دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1397 - 12:30

دلیل کج بودن و سرمای اورانوس کشف شد

محققان به وسیله شبیه‌سازی رایانه‌ای متوجه شدند میلیاردها سال قبل شیء آسمانی بسیار بزرگی با اورانوس برخورد کرده و علاوه بر کج کردن محور سیاره سبب پایین آمدن شدید دمای هوای آن شده است.
کد خبر : 291979

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دانشمندان بالاخره رویدادی باستانی را کشف کردند که وضعیت اورانوس راتغییر داده و به شیب غیرمعمول محور آن منجر شده است.


گروهی از محققان بین‌المللی به رهبری ستاره‌شناسان دانشگاه دورهام درباره چگونگی کج شدن سیاره و عواقب یک برخورد عظیم بر مسیر تکامل سیاره تحقیقاتی انجام دادند.


اورانوس میلیاردها سال قبل، پس از برخورد با یک شیء آسمانی بسیار بزرگ (تقریبا دو برابر اندازه زمین) دچار این شیب در محور خود شد. برخوردی عظیم و شدید، سبب تکامل اورانوس شد. این روند را می‌توان دلیلی بر سرمای شدید سیاره نیز دانست.


محققان نخستین شبیه‌سازی رایانهای با کیفیت بالا از برخوردی عظیم با این ابرسیاره یخی را انجام دادند.


این پژوهش نتیجه مطالعات پیشین را تائید می‌کند که موقعیت اورانوس به دلیل برخورد با یک شیء عظیم به وجود آمده است. محققان تخمین می‌زنند یک سیاره جوان از جنس صخره و یخ هنگام تشکیل منظومه شمسی در چهار میلیارد سال قبل با اورانوس برخورد کرده است.


همچنین شبیه‌سازی‌ها نشان داد احتمالا بخش‌هایی از سیاره برخورد کننده پوست‌های نازک در نزدیکی لایه یخ اورانوس ایجاد می‌کند و مانع انتشار گرمای برخاسته از هسته آن می‌شود.


به گفته محققان عدم انتشار گرمای داخلی اورانوس دلیل قابل قبولی برای دمای منفی ۲۱۶ درجه سانتی‌گراد سطح سیاره است.


محققان با استفاده از یک ابررایانه بیش از ۵۰ سناریو مختلف برخورد شی آسمانی با سیاره اورانوس را شبیه‌سازی کردند.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته