دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

واکنش تشکل‌های دانشجویی به ضیافت افطار رئیس‌جمهور؛ تحریم به دلیل نشنیدن حرف دانشجویان

ضیافت افطاری رئیس جمهور با جوانان و دانشجویان در حالی شامگاه گذشته برگزار شد که برخی تشکل‌های دانشجویی در اعتراض به عدم فرصت جهت بیان دیدگاه‌هایشان، در این مراسم شرکت نکردند.
کد خبر : 281777

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ضیافت افطاری رئیس جمهور با جوانان و دانشجویان شامگاه گذشته در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم دو نماینده، یک نفر به عنوان نماینده جوانان و دیگری به عنوان نماینده زنان از جمع حاضر به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. اما نکته قابل توجه، عدم اجازه به دانشجویان جهت بیان نظراتشان بود در حالی که همه مدعوین ضیافت شب گذشته به صورت گزینشی از میان تشکل‌ها و فعالین اصلاح طلب دعوت شده بودند و هیچ یک از اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی مانند سال گذشته به این مراسم دعوت نشدند.


عدم حضور دانشجویان در میان نمایندگان سخنران، اعتراض دانشجویان را چه در داخل این مراسم و چه خارج از آن در پی داشته است. یکی از حاضرین این مراسم به خبرنگار آنا گفت: «دو نماینده سخنران صرفا به بیان تمجید و تعریف از عملکرد رئیس‌جمهور و دولت پرداختند و هیچ گونه نقد یا انتقادی مطرح نکردند که با واکنش دانشجویان حاضر در مراسم همراه شد و یکی از دانشجویان در حضور رئیس جمهور به این موضوع اعتراض کرد که البته نتیجه خاصی نداشت.»


در مراسم شب گذشته، «تینا امین»، دانشجوی برتر دکترا به نمایندگی از زنان در حضور رئیس جمهوری سخرانی کرده است. سخنانی که در آن هیچ اشاره‌ای به مشکلات حوزه زنان نشد.



از طرف دیگر روسای ستادهای استانی جوانان و دانشحویان روحانی در ۳۱ استان کشور جهت اعلام اعتراض خود به عملکرد دولت دوازدهم و بی توجهی نسبت به دغدغه‌ها و مطالبات جوانان، اعلام کردند که در ضیافت افطاری نهاد ریاست جمهوری حضور نخواهند یافت. هیات موسس اتحادیه تشکل های اسلامی دانشجویان ایران(تادا) از تحریم کنندگان مراسم شب گذشته بوده‌اند. اعضای هیات موسس این اتحادیه اعلام کردند: «پس از انتخابات سال گذشته، ریاست جمهوری (به عنوان نهاد برخاسته از رای مردم) هم رویه قبلی را تغییر داده و از ارائه تریبون به نمایندگان طیف های مختلف دانشجویی در مراسم مختلف نظیر روز دانشجو و مراسم افطاری با دانشجویان پرهیز نموده و از ارائه ی نقد ها و صحبت های ایشان در ارتباط با وعده های مغفول مانده در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دانشجویی جلوگیری می‌کند.


به همین دلیل تشکل‌های هیات موسس اتحادیه تشکل های اسلامی دانشجویان ایران(تادا) در اعتراض به عدم اختصاص تریبون به طیف های مختلف دانشجویی در ضیافت افطاری با رئیس جمهوری و همچنین بی توجهی دفتر ریاست جمهوری نسبت به مطالبات دانشجویان و مسبوق به سابقه بودن این رفتار (مراسم روز دانشجو سال گذشته) در این جلسه شرکت نخواهند کرد.»


بیانیه دیگری نیز با عنوان «تریبون‌های فرمایشی دولت دوازدهم نقابی بر وضعیت بحرانی» از سوی تشکل‌هایی که خود را درخواست کننده‌ی اتحادیه‌ی تشکل‌های اسلامی دانشجویان متحد معرفی کرده‌اند منتشر شده و به رویکرد رئیس جمهور اعتراض کردند.


سه تشکل اصلاح طلب هم در بیانیه‌ای به مراسم اخیر افطاری رئیس جمهور واکنش نشان دادند. در این بیانیه آمده است: «با گذشت یک سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ که دانشجویان و جوانان هر آنچه در توان داشتند را به عرصه عمل آورده و به صورت آگاهانه ‌و فعالانه اثرگذاری خود را ثابت کردند، مع‌الاسف امروز شاهد بی‌مهری و بی‌توجهی آگاهانه‌ی مسئولین در شنیدن صدای این قشر مظلوم هستیم.


عملکرد دولت پس از انتخابات شباهت اندکی به وعده‌های داده شده‌ی قبل از آن داشته است. متأسفانه در این میان نقش مخرب اطرافیان ریاست جمهوری در این تغییر رویه به خصوص در قبال جوانان و دانشجویان مشهود است. چنانچه در مراسم روز دانشجو نیز بر خلاف رویه سال‌های گذشته بنا بر نشنیدن صدای دانشجویان گذاشته شد. دردناک تر، اکنون نیز در ضیافت افطاری ریاست جمهوری به جوانان و دانشجویان، شاهد آن هستیم که به قشر پیشروی جامعه تنها به چشم زینت‌المجالس نگریسته شده و اراده‌ای از طرف ریاست جمهوری و اطرافیان ایشان بر شنیدن مطالبات آنها دیده نمی‌شود.


نادیده گرفتن جوانان و دانشجویان، که به گواه بسیاری، مؤثرترین نقش را در انتخابات گذشته داشتند، در مراسمی که در سال‌روز این انتخابات برگزار می‌شود، پیام مثبتی را به جامعه و دانشگاه منتقل نمی‌کند.


از این رو، سه تشکل‌ دانشگاه‌های تهران (انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس، انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهیدبهشتی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف) ضمن ابراز تأسف از این روند و بر حذر داشتن شخص رییس جمهور و دولت او از ادامه این بدعهدی‌ها، انصراف خود را از شرکت در مراسم امشب و تریبون‌های فرمایشی آن اعلام می‌داریم.»


مراسم گرامیداشت روز دانشجو سال گذشته رئیس‌جمهور نیز در حالی برگزار شد که فقط یک نماینده از تشکل‌های اسلامی امکان بیان دیدگاه‌های خود را پیدا کرد، نماینده تشکلی که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته حامی حسن روحانی بود. اما امروز، دقیقا در سالگرد انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم، تشکل‌ها و دانشجویان حامی وی نیز اجازه گفتگو مستقیم با رئیس‌جمهور را پیدا نکردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته