دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1397 - 17:00

پهپادها از یخچال‌های در حال ذوب گرینلند نقشه‌برداری می‌کنند

پهپادها مدتی است که به‌خوبی از پس کارهایی مثل عبور از مکان‌های صعب‌العبور و حساس برمی‌آیند، این بار نیز برای نقشه‌بردازی از ورقه‌های یخی گرینلند، سرزمینی در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی، به کار آمده است.
کد خبر : 277088

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از وایرد، کمپ دانشمندانی که در این منطقه روی یخ‌های در حال ذوب کار می‌کنند، روی این موضوع مطالعه می‌کنند که چگونه جلبک‌های میکروسکوپی باعث عقب‌نشینی این یخچال‌های طبیعی شده است. این در حالی است که بحث جدیدی میان آنها مطرح شده که یک نوار ذوب درخشان در امتداد ساحل غربی گرینلند توسط اکوسیستم ناشناخته‌ای از رشد زیستی، رفته رفته در حال تیره شدن است.


ژوزف کوک، یکی از دانشمندانی که ماه‌هاست در این منطقه چادر زده است، می‌گوید: «گرینلند حدود هفت متر از سطح دریا بالاتر است و این موضوع به دلیل آن است که یخ‌های این قسمت بازتابنده بسیار قوی و غول‌پیکری برای تابش نور خورشید هستند.


او می‌افزاید: «اگر این یخ‌ها را از دست بدهیم، به گرم شدن آب‌ و هوا دامن خواهد زد و آب زیادی را روانه دریاها خواهد کرد».


وی می‌خواهد بداند که رشد جلبک‌ها چقدر در عقب‌نشینی یخ‌های این منطقه تاثیرگذار خواهد بود. وی برای این کار نیاز به نقشه‌برداری‌ای دارد که از توان انسان‌ها خارج است. از همین روز نیز از پهپادهایی استفاده می‌کند که به‌راحتی در میان قطعات این یخچال‌های بزرگ عبور می‌کنند و اطلاعات مورد نظرش را جمع‌آوری می‌کنند.


کوک با کمک این پهپادها، توانسته است یک الگوی درست از گونه‌های جلبک‌های در حال رشد درست کند که مدل‌سازی جالبی از رنگدانه‌ها، سلول‌ها و شرایط رشد به دست داده است.


کوک برای انجام این کار، باید شکاف میان مناطق کوچکی که روی آنها مطالعه می‌کند و نقشه‌های ماهواره‌ای با مقیاس 500 متری از آسمان را پر کند. به همین دلیل هم دوربین‌ها و حسگرهایش را به پهپادهایش نصب کرد تا تصاویری را در طول‌ موج‌های مشخصی بگیرد. به گفته کوک، این کار روشی را برای تقشه‌برداری از حیات یخ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته