دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1397 - 14:11
دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام:

میزگرد، مقاله و نشست دوای درد آسیب‌های اجتماعی نیست

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: اگر خود را با مقیاس‌ها و معیارهای اسلامی بسنجیم وضعیت نگران کننده و بحرانی است هزاران مقاله و کتاب درباره آسیب‌های اجتماعی نوشته شده اما هیچ کدام به بهبود وضعیت کمکی نکرده است.
کد خبر : 293895

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، احمد حسین شریفی در همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که در مرکز واحدهای تحقیقاتی دانشگاه شاهد برگزار شد، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی اختصاص به کشور و زمان خاصی ندارد و در طول تاریخ بشر همواره وجود داشته و حتی گاهی علمای زمان را به ناامیدی رسانده است.


وی افزود: در دنیای غرب هم ما شاهد چنین آسیب‌های اجتماعی هستیم و هیچ جامعه معصومی نداشته تاکنون در دنیا و در طول تاریخ بشریت وجود نداشته و نخواهد داشت. تا کنون با آسیب‌های اجتماعی مواجهاتی صورت گرفته است و ما اولین جامعه‌ای نیستیم که دغدغه مقابله با آسیب‌های اجتماعی را داریم.


شریفی با بیان اینکه ده‌ها و صدها نظریه تاکنون درباره مقابله با آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است، ادامه داد: اگر آسیب‌های کشور خود را با مدل‌های و معیارهای جهانی بسنجیم جای نگرانی وجود ندارد. در حوزه اشتغال، طلاق، مفاسد اقتصادی، فضای مجازی و ... از میانگین جهانی وضعیت بهتری داریم.
وی اظهار کرد: آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید و مطالبه می‌کنند بر اساس مقیاس‌های جهانی نیست، اگر اسلام را مقیاس قرار دهیم موضوع متفاوت خواهد شد. ما جامعه‌ای با آرمان‌های انقلابی و اسلامی شکل داده‌ایم و زمانی که خود را با مقیاس‌ها و معیارهای اسلامی می‌سنجیم. وضعیت نگران کننده است و در بحران قرار داریم.


دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام ادامه داد: در حوزه طلاق، بیکاری، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، فضای مجازی و مفاسد اقتصادی جامعه با آسیب‌ها جدی مواجه است و اگر وضع به همین منوال پیش برود مانند کشورهای غربی خواهیم شد.


شریفی با اشاره به پژوهش‌هایی که در باب موضوعات آسیب‌های اجتماعی شده است گفت: در مواجهه با طلاق تا سال ۱۳۸۰ حدود پنج هزار کتاب، مقاله، میزگرد و نشست برگزار شده است ولی زمان از هر 11 ازدواج یکی به طلاق می‌انجامید ولی اکنون از هر چهار ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد، این آمار یعنی کتاب‌ها و نشست‌ها ثمری نداشته است.


وی گفت: یکی از جدی‌ترین عوامل عدم موفقیت در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی این است که نسخه‌هایی که برای رفع مشکلات پیچیده شده نسخه‌های غربی هستند، اگر راه‌حل‌های غربی قرار بود جوابگوی مشکلات باشد، کشورهای غربی، خودشان معضلات و مشکلات‌شان را می‌تواستند کنترل کنند.


دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: اعتقاد داریم کشور ما به دلیل بافت فرهنگی و ارزش حاکم بر جامعه نسخه‌هایی از درون اسلام و مطابق با شریعت الهی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیاز دارد.


به گفته، شریفی، همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام نخستین اقدام جدی دانشگاه در این زمینه است و نباید انتظار داشت تحول اساسی ایجاد کند.


وی درباره مشکلاتی که پژوهش‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته است گفت: مشکلی که مطالعات قبلی داشته است، تمرکز بر حوزه تبیین و توصیف آسیب‌ها بوده و کمتر در حوزه مواجهه، کنترل و پیشگیری تمرکز داشته‌اند.


دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه متخصصین در حوزه آسیب‌های اجتماعی کم هستند، گفت: مطالعات اسلامی آسیب‌های ما باید ذیل علوم انسانی اسلامی بررسی شود در حالی که بسیاری از دانشگاهیان ما روی خوشی به علوم انسانی اسلامی نشان نمی‌دهند و مدافعان و اندیشمندانی که بخواهند ذیل علوم انسانی اسلامی به مقوله آسیب‌های اجتماعی بپردازند، انگشت‌شمار هستند.


شریفی درباره تعداد مقالات ارسال شده به این همایش گفت: در مجموع تا امروز ۲۳۳ مقاله به دبیرخانه ملی همایش بررسی آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام ارسال شده که در کنار این مقالات از ۴۵ نفر از محققین و اندیشمندان کشورمان نیز به طور اختصاصی دعوت شده تا نسبت به ارایه مقاله اقدام کنند که از این تعداد ۳۴ نفر دعوت ما را اجابت کردند.


وی افزود: در مجموع ۵۶ مقاله نهایی با توزیع متوازین در حوزه طلاق، بیکاری، اعتیاد، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و فضای مجازی در روز همایش ارایه می‌شوند البته در کنار این بخش بخش دیگری نیز برای ارایه مقاله در رابطه با مبانی اسلامی و روش‌های مطالعه آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.


دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در پایان گفت: امیدواریم نتایج تحقیقات صورت گرفته به دستورالعمل‌های اجرایی منجر شود. هدف ما این است که مقالات تایید شده را به صورت یک کتاب دستورالعملی کم حجم استخراج و آن را در اختیار مسئولان امر قرار دهیم تا مقالات در مقام عمل نیز مورد استفاده قرار گیرند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته