تجربه، مهارت آموزی و امرار معاش؛ سه تیر و یک نشان دانشجویان ارتباطات/ عطنا نمونه کارآفرینی در دانشگاه علامه طباطبایی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - پروین طالبیان؛ شعار سال تحصیلی آینده، توسط وزارت علوم «مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان» اعلام شده و مهارتافزایی و پرورش دانشجویان کارآفرین، دغدغه این روزهای مراکز آموزش عالی کشور است. دانشگاههای بزرگ کشور امروز در تلاشند تا با تغییر الویتها و توجه به پیش از پیش به مسئله کارآفرینی، در مسیر ارتقا به نسل سوم دانشگاه قدم بردارند.
نکته مهم اما، ایدههای عملیاتی دانشگاهها برای مهارتافزایی دانشجویان است؛ فعالیتها و اقداماتی که جدا از کلاسها و کارگاهها به تواند در توانمندسازی دانشجویان در رشتههای تحصیلی گوناگون تاثیرگذار باشد. عطنا یکی از همین ایدههای عملیاتی است که باعث پرورش دانشجویان در محیطی مشابه محیط کار واقعی است.
دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تنها دانشگاه علوم انسانی، پایگاه خبری عطنا را به عنوان رسانهای دانشگاهی در دانشکده ارتباطات خود راهاندازی کرده و علاوه بر امکان گذراندن واحدهای کارآموزی و یادگیری مهارتهای خبرنگاری برای دانشجویان، فرصت اشتغال را برای فارغالتحصیلان این دانشکده فراهم کرده است.
اکنون عطنا 30 خبرنگار دارد که ماموریتهای مختلف دانشگاه علامه را به حوزههای مختلف سیاست، اقتصاد، علوم اجتماعی، فرهنگ و اندیشه و دانشجویی تقسیم کردهاند و هر قسمت و بخش خبرنگار خاص خود را دارد. خبرنگار آنا در گفتگو با رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، سردبیر و خبرنگاران این رسانه، فعالیت این رسانه دانشگاهی را مورد بررسی قرار داده است.
عطنا تمام رویدادها و اتفاقات دانشگاه را پوشش میدهد
محمدمهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره عطنا، گفت: عطنا خبرگزاری دانشگاه علامه است که تمام رویدادها و اتفاقات دانشگاه را پوشش میدهد؛ البته خودش هم خبر، گفتوگو و گزارش تولید میکند. نیازها و علایق دانشجویان را منعکس میکند و این آینه خوبی برای مسئولان دانشگاه است تا بفهمند که در دانشگاه چه میگذرد و بر اساس آن برنامهریزی کنند.
وی افزود: در عین حال ظرفیت بالقوهای است تا تعدادی از دانشجویان برای کارآموزی به آنجا بروند. این مجموعه سردبیر، خبرنگار و گزارشگر دارد که به آنها حقوق پرداخت میشود. جامعه هدف عطنا دانشگاهی است و خود را به عنوان خبرگزاری عمومی معرفی نکرده است، البته باید به فکر توسعه آن نیز بود ولی توسعه نیاز به زمان دارد.
دانشگاه علامه طباطبایی و علوم انسانی؛ ماموریت اصلی عطنا
سردبیر عطنا میگوید ساختار و مدل همکاری دانشجویان با سایت عطنا به گونهای تعریف شده است که ماموریت اصلی آن دانشگاه علامه و علوم انسانی باشد. ما به عنوان زیرمجموعه حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علامهطباطبایی فعالیت میکنیم و اخبار دانشگاه رسالت اصلی ماست، همچنین رئیس دانشکده علوم ارتباطات بر کار عطنا نظارت جدی دارد.
محمد ذکاوت سردبیر باشگاه خبری دانشگاه علامه طباطبایی «عطنا» است. وی در مورد تعداد دانشجویان مشغول در این پایگاه خبری گفت: تعداد افرادی که با سایت خبری عطنا همکاری دارند، متفاوت است چراکه مدل همکاری دانشجویان در ترمهای اصلی و تابستان با هم فرق میکند. به طور متوسط در هر ترم 30 نفر از خبرنگار و عکاس گرفته تا مسئول شبکههای اجتماعی، ادیتور، تدوینگر و کارآموزان با ما همکاری دارند که این تعداد در تابستان به دلیل کاهش فعالیتها به نصف میرسد.
وی درباره مدل کار عطنا گفت: کاری که برای ما تعریف شده است چند جنبه دارد، پوشش اخبار دانشگاه شامل برنامه دانشکدهها، تشکلها، دانشجویان و استادان در دانشگاه و خارج دانشگاه را برعهده داریم. اولویت ما در بیرون دانشگاه اخبار مرتبط با دانشگاه علامه طباطبایی است. اولویت دیگر ما پوشش برنامهها و اخبار حوزه علوم انسانی در داخل و خارج دانشگاه است. مسئولیت دیگر ما تهیه گزارش از اتفاقات روز دانشگاه، گفتوگو با استادان و پوشش جلسات دفاع از پایاننامههای مهم در مقاطع کارشناسیارشد و دکترا بهخصوص اولینهای هر رشته است.
ذکاوت ادامه داد: آن چیزی که برای خبرگزاریهای رسمی به لحاظ خبر تعریف شده برای ما هم تعریف شده است ولی کمی متفاوتتر، خبرگزاریها عموم اخبار را پوشش میدهند ولی ما حوزه کاری تخصصی داریم.
یکی از خبرنگاران این رسانه نیز میگوید: ما در عطنا نشستهای تخصصی و خبری حوزه علوم انسانی را پوشش میدهیم و همگی ملزم به این هستیم که سخنان اساتید کاملا منعکس شود، چراکه میتواند زمانی مرجع کار تحقیقاتی باشد.
گلایههای دانشجویان از کمتوجهی به کارآموزان عطنا
ایجاد ظرفیت کارآموزی برای دانشجویان یکی دیگر از ماموریتهای اصلی عطنا است. دانشجویان رشتههای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی این امکان را پیدا کردهاند تا در خود دانشگاه، فعالیتهای رسانهای را به صورت نیمه حرفهای تجربه نمایند.
یکی از دانشجویان فعال در این باشگاه خبری، از برخورد با کارآموزان گله کرد و گفت: کارآموزان علاقهمند به یادگیری هستند، اگر کسی بخواهد به کارآموزان، مهارت یاد بدهد آنها هم استقبال میکنند، ولی متاسفانه زیاد برای کارآموزان وقت نمیگذارد.
سردبیر عطنا در پاسخ به گلایههای مطرح شده درباره عدم آموزش کافی به کارآموزان تصریح کرد: قبلاً شرایط آسانتری برای کارآموزان وجود داشت ولی در حال حاضر برای کارآموزان کار تعریف شده است، آنها باید در پوششهای خبری و مصاحبه حضور داشته باشند، با این اصلاح بازخورد بهتری میبینیم.
وی ادامه داد: اخیراً یک دوره تخصصی را با شرکت دانشجویان از رشتههای مختلف برگزار کردیم؛ پس از آن 22 نفر باقی مانند و عدهای را در عطنا به کار گرفتیم، پنج نفر هم در تابستان امسال دوره کارآموزی از دانشکده ارتباطات را میگذرانند.
روند جذب شاغلان عطنا در رسانههای دیگر، کم اما راضیکننده است
عطنا در تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و تنها دانشکده ارتباطات کشور مستقر است و به وسیله این باشگاه خبری سهم مهمی در پرورش خبرنگاران و روزنامهنگاران آینده کشور دارد. با توجه به این جایگاه خطیر و رسالت مهم، انتظار میرود عطنا به عنوان یک کارزار تجربه، هموار کننده مسیر حضور جدی دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای علوم ارتباطات این دانشگاه در رسانههای بزرگ و مطرح کشور باشد.
ذکاوت درباره جذب شاغلان عطنا در رسانههای کشور گفت: جذب شاغلان ما در سایر رسانهها متفاوت است، ما بخشی از نیازهای فعالین را جبران میکنیم تا آنهایی که علاقه دارند در عطنا بمانند. کسانی هم که میخواهند در رسانههای دیگر جذب شوند، به آن رسانهها میروند؛ روند جذب در رسانههای دیگر اگرچه کم است اما تاحدودی راضیکننده است.
بودجه عطنا چگونه تامین میشود؟
سردبیر عطنا درباره منابع مالی این پایگاه خبری دانشگاهی گفت: بودجه عطنا را دانشگاه تأمین میکند. حقوق و دستمزد برای همکاران عطنا در بخشهای مختلف متفاوت است و به میزان کارکردشان بستگی دارد که به صورت حقالتحریر پرداخت میشود.
رونمایی از قالب جدید عطنا در روز خبرنگار
ذکاوت از رونمایی قالب جدید عطنا در روز خبرنگاران خبر داد و افزود: قرار است 17 مرداد سایت جدید عطنا را رونمایی کنیم، 14 سرویس را نیز بر اساس ظرفیت دانشکدهها تعریف کردهایم. در شاکله جدید سرویس بینالملل را هم خواهیم داشت، قرار شده است که گزارشهایی توسط دانشجویانی از کشورهای مختلف که در دانشگاه علامه به عنوان بورسیه تحصیل میکنند را بر اساس توان خود تهیه و برای انتشار در اختیار ما قرار دهند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/