دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1397 - 17:00

همکاری نظامی گوگل با پنتاگون کار دستش داد/ دانشجویان استنفورد: برای گوگل کار نمی‌کنیم

دانشجویان دانشگاه استنفورد کار در گوگل را به دلیل فعالیت‌های نظامی این کمپانی تحریم کرده‌اند.
کد خبر : 287842

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از MercuryNews، برای سال‌ها گوگل برترین و محبوب‌ترین محل کار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد بود اما حالا کمپینی دانشجوی علیه فعالیت‌های نظامی این کمپانی راه افتاده‌ است تا استعدادهای کمتری به سراغ کار در گوگل بروند.


بیش از 100 دانشجو، اکثرا از دانشگاه استنفورد، تعهدنامه‌ای را امضا کرده‌اند که انجام هر گونه مصاحبه شغلی در گوگل را تحریم می‌کند مگر این که این ابرغول تکنولوژی پروژه‌های نظامی خود را متوقف کند.


نیلوفر صالحی، دانشجوی دکتری علوم کامپیوتری دانشگاه استنفورد، یکی از افرادی است که این تعهدنامه را امضا کرده است. وی می‌گوید: «یکی از رویاهایم کار در گوگل بود چراکه باور داشتم تکنولوژی می‌تواند به کارهای خوبی ختم شود».


وی در ادامه افزود: «از زمانی که در دبیرستان شروع به کدنویسی کردم، کار در گوگل تبدیل به رویایی برای من شد. برای من دشوار بود که ببینم تکنولوژی به چه راه‌هایی کشانده شده است و باعث آسیب رساندن به مردم می‌شود».


گوگل اظهارنظری درباره این کمپین نکرده است.


قرارداد بحث‌برانگیز گوگل با پنتاگون باعث به وجود آمدن این کمپین تحریمی شده است. در این قرار داد گوگل متعهد شده است که دانش هوش مصنوعی خود را برای آنالیز تصاویر و ویدئوهای ثبت‌شده توسط پهپادهای نظامی در اختیار پنتاگون قرار دهد، این کار بخشی از پروژه کارشناسی وزارت دفاع آمریکاست.


این قرارداد حداقل 15 میلیون دلار برای گوگل ارزش دارد.


بیش از چهار هزار کارمند گوگل بیانیه‌ای مبنی بر فسخ این قرارداد را امضا کردند، آنها همچنین درخواست کرده‌اند که این کمپانی هرگونه همکاری مرتبط با تکنولوژی‌های جنگی و نظامی را رد کند.


گوگل اعلام کرده است که پس از سررسید قرارداد کارشناس در سال آینده دیگر آن را تمدید نخواهد کرد. این کمپانی اخیرا هم دستورالعمل‌هایی را در رابطه با هوش مصنوعی منتشر کرده است.


صالحی این کار را مثبت می‌داند اما آن را مبهم می‌نامد. وی می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که بتوانیم تنها به دستورالعمل‌هایی که گوگل درباره هوش مصنوعی منتشر می‌کند، بسنده کنیم. حتی فکر می‌کنم که این کمپانی دوباره پروژه کارشناسی را قبول خواهد کرد.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته