دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1397 - 17:00

مدرک دانشگاه‌های برتر جهان، تضمینی برای حقوق بالاتر نیست

دانشگاه‌های برتر جهان دانشجویان زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند و درخواست دانشجویان بیشتری را رد می‌کنند. اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که دریافت مدرک از دانشگاه‌های برتر جهان به معنای دریافت حقوق بالاتر نیست.
کد خبر : 284809

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزای آنا از UniversityWorldNews، اغلب دانشجویان دوست دارند در برترین دانشگاه‌های جهان درس بخوانند به همین دلیل هم این دانشگاه بیشتر از از هر دانشگاه دیگری در جهان درخواست‌نامه دریافت می‌کنند. حالا به گفته دانشمندان استرالیایی، فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های برتر جهان تضمینی برای به دست آوردن شغل‌هایی با حقوق بالا نیست.


نتایج بررسی‌های دانشمندان دانشگاه نیوولز جنوبی نشان می‌دهد که داشتن مدرک از دانشگاه‌های برتر جهان منجر به دریافت حقوق بالاتر برای فارغ‌التحصیلان آن در بازار کار نیست.


کریس هیتون، ماسیمیلیانو تانی و دیورد کارول می‌گویند: «نظریه‌های اقتصادی و عقل متعارف نشان می‌دهد ارتباطی میان ویژگی‌های یک دانشگاه و درآمد دانشجویان آن وجود دارد. اما میزان دقیق این اثر به طور دقیق سنجیده نشده است».


دانشگاه‌های برتر یک کشور به طور کلی نسبت دانشجویان به کارکنان مناسب، کادر آموزشی بهتر، درآمدهای تحقیقاتی بالاتر و جایگاه بهتری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دارند. این شرایط باعث می‌شود رقابت میان دانشجویان، به خصوص در رشته‌های پزشکی و وکالت، برای دریافت جایگاهی در این دانشگاه‌ها بیشتر شود.


دانشجویان آینده‌نگر براساس تاریخچه عملکرد تحصیلی خود برای کسب جایگاهی در دانشگاه‌های برتر رقابت می‌کنند. به گفته تیم تحقیقاتی، هر پاداش و درآمدی که دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‎های برتر در بازار کار دریافت می‌کنند به سادگی نتیجه این است که این دانشگاه‌ها دانشجویان توانای بیشتری جذب می‌کنند.


دانشمندان همچنین اشاره کردند که ویژگی این دانشجویان مانند عملکرد آکادمیک بهتر در دانشگاه نسبت به دانشگاه محل تحصیل می‌تواند تاثیر بیشتری بر درآمد دریافتی آنها داشته باشد.


به عبارت دیگر، اگر دانشجویان حقوق بیشتری دریافت می‌کنند به دلیل برتر بودن آنهاست نه دانشگاه محل تحصیل.


دانشمندان سه توضیح قابل قبول در این باره ارائه داده‌اند:


1. در دانشگاه‌های استرالیا، شباهت کیفیت آموزش در دوره کارشناسی بیشتر از شباهت ویژگی‌های آنهاست.


2. نسبت دانشجو به کارکنان و کادر آموزشی بهتر برای دانشجویان که به دنبال توسعه دانش و مهارت هستند، مهم‌تر از آن چیزی است که تاکنون گمان می‌شد. یک دانشگاه برتر با کادر آموزشی که همگی دکتری دارند شاید بر درآمد تحقیقاتی موسسه تاثیر مثبت بگذارد اما نتیجه‌ای بر شکل‌گیری خلاقیت در دانشجویان ندارد.
3. برای کارفرمایان اهمیتی ندارد که فرد از کدام دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است و تصمیمات کاری را براساس دانشگاه محل تحصیل اخذ نمی‌کنند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته