دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1394 - 08:17
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش بیست و سوم: سمنان، فلاورجان، یاسوج و یزد

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/23/ + تصاویر

در بیست و سومین شماره از معرفی مساجد دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان،‌ مسجد فاطمه‌الزهرا(س) واحد سمنان، مسجد الزهرا(س) واحد فلاورجان، مسجد امام صادق(ع ) واحد یاسوج و مسجد شهید صدوقی واحد یزد، معرفی می‌شوند.
کد خبر : 27976

مسجد فاطمةالزهرا(س) مرکز ثقل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان


در مرکز مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، آرامگاه و مزار مطهر شهدای گمنام و مسجد فاطمةالزهرا(س) به عنوان مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی همچون نگینی می‌درخشد.



بنای مسجد فاطمه‌الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی سمنان هم‌زمان با ماه مبارک رمضان امسال، عملیات عمرانی آن به پایان رسیده و در حال طی مراحل تجهیز و آماده‌سازی برای بهره‌برداری است. این بنای فاخر با مساحت 2000 متر مربع در دو طبقه شامل شبستان اصلی و ایوان مجزا است.


همچون بیشتر بناهای کویری، آجر دستمایه اصلی مصالح به کار رفته در ساخت بنای مسجد فاطمه‌‌الزهرا (س) در سطوح مختلف بیرونی و درونی و نمای ظاهری آن است که در کنار سفال لعاب­دار و منقش به طرح های اسلیمی اسلامی در پنجره‌ها نمایی زیبا را به ظاهر آن بخشیده است.


قطر گنبد نقره‌ای رنگ و زیبایی این مسجد 11 متر و ارتفاع گلدسته های آن از سطح زمین بالغ بر 24 متر است. محراب زیبا با گچبری نقوش اسلامی توسط هنرمندان خوش ذوق خطه گرم کویر به شکلی زیبا در صحن اصلی خودنمایی می‌کند.


در این مسجد با بهره‌گیری از معماری اسلامی و مدرن امکانات مناسب برای برگزاری و میزبانی فعالیت‌های متنوع فرهنگی در دو بخش خواهران و برادران مهیا است. مجموعه اداری موجود در این مجتمع با کاربری فرهنگی ویژه هیات‌های مذهبی، کانون قرآن و عترت، دفاتر امور فرهنگی برادران و خواهران در حال تجهیز و راه‌اندازی است.


مسجد فاطمة الزهرا (ص) دانشگاه آزاد اسلامی سمنان محیطی درخور شان و فاخر را برای فعالیت‌های عقیدتی، فرهنگی و مذهبی در قالب هیات‌های مذهبی در اختیار استادان، کارکنان و دانشجویان این مجموعه بزرگ آموزش عالی استان سمنان فراهم آورده است.


مسجد الزهرا(س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان



دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان با درجه بسیار بزرگ در استان اصفهان واقع شده و فاصله آن تا مرکز استان 10 کیلومتر است.


مسجد الزهرا(س) این واحد با سازه‌ای بتنی و با زیر بنا 1800 متر مربع دارای طراحی بسیار زیبا و در دو طبقه و گنجایش 1000 نفر در سال 1389 افتتاح شد و همچون نگینی در فضای مقدس دانشگاه می درخشد.


این مکان مقدس دارای چهار درب ورود و خروج به سمت شبستان، گنبد، رواق و آب‌نما، یک بالکن، طبقه زیرین، سالن نمایشگاه‌ها و طبقه فوقانی است که در 6 اتاق طبقه زیرین تشکل‌های دانشجویی مشغول به فعالیت‌های علمی و فرهنگی هستند و دو اتاق در طبقه فوقانی مسجد برای انجام مشاوره‌های مذهبی بنا شده و رواق‌ها با طرحی سنتی و گنبد با کاشیکاری فیروزه‌ای نمای زیبایی را به مسجد داده است.


شبستان داخلی مسجد با معماری اسلامی طراحی شده و از یک محراب و چندین کتیبه با کاشیکاری سنتی بسیار زیبا و منقوش به آیه‌های قرآن است که یک فضای معنوی خاصی را در شبستان ایجاد کرده است.


همه روزه نماز جماعت ظهر و عصر در این مسجد برگزار می‌شود که با استقبال پر شور دانشجویان، استادان و کارکنان روبرو است و بر اساس مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی فعالیت‌های فرهنگی و دینی گوناگون در این مسجد برگزار می‌شود.


معرفی مسجد شهید صدوقی دانشگاه آزاد اسلامی یزد



مسجد شهید صدوقی دانشگاه آزاد اسلامی یزد یادآور هنرنمایی معماران چیره‌دست این استان در برابر خالق زیبایی‌ها است.


مسجد شهید صدوقی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در دل حسینیه‌ای مزین به نام معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) قرار دارد.


مساحت مسجد بالغ بر 2700 مترمربع و از سال 1390 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. از مشخصات مسجد می‌توان سه محراب مزین شده با کاشی‌های هفت‌رنگ سنتی را یاد کرد.


گنبد منحصر به فرد این مسجد با ارتقاع 8/6 متر و مساحت 330 مترمربع از جنس آجر لعابدار فیروزه‌ای با طرح (لا الله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله) است.


هفت درب ورودی آن یادآور طواف کعبه و سعی صفا و مروه و سردر اصلی مسجد مزین به زیارت عاشورا است. از برکات حسینیه حضرت امام(ره) دانشگاه آزاد اسلامی یزد هم می‌توان به میزبانی 8 شهید گمنام اشاره کرد که سند زرین و افتخار مردم دارالعباده و دارالمومنین یزد و موسسات عالی کل کشور است چراکه آغاز طلایی و برکت خیز حضور شهدا گمنام در دانشگاه‌ها از سال 1378 از دانشگاه آزاد اسلامی یزد رقم خورد.


مسجد امام صادق(ع ) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج



مسجد امام صادق (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج که در سال 1375 آغاز به ساخت کرد و در سال 1386 به پایان رسید، دارای مساحتی بالغ بر 2000 متر مربع است.


نمای محراب دارای کتیبه با نقوش قرآنی و تذهیب زیبا است. محوطه بیرون مسجد دارای دو مناره بزرگ با ارتفاع 14 متر است.


برگزاری مراسم مذهبی، نماز جماعت، برگزاری کلاس‌های تفسیر، قرآن و احکام و جلسات هفتگی زیارت عاشورا از مهمترین برنامه‌های امور فرهنگی این مسجد است.


به گزارش آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجراست و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.



نمای داخل مسجد واحد فلاورجان


16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.



نمای داخل مسجد واحد یزد


به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب