برگزاری ماهیانه کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاه آزاد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه 123 مجمع هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیتالله علیاکبر رشاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه گزارش سردار قنداقی، نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی، درباره اقدامات صورت گرفته در ستاد کل نیروهای مسلح در راستای برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره ارائه شد. وی با اشاره به تقسیمبندیهای انجام شده در این زمینه گفت: پنج گارگروه نظامی، دفاعی، امنیتی و مدیریت راهبردی وظیفه پیش برد اجلاسیه ها و پیش اجلاسیههای تخصصی را بر عهده گرفتند.
وی افزود: با فرماندهان در ردههای مختلف نیروهای مسلح بهمنظور گفتمان سازی در زمینه برگزاری کرسیها و نظریهپردازی جلسات متعددی برگزار شد و آنها نسبت به این برنامهها توجیه شدند.
در ادامه جلسه گزارش دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه برگزاری کرسیهای نظریهپردازی و همچنین همایشهای منطقهای برگزار شده در این زمینه ارائه شد.
حجتالاسلام خیری رئیس دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای 12 منطقه دانشگاه آزاد، برنامه همایش به صورت ماهیانه تدارک دیده شده است که تا کنون 2 همایش در دانشگاه اراک و اهواز برگزار شد و سومین همایش هم در زاهدان خواهد بود.
خیری با اشاره به سایر اقدامات دانشگاه آزاد افزود: در راستای رونق کرسیهای نظریهپردازی، هفته گذشته آئیننامه بومی حمایت از استادان نظریهپرداز دانشگاه آزاد اسلامی نیز تدوین و به مراکز و واحدهای استانی ابلاغ شد.
در بخش دیگری از جلسه دکتر سالاریه، معاون برنامهریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گزارشی در زمینه اقدامات این بنیاد در راستای حمایت از برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره ارائه کرد.
در این گزارش با اشاره به معیارها و شاخصهای مطرح در زمینه رتبهبندی نخبگان علمی و فرهنگی مواردی مانند تلاش در ترویج علم، ایده پردازی و طراحی برنامههای آموزشی بهمنظور رفع نیازهای ملی، برگزیده شدن در رویدادهای و جشنوارههای ملی و بینالمللی و اجرای طرحهای پژوهشی بنیادین و کاربردی از اهم این معیارها و شاخصها عنوان شده است.
دکتر سالاریه گفت: ماموریت بنیاد نخبگان سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینة «نخبهشناسی»، «نخبهگزینی»، «نخبه پروری» و «نخبهگماری» است که در این راستا شناسایی اعضای هیاتعلمیِ برتر در حوزههای تخصصی و در هر یک ازگروههای علمی، به منظور پشتیبانی از فعالیتهای نخبگانی دانشگاهی در زمینههای تخصصی برگزیدگان اقدامات مختلفی در حال انجام است.
معاون برنامهریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در دو طرح انتخاب استادان سرآمد، و استادان شامخ چهار ساحت آموزش، پژوهش، فنّاوری و نوآوری، فرهنگ و خدمت دیده شده است که در شاخصهای این موارد بحث ارائه نظریه علمی و نوآوری دیده شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر خسروپناه هم در این زمینه گفت: بنیاد ملی نخبگان میتواند نقش موثری در موضوع اسلامیسازی علوم انسانی داشته باشد.
دبیر هیات حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره گفت: با توجه به این موضوع که در سند ملی نخبگان و نظامنامه آن به حمایت از کرسیها اشاره شد بسترهای لازم قانونی برای همکاری های بیشتر فراهم است.
پس از سخنان حجتالاسلاموالمسلمین دکتر خسروپناه، دکتر سالاریه طی سخنانی گفت: مشکلی در این زمینه وجود دارد و آن این است که برخی نخبگانه علمی و فرهنگی به دلیل تواضع علمی نسبت به معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی خود چندان رغبت ندارند. حمایت از فعالان قرآنی با تمام مشکلات ادامه دارد. حدود 600 نفر در مرحله اول برای انتخاب نخبگان حوزوی از جانب حوزههای علمیه به بنیاد معرفیشدهاند.
وی ادامه داد: در تدوین و نگارش شیوهنامههای سعی شده تا جامعیت و شمول فراگیر آن مدنظر باشد. با توجه به برخی محدودیت تلاش شده تا در این حوزه با وقفه مواجه نشویم.
آیتالله رشاد در ادامه گفت: گزارش ارائه شده توسط بنیاد نخبگان امیدوارکننده بود. شاخصها و معیارهای نخبگان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با نگاهی جامع و معطوف به همه زمینهها تصویبشده است. هیات حمایت از کرسیها نیز میتواند کمکهایی در این زمینه به بنیاد ملی نخبگان بکند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با توجه به قابلیت بازنگری آئیننامهها و شیوهنامهها به نظر نمیرسد مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد. مشکل نگاه به خارج در زمینه علمسنجی و همچنین کمی گرایی محض بجای کیفی گرایی باید برطرف شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به بیطرف نبودن اکثر این مراکز علمسنجی نمیتوان به استنادات آنها بهویژه در زمینه علوم انسانی اتکا و اعتماد کرد. ممیزی و بررسی نظریات علمی در هیئت حمایت یک روند دقیق و مبتنی بر اصول است.
وی افزود: نگاه کاربردی به علوم و معطوف بودن نظریات به حل مشکلات جامعه هم باید مورد توجه قرارگیرد. در حوزه هنر هم با توجه به دشوار بودن تعریف شاخص، مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود. با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی اقداماتی در این زمینه در دست انجام است.
انتهای پیام/