دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش بیست و دوم: زرند، مشهد و خرم‌آباد

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/22/ + تصاویر

مسجد حضرت رسول اکرم (ص) واحد زرند، مسجد جامع حضرت مهدی (عج) واحد مشهد و مسجد امام علی (ع) واحد خرم‌آباد در بیست و دومین شماره از معرفی مساجد دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان معرفی می‌شوند.
کد خبر : 27905

مسجد حضرت رسول اکرم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی زرند



کار احداث مسجد حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی زرند با مساحت 800 مترمربع است با سازه فلزی از سال 1383 آغاز و تا سال 1389 ادامه یافته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


این مسجد که یکی از بزرگترین مساجد دانشگاه‌های استان کرمان به شمار می‌رود، دارای دفاتر متعدد از جمله کانون قرآن و عترت، کتابخانه و دفتر مشاوره است و امکاناتی از جمله: سیستم صوتی مجهز، آبدارخانه، سیستم سرمایشی و گرمایشی مجزا، سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه مجزا را دارا است.


نمای بیرونی مسجد سفال دارای کتیبه منقوش به آیات قرآن کریم، دارای دو مناره به ارتفاع 4 متر با طرح اسلیمی، ایرانی منحصر به فرد منقوش به نام‌های مبارک الهی، محراب بسیار زیبا و درخور توجه که به دست استاد کاشیکار کرمانی طراحی و اجرا شده است.


این محراب به وسیله آیات سوره قدر و به خط کوفی منقوش و تزیین شده است، کل مساحت داخلی این مسجد به فرش‌های سجاده‌ای مفروش شده است.



محوطه مسجد واحد زرند دارای گلکاری‌های بسیار زیبا و به تعداد 12 قطعه و با طرح اسلیمی است که به زیبایی اطراف این مسجد افزوده است.


این سازه زیبا همه روزه محل عبادت نمازگزاران دانشجو، استاد و کارمندی است که فریضه واجب خود را در آن بجا می‌آورند.


برگزاری مراسم مذهبی عزاداری‌ها، اعتکاف و گردهمایی‌های بزرگ دانشجویی شهرستان زرند از جمله امور فرهنگی است که با استقبال مشتاقان روبرو است و مسجد حضرت رسول اکرم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی زرند توانسته به نیاز معنوی و فرهنگی دانشجویان و علاقه‌مندان پاسخ گوید.


مسجد جامع حضرت مهدی (عج) نگینی درخشان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد


مسجد جامع حضرت مهدی (عج) دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در مجموعه فرهنگی مجتمع بزرگ آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و در جوار مزار شهدای گمنام این دانشگاه واقع شده است. ساخت این مسجد در سال 1385 آغاز شده و در سال 1387 به بهره‌برداری رسیده است.



مساحت مسجد 1170 مترمربع است که مانند نگینی درخشان در مجتمع آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد می‌درخشد.


این مسجد در مجموعه فرهنگی واحد مشهد به مساحت 5200 مترمربع واقع شده که در این مجموعه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، معاونت فرهنگی اجتماعی، سالن نمایشگاه، سالن اجتماعات، دفاتر ستاد اقامه نماز و قرآن و عترت، دفتر بسیج دانشجویی، هیات مذهبی، سالن سلف سرویس و سرویس‌های بهداشتی نیز وجود دارد.


نوع معماری مسجد حضرت مهدی (عج) واحد مشهد ترکیبی از معماری اسلامی و مدرن با اسکلت فلزی و نوع نما، سنگ با نواری از کاشی معرق مزین به آیات قرآن کریم است که در دو طبقه با ظرفیت بیش از هزار نفر و دارای تمامی امکانات رفاهی، سرمایشی و گرمایشی است.



برگزاری نماز جماعت در دو نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشاء، برگزاری جلسات قرآن و تفسیر آن، کرسی‌های آزاداندیشی و گفتمان‌های دینی با موضوعات نماز، نیایش، فلسفه نماز و عبادت و ... از فعالیت‌هایی است که در این مسجد صورت می‌پذیرد.


همچنین برگزاری احیای شب‌های قدر با حضور استادان، دانشجویان و کارکنان همراه با خانواده و اهالی منطقه، نماز عید سعید فطر، مراسم عزاداری به ویژه دهه اول و آخر ماه محرم، مراسم باشکوه 28 صفر، برگزاری مسابقات فرهنگی، مذهبی، برگزاری سخنرانی‌های دینی، مذهبی، کارگاه‌های آموزشی نماز و احکام، برگزاری سه اعتکاف دانشجویی و ... از برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر مسجد حضرت مهدی (عج) دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است.


مسجد امام علی (ع) واحد خرم آباد


مسجد امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در بخش مرکزی سایت پنجاه هکتاری شهرک دانشگاهی آیت‌الله کمالوند واقع شده است.


این مسجد به روش تلفیقی از معماری سنتی و مدرن با رویکرد اسلامی همراه با گنبد و گلدسته با نظارت حوزه‌ معاونت عمران این دانشگاه طراحی و اجرا شده است.



ساخت پروژه مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد در سال 1384 طبق نقشه‌های تیپ سازمان مرکزی آغاز و در سال 1385 به بهره‌برداری رسید. مساحت کل ساختمان مسجد 900 متر مربع در دو طبقه و عرصه‌ ساخت آن 550 متر است.


مصالح به‌ کار رفته در این پروژه شامل اسکلت بتنی، دیوارها از جنس بلوک و سفال، نمای داخلی کاشی‌کاری با تذهیب آیاتی چند از کلام‌الله مجید و نمای بیرونی آن سفال و کاشی معرق است.


مسجد امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد دارای یک حوض و آبنمای چند ضلعی وسط حیاط بوده و اطراف آن دارای فضای سبز و باغچه‌های گلکاری شده به مساحت 1500 مترمربع است.


این مسجد در طبقه همکف دارای یک لابی و ورودی اصلی ویژه‌ برادران، یک سرویس بهداشتی مجزا و یک آبدارخانه و در طبقه بالا دارای ورودی مجزا ویژه‌ی خواهران است.


در کنار این مسجد یادمان شهدای گمنام بنا شده و دو شهید از یادگاران هشت سال دفاع مقدس در آن به خاک سپرده شده‌اند و به مناسبت‌های مختلف مذهبی مراسم نماز جماعت، قرائت قرآن کریم، ادعیه و زیارت عاشورا با حضور استادان، کارکنان و دانشجویان در آن برگزار می‌شود.


به گزارش آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجراست و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.



نمای داخلی مسجد واحد سمنان


16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.


به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» در این راستا در چند بخش به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مساجد دانشگاه در واحدهای دانشگاهی می پردازد.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب