دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1397 - 15:00

سر مرد فراری از پمپئی پیدا شد

باستان‌شناسان موفق به کشف جمجمه مردی شدند که در حال فرار از پمپئی زیر تخت سنگی بزرگ گیر افتاده بود.
کد خبر : 290660

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، این مرد معلول در حال فرار از انفجار کوه وزوو در شهر پمپئی بود که جان خود را از دست می‌دهد. حالا دانشمندان جمجمه کاملا سالم این مرد را پپدا کرده‌اند.


جمجمه این مرد معلول که دو هزار سال پیش مرده است، در پمپئی کشف شده است.


دانشمندان اوایل سال جاری بدن بدون سر این مرد 35 ساله را پیدا کردند. آنها بر این باور بودند که این مرد در حال فرار از شهر بوده که تخته سنگ رویش می‌افتد و باعث قطع شدن سرش می‌شود.


حالا باستان‌شناسان جمجمه این مرد را با دهانی باز در همان نزدیکی‌ها پیدا کرده‌اند. به گفته متخصصان، سر این مرد اخیرا از بدنش جدا شده است.


پارک باستان‌شناسی پمپئی در این باره می‌گوید: «حالا متوجه شده‌ایم که مرگ این مرد به دلیل افتادن تخته سنگ نبوده است. دلیل مرگ خفگی ناشی از جریان آذرآواری (جریانی از گاز داغ و سنگ با سرعت زیاد) بوده است».


ماسیمو اوسانا، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «جمجمه این مرد را به‌تازگی کشف کرده‌ایم؛ دهان او در حالت حیرت‌زده‌ای باز مانده است. دلیل مرگ این مرد 35 ساله شوک گرما یا افتادن سنگ نبوده است. دلیل مرگ او خفگی بوده است».


در بررسی‌های اولیه مشخص شد که قسمت بالایی قفسه سینه و جمجمه (که هنوز پیدا نشده بود) توسط تخته سنگ کشیده و جدا شده است. این فرضیه اولیه با توجه به موقعیت تخته سنگ شکل گرفت. اما حالا مشخص شده است که برخلاف فرضیه‌های اولیه، افتادن تخته سنگ دلیل مرگ این مرد نبوده است.


به گفته باستان‌شناسان، دلیل مرگ مرد فراری از پمپئی به احتمال زیاد خفگی ناشی از جریان آذرآواری بوده است.


تجزیه و تحلیل‌ها از پای راست این مرد نشان داده بود که او فردی معلول بوده و به دلیل این جراحت نتوانسته‌ است به موقع از شهر فرار کند.


انفجار کوه آتشفشانی وزوو که در سال 79 میلادی رخ داد، شهر پمپئی را نابود و مردمش را زیر سنگ خاکستر دفن کرد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته