دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1397 - 14:30

پرینترها چقدر هوا را آلوده می‌کنند

یک محقق موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش میزان آلودگی هوا توسط پرینترها را اعلام کرد و گفت موفق به ساخت فیلتر شناسایی آلودگی پرینتر شده‌ایم.
کد خبر : 284232

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دکتر فاطمه مرتجی، دانش آموخته دکتری موسسه رنگ و مجری طرح «ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی پرینتر» گفت: «این پژوهش روی آلودگی هوا که یکی از چالشی‌ترین مسائل روز ایران و جهان است، انجام شد».


وی در خصوص طرح خود با بیان اینکه وجود آلاینده‌ها در هوا امروزه به یک چالش اساسی تبدیل شده است، اظهار داشت: «حذف و کنترل این آلاینده‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و سرطان یک امر ضروری است».


وی با تاکید بر اینکه نتیجه این طرح کنترل و حذف آلاینده‌های مضر هوا است، گفت: «تمرکز اصلی ما در این پژوهش بر آلودگی هوا در محیط‌های داخلی مانند محیط‌های مسکونی­، ادارات و مدارس و آلاینده‌هایی که پرینترها در طول فرایند چاپ در هوا منتشر می‌کنند، قرار گرفت».


این محقق گفت: «میزان آلودگی ایجاد شده توسط هر پرینتر با توجه به نوع پرینتر، سن کارکرد و مدت زمان عملیات چاپ با دیگری متفاوت است که نتایج کلی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نوعی از پرینتر‌های بسیار متداول و پر مصرف در بازار ایران و حتی بازارهای جهانی، پس از انجام ۱۰ دقیقه فرایند چاپ تا دو برابر استاندارد ملی ایران و بیش از سه و نیم برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می‌کنند که این آلودگی شامل ریز گردها و آلاینده ­های شیمیایی خطرناک مانند بنزن و زایلن است».


مرتجی اضافه کرد: «پس از شناخت آلودگی‌ها، سیستم فیلتری جهت حذف و تخریب آلاینده‌های تولید شده توسط پرینتر، طراحی و ساخته شد که نتایج حذف موثر آلودگی‌های هوا ناشی از کارکرد پرینترها را تایید کردند».


وی با تاکید اینکه این خلا در بازار ایران کاملا احساس می‌شد، اظهار کرد: «این پژوهش مشابه داخلی ندارد و در سطح بین‌المللی تحقیقات انجام شده فقط محدود به شناسایی آلاینده‌های منتشر شده است و در زمینه حذف آنها از هوا و تصفیه هوا در محیط‌هایی که پرینتر در آن کار می‌کند روش کاربردی ارائه نشده است».


وی بیان کرد: «از آنجایی که این طرح قابلیت صنعتی شدن را دارد امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش بومی و استفاده از امکانات موجود این سیکل بتوانیم گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و تولید ملی برداشته باشیم».


این طرح پژوهشی با راهنمایی دکتر محمدابراهیم علیا و دکتر مریم عطایی فرد انجام گرفته است.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته