دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1397 - 07:35
در نمایشگاه اینوتکس 2018 معرفی شد:

سیستم غربالگری شبکیه چشم

یک شرکت دانش‌بنیان به نام سیمرغ موفق به توسعه نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌ است که با پردازش اطلاعات عکس شبکیه چشم می‌تواند بیماری‌های چشمی را تشخیص بدهد.
کد خبر : 294349

علی داوودی، مدیر فناوری شرکت داده‌پردازان اطلاعات پزشکی نوید سیمرغ، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا گفت: «حدود چند ماهی است که به عنوان یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس مشغول به کار شدیم. در دو حوزه ژنتیک و غربالگری بینایی فعالیت می‌کنیم».


وی افزود: «در غربالگری بینایی نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌ایم که شبکیه چشم را بررسی می‌کند. سه بیماری گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و دژنراسیون ماکولا نشانه‌هایی روی شبکیه چشم بیمار به جا می‌گذارند. نرم‌افزار ما می‌تواند این علائم را شناسایی کند».


داوودی گفت: «نرم‌افزار ابتدا با استفاد از دوربین فوندوس (دوربین فوندوس دوربین‌های ویژه‌ای برای معاینه چشم هستند که در چشم پزشکی کاربردهای وسیعی دارند) یک عکس از شبکیه چشم فرد می‌گیرد، اطلاعات آن را پردازش می‌کند و بعد نشان می‌دهد که فرد چه مقدار در خطر ابتلا به سه بیماری گفته‌شده قرار داد».


وی ادامه داد: «رتینوپاتی دیابتی رایج‌ترین بیماری در میان افراد مبتلا به دیابت است. بیماران دیابتی مجبورند در سال دو بار به چشم‌پزشک مراجعه کنند تا غربالگری‌های بینایی را انجام دهند. ما این نرم‌افزار را به دلیل کمبود یا عدم دسترسی به چشم‌پزشک در مناطق محروم طراحی کردیم. کار با این نرم‌افزار بسیار آسان است و یک اپتومتر یا پزشک عمومی نیز می‌تواند با آن کار کند».


وی افزود: «این نرم‌افزار روی یک دوربین فوندوس آپلود می‌شود و بعد از گرفتن عکس از شبکیه چشم، گزارش غربالگری را می‌دهد. اگر وضعیت سبز باشد، فرد باید غربالگری را سالیانه یک بار انجام دهد، اگر وضعیت زرد باشد، توصیه می‌شود هر شش ماه یک بار غربالگری انجام دهد و اگر وضعیت قرمز باشد، بیمار باید به چشم‌پزشک مراجعه کند تا مراحل درمان را بگذارند».


داوودی گفت: «بیماری‌های گلوکوم (آب‌سیاه) و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) بیشتر در افراد سالخورده دیده می‌شود که نرم‌افزار ما می‌تواند این دو تست را نیز انجام دهد».


وی گفت: «سخت‌افزار این دستگاه کاملا خارجی است ما فقط روی نرم‌افزار آن کار کردیم. توسعه این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی پنج الی شش ماه طول کشیده است. علت روند سریع توسعه این نرم‌افزار هم این است که پشتیبانه عملی محکمی دارد. دو نفر از اعضای هیات مدیره شرکت ما، یک نفر از آلمان و یک نفر از بلژیک، طی پروژه مهاجرت معکوس ریاست جمهوری به ایران برگشته‌اند».


گفتنی است که هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری که از 14 تا 16 تیرماه در نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران با حضور استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته