دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 14:00

جشن رمضان در توییتر

ماه رمضان امسال در حالی شروع شده که پرنده آبی توییتر برنامه‌های ویژه‌ای برای مشارکت بیشتر کاربران در موضوعات مرتبط با ماه رمضان دارد. تدابیری که مشارکت چشمگیر کاربران فارسی زبان در «موج توییتری #رمضان97» و ترند موضوعات مختلف در این شبکه اجتماعی را می‌توان نشان از موثر بودن آن برنامه‌ها در میان کاربران فارسی زبان دانست.
کد خبر : 281986

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بسیاری از شرکت‌ها هر ساله و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خدمات و محصولاتی برای جلب توجه مسلمانان سراسر دنیا عرضه می‌کنند. سنت نسبتا رایجی که توییتر هم طی سال‌های اخیر از آن مستثنی نبوده است.


طبق اعلام این شبکه اجتماعی، برنامه‌های پرنده آبی برای ماه رمضان امسال مواردی چون پخش زنده (استریم) ویدئو و امکان ارسال توییت از طریق تلویزیون‌های هوشمند را شامل می‌شود. هر چند این خدمات (که برخی برای اولین بار است که در خاورمیانه عرضه شده) جالب به نظر می‌آیند اما شاید هیچ‌کدام به اندازه «ایموجی‌های اضافه شونده به هشتگ‌ها» به آسانی در دسترس توییتریست‌ها نبوده باشد.

رنگ و لعاب جذابی که به نظر می‌رسد عامل مهمی در مشارکت بیش از 35,700 کاربر فارسی زبان و انتشار بیش از 131,800 توییت مرتبط با ماه رمضان طی هفت روز گذشته بوده است (آمارهای این گزارش با پایش و بررسی توییت‌های منتشر شده توسط بیش از 1.5 میلیون کاربر فارسی زبان توییتر در سامانه فضای مجازی پایشگر طی روزهای 23 تا 30 اردیبهشت 97 بدست آمده است).


همچنین دریافت بیش از 1,171,000 لایک در توییت‌های مرتبط با این موج توییتری نمایانگر توجه بسیاری از کاربران فارسی زبان توییتر به موضوع #رمضان97 است (شاخص ریتوییت 57%).


هلال، لیوان و فانوس: نمادهای ماه رمضان در توییتر


شبکه اجتماعی توییتر از سه نماد ماه رمضان در طراحی ایموجی‌های ویژه این ماه استفاده کرده است.


«هلال ماه» پرکاربردترین ایموجی در میان سه نماد اضافه شونده به توییت‌های ماه رمضان است. این نماد بعد از تایپ هشتگ‌های فارسی و انگلیسی مرتبط با ماه رمضان از جمله #رمضان، #رمضان_کریم، #رمضان_مبارک، #Ramadan و #Ramazan بطور خودکار به هشتگ مورد نظر اضافه شده و جلوه تازه‌ای به توییت نوشته شده می‌دهد.



«لیوان» و «فانوس» دو ایموجی دیگر رونمایی شده توییتر برای ماه رمضان هستند


نماد «لیوان»، که توییتر آن را به دلیل استفاده از نوشیدنی ماست در وعده‌های افطار و سحری برخی کشورهای اسلامی و به نیت «یک لیوان ماست» طراحی کرده، بعد از به کار بردن هشتگ‌های #افطار، #افطار_رمضان، #فطور، #سحور ، #iftar ، #iftar_ramadan و # #suhur در کنار هشتگ استفاده شده ظاهر می‌شود.


فانوس، از دیگر نمادهای ماه رمضان در برخی کشورهای عربی، ایده دیگر توییتر برای متمایز کردن توییت‌های مرتبط با نهمین ماه تقویم قمری است. این ایموجی هنگام استفاده از هشتگ‌هایی چون #فانوس، #فانوس_رمضان، #فوانیس و #ramadan_lantern بطور خودکار در مقابل هشتگ مربوطه اضافه می‌شود. هر چند بررسی‌های «سامانه پایشگر» نشان‌دهنده استفاده بسیار کم کاربران فارسی زبان از هشتگ‌های مرتبط با این نماد بوده است.


مقایسه برخی هشتگ‌های پرطرفدار ویژه رمضان را در زیر می‌بینید:​



همانطور که در این نمودار مشخص است، استفاده از هشتگ #رمضان به نحو محسوسی بیشتر از سایر هشتگ‌های موج #رمضان97 در توییتر فارسی زبان بوده است


لازم به توضیح است که ایموجی‌های ذکر شده در بالا به طور خودکار به متن توییت‌ها اضافه شده و جزو محدودیت 280 کاراکتری توییتر برای هر توییت محسوب نمی‌شوند.


توییتر در ماه‌های اخیر هم با ایموجی سبزه به استقبال نوروز 97 رفته بود و موج #رمضان97 دومین موج بزرگ توییتر فارسی زبان طی ماه‌های اخیر است که ایموجی‌های خاص به رشد آن کمک کرده است.


محمدرضا زمانی- کارشناس تحلیل داده در پایشگر



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب