دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1397 - 05:45

سردترین نقطه جهان سردتر می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سردترین نطقه جهان از آنچه تاکنون فکر می‌کردیم، سردتر است.
کد خبر : 290013

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ScienceAlert، گزارش‌ها از اطلاعات ماهواره‌ای حاکی از آن است که دره صفحات یخی قطب جنوب به دمای منفی 100 درجه سلسیوس (یا منفی 148 درجه فارنهایت) رسیده است.


سرما این منطقه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. نتایج آنالیزهای قبلی حاکی از آن بود که دمای دره صفحات یخی قطب جنوب منفی 93 درجه سلسیوس (یا منفی 135 درجه فارنهایت) بوده است.


دانشمندان با بررسی دوباره اطلاعات ماهواره‌ای از دمای فلات شرقی جنوبگان و تطابق آنها با اطلاعات به‌روز شده از ایستگاه آب و هوایی به نتایج جدید دست یافتند. فلات شرقی جنوبگان بخش بزرگی از قطب جنوب را می‌پوشاند.


به گفته تیم تحقیقاتی، دمای جدید سردترین منطقه جهان به صورت رسمی منفی 98 درجه سلسیوس (یا منفی 144 درجه فارنهایت) است. به نظر می‌رسد دمای این منطقه به کم‌ترین حالت ممکن رسیده است.


تد شامبوس، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «هرگز در چنین شرایط آب و هوایی سردی قرار نگرفته‌ام و امیدوارم در آینده هم قرار نگیرم. گفته می‌شود که نفس کشیدن در چنین دمایی بسیار دردناک است؛ باید به شدت مواظب باشید که در هنگام تنفس قسمتی از گلو یا شش‌هایتان یخ نزند».


جالب است بدانید که این دما سردترین دمای ثبت شده با استفاده از ابزارهای سطح زمین نیست. رکورد این کار به محققان روسی ساکن در ایستگاه وستوک، واقع در فلات جنوبگان، می‌رسد. آنها در سال 1983، دمای منفی 89 درجه سلسیوس را به ثبت رساندند.


دمای جدید با استفاده از اطلاعات ماهواره‌های فضایی ثبت شده است.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته