‌کردند و به همین دلیل در 40 سال قبل هیچ چیز در خصوص فضا نداشتیم».


امی ادامه داد: «امروز در حوزه هوا فضا به حدی پیشرفت کرده‌ایم که جزء 12 کشوری هستیم که توانمندی پرتاب ماهواره را داریم. در بخش دانشگاهی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته ایم درحالیکه 40 سال اساسا رشته هوا فضا نداشتیم».


انتهای پیام/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته