دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1397 - 10:00

چین ایستگاه فضایی می‌سازد

کشور چین قصد دارد تا سال 2020 یک ایستگاه فضایی در مدار زمین بسازد؛ همه دانشمندان می‌توانند از این مقر فضایی استفاده کنند.
کد خبر : 284887

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، چین اخیرا اعلام کرده است که برنامه دارد تا سال 2020 یک ایستگاه فضایی بسازد. این ایستگاه فضایی در مدار مستقر خواهد شد.


به گفته سفیر چین در سازمان ملل، ساخت و ساز این ایستگاه فضایی شروع شده است و از سال 2022 برای تمام دانشمندان جهان قابل استفاده است.


ایستگاه فضایی چین مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی در 400 کیلومتری بالای زمین قرار خواهد گرفت.


چین امیدوار است که این ایستگاه فضایی برای یک دهه کار کند تا از فضانوردان در اقامت‌های 180 روزه حمایت کند. این امر بدین معناست که این ایستگاه فضایی بیشتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی عمر می‌کند.


ایستگاه فضایی بین‌المللی با بودجه کاخ سفید ساخته شد و احتمالا بودجه خود را تا سال 2024 از دست خواهد داد.


به گفته شی ژونگجون، سفیر چین در سازمان ملل، ایستگاه فضایی چین تنها متعلق به این کشور نخواند بود بلکه متعلق به تمام جهان است.


وی گفت: «همه کشورها، صرف نظر از اندازه و سطح توسعه، می‌توانند از این ایستگاه فضایی استفاده کنند».


براساس اسناد منتشر شده توسط دفتر امور خارجه سازمان ملل متحد، قرار است ایستگاه فضایی چین در سال 2019 به فضا فرستاده شود و تا سال 2022 به طور کامل راه‌اندازی و قابل استفاده شده است.


سه فضانورد می‌توانند به طور همزمان در ایستگاه فضایی چین زندگی کنند. این ایستگاه فضایی شامل یک ماژول اصلی و دو ماژول آزمایشی می‌شود.


آقای شای در این باره می‌گوید: «قصد داریم از طریق ایستگاه فضایی چین مدلی از همکاری مفید، دوطرفه و صادقانه بین کشورهای جهان را بسازیم تا تجربه‌ای صلح‌آمیز از کاوش در فضای خارجی داشته باشیم».


ایالات متحده چین را از شرکت کردن در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی منع کرد؛ این ایستگاه توسط آژانس فضایی اروپا، کانادا، روسیه و ژاپن اداره می‌شود.


به نظر می‌رسد که ایستگاه فضایی چین قرار است عمر طولانی‌تری نسبت به ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته باشد.


براساس مدارک ناسا، دولت ترامپ به فکر خصوصی‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی است.


این مدارک نشان می‌دهد که کاخ سفید قصد دارد بعد از سال 2024 بودجه ایستگاه فضایی بین‌المللی را قطع کند و در حال کار روی برنامه انتقالی است که تا آن را به بخش خصوصی بسپارد.


در این هفت سال ناسا همکاری‌های تجاری و بین‌المللی خود را گسترش می‌دهد تا امکان حضور انسان در مدار زمین پابرجا بماند.


مترجم: هانا حیدی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته