دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1397 - 14:08
کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد فناوری نانو:

رتبه چهارم تولید مقاله در حوزه نانو در جهان را داریم

مهدی کدخدایی گفت ایران توانسته 40 درصد علم نانو را در جهان اسلام به خودش اختصاص دهد و با 8800 مقاله توانسته رتبه چهارم جهان را کسب کند. بنابراین، این پتانسیل بر پایه و دوش یک نیروی انسانی توانمند بنیان نهاده شده است.
کد خبر : 283721

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از رادیو گفت‌وگو، مهندس مهدی کدخدایی، کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد فناوری نانو، درباره دستاوردهای ستاد ویژه نانو صحبت کرد.


مهدی کدخدایی در آغاز با بیان اینکه جایگاه فناوری نانو در ایران جایگاه با ثبات و قابل توجهی است، گفت: «وقتی به جامعه دانشگاهی نگاه می‌کنیم؛ اساتید و دانشجویانی می‌بینیم که پا به این عرصه گذاشته‌ند و دستاوردهای بسیار گسترده‌ی را هم به دست آورده‌اند و این نمایانگر این موضوع است که فناوری نانو جایگاه بسیار مطلوبی را در مباحث علمی و تولید به دست آورده است».


وی گفت: «فعالیت‌ها برای توسعه فناوری نانو از سال 1379 آغاز و در سند ده ساله نخست که از سال 84 شروع شد، موضوع و اولویت نخست، ترویج فناوری نانو در جامعه دانشگاهی و پرورش نیروی انسانی یعنی محققان و اساتید بود. در حال حاضر نیز شاهد رشد مقالات در این زمینه هستیم به طوری که در حال حاضر جایگاه بسیار خوب چهارم را در جهان داریم».


کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد فناوری نانو به برنامه ده ساله دوم اشاره کرد و ادامه داد: «در رویکرد ده ساله دوم هدف گذاری کرده‌ایم که نیروی انسانی متخصص و علم تولید شده توسط محققین و پژوهشگران و دانشجویان وارد صنعت و تولید محصولات و در نتیجه رشد اقتصادی شود».


وی در ادامه درباره ورود علم نانو به مدارس گفت: «گسترش نانو به دلیل ماهیت بین رشته‌ای بودن آن است و در واقع این مزیت سبب شده فناوری نانو، مخاطب‌های خودش را در حوزه‌های گوناگون شناسایی کند و از دانش آموزان تا اساتید و پژوهشگران سرآمد کشور بتوانند اطلاعات و آگاهی‌های خودشان را در حد مورد نیاز افزایش دهند».


وی اشاره کرد: «ایران توانسته است 40 درصد علم نانو را در جهان اسلام به خودش اختصاص دهد و با هشت هزار و 800 مقاله نیز توانسته است رتبه چهارم جهان را کسب کند. این مسائل نشان می‌دهد این پتانسیل بر پایه و دوش یک نیروی انسانی توانمند بنیان نهاده شده است».


کدخدایی تاکید کرد: «اگر به فکر توسعه فناوری نانو هستیم و رویکرد اصلی ما آینده است، حتما باید از همین الان به فکر نیروی انسانی که قرار است مسیر توسعه یافتگی را ادامه دهند، باشیم».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته