دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1397 - 15:02
معاون فرهنگی دانشگاه تهران تشریح کرد؛

ایجاد شرایط مشارکت اجتماعی دانشجویان باعث کاهش ناهنجاری خواهد شد

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه مشارکت اجتماعی نسل جوان کاهش یافته است، گفت: اگر بتوانیم دانشجویان را جذب کارهای فرهنگی و علمی کنیم ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.
کد خبر : 276505

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجید سرسنگی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سه ماهه اول معاونت فرهنگی دانشگاه تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را به درستی سال توجه به کالای ایرانی نامگذاری کردند. توجه به کالای ایرانی از منظر اقتصادی روشن است اما ما باید ابعاد دیگر این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه رسیدن به آرمان توجه به کالای ایرانی ملزوماتی دارد، عنوان کرد: این ملزومات در درجه اول این است که به هویت کالای ایرانی توجه کنیم و بتوانیم فرهنگ ایرانی بودن را تقویت کنیم.


به گفته سرسنگی یکی از مشکلات جدی کشور این است که هویت ایرانی کمرنگ شده است به همین دلیل باید تعلق خاطر محبت و علاقه به کشور را تقویت کرد.


وی ادامه داد: در دانشگاه تهران وظیفه خود می‌دانیم که در بحث هویت ایرانی اسلامی به طور جدی فرهنگ‌سازی کنیم و در نزدیک کردن قشر جوان و دانشجو با آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی کنیم.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت:‌ کشور اگر میلیاردها اعتبار و منابع داشته باشد اما نسل جوان، کشور را از خود ندانند و برای مشکلات آن چاره‌اندیشی نکنند آن کشور هیچ گاه موفق نخواهد بود. بنابراین به دنبال منویات مقام معظم رهبری که امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام نهادند باید تلاش کنیم تا فرهنگ توجه، دوست داشتن کشور و مشارکت در حل مشکلات بین جوانان اشاعه پیدا کند.


سرسنگی با بیان اینکه برخی مسائل و مشکلات کشور را از خود نمی‌دانند، تصریح کرد: مشارکت اجتماعی نسل جوان کاهش یافته است و آن چیزی که ما امسال به طور جدی در دانشگاه به دنبال آن هستیم تقویت هویت ایرانی اسلامی است.


برگزاری دومین دوره جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان در دانشگاه تهران


وی درباره برنامه‌های پیش روی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران اظهار کرد:‌ 15 اردیبهشت ماه سال جاری دومین دوره جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. در گذشته جشنواره‌ای برای انتخاب کتاب دانشجویان برگزار می‌شد که فقط در حوزه علمی بود و در حوزه کتاب‌های فرهنگی برنامه‌ای وجود نداشت. در همین راستا دانشگاه تهران از سال گذشته این برنامه را در نظر گرفت تا کتاب‌هایی که در حوزه‌های دینی اخلاقی اجتماعی فرهنگی و ... توسط دانشجویان تالیف یا ترجمه شده است را معرفی و نفرات برتر را برگزیند.


وی اضافه کرد:‌این جشنواره در سه بخش ادبی هنری، اجتماعی سیاسی و اخلاقی تربیتی دینی برگزار می‌شود که دانشجویان سراسر کشور می‌توانند در یکی از این سه بخش آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره آثار ارسال شده به دبیرخانه گفت:‌ امسال به لحاظ کمی 184 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که نسبت به پارسال افزایش دو برابری داشته است. اگر این جشنواره به طور مستمر ادامه داشته باشد می‌تواند عاملی باشد که دانشجویان را برای تالیف و ترجمه کتاب‌های فرهنگی ترقیب کند.


سرسنگی ادامه داد:‌ کتاب محور آموزش است به همین دلیل با همه مشکلات سعی کردیم این جشنواره را با کیفیت عالی برگزار کنیم. امسال حدود 70 استاد برجسته داوری این کتاب‌ها را برعهده داشتند و امیدواریم بهترین کتاب‌ها را معرفی و از برندگان هر بخش با اهدای جوایز تقدیر به عمل آوریم.


اولین مسابقه مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی؛ 18 و 19 اردیبهشت


وی با اشاره به برنامه‌های دیگر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران اظهار کرد: برگزاری اولین مسابقه مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی در 18 و 19 اردیبهشت ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده است که با کمک سازمان امور دانشجویان جهاد دانشگاهی در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.


سرسنگی هدف از این مناظره را تربیت دانشجویان برای شرکت در مسابقات مناظره‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت:‌ در دنیا مسابقات مناظره برگزار می‌شود اما چون هیچ کس را تربیت نکردیم که به زبان انگلیسی بتواند در این مسابقات شرکت کند متاسفانه تا کنون شرکت کننده‌ای از ایران در مسابقات بین‌المللی مناظره نداشتیم.


ثبت‌نام دومین جشن دانش‌آموختگی متمرکز دانشگاه تهران تا 14 اردیبهشت


معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره برگزاری جشن دانش‌آموختگی این دانشگاه عنوان کرد: دومین دوره جشن دانش‌آموختگی متمرکز دانشگاه تهران 23 اردیبهشت برگزار خواهد شد. در سال‌های گذشته هر کدام از دانشکده‌ها به طور محدود این جشن را برگزار می‌کردند اما سال گذشته برای اولین بار به طور متمرکز با حضور 8 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران جشن دانش‌آموختگی برگزار شد.


وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان سال 95-96 به همراه خانواده‌های خود می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. تفاوت جشن امسال با سال‌های گذشته در این است که دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد نیز در این جشن شرکت خواهند داشت و دانشجویانی که در رشته‌های خود با رتبه‌های برتر فارغ‌التحصیل می‌شوند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.


به گفته سرسنگی مهلت ثبت‌نام برای حضور در جشن تا 14 اردیبهشت سال جاری خواهد بود.


کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه تهران 20 سالگی خود را جشن ‌می‌گیرند


سرسنگی جشن 20 سالگی کانون‌های فرهنگی هنری اجتماعی و دینی دانشگاه تهران را یکی دیگر از برنامه‌های پیش روی معاونت فرهنگی عنوان کرد و گفت: 24 اردیبهشت این جشن با حضور فعالین کانون‌ها برگزار خواهد شد و از دانشجویانی که در کانون‌ها فعالیت می‌کنند تقدیر می‌شود.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران در تشریح دیگر برنامه‌های این دانشگاه گفت:‌ 31 اردیبهشت ماه مراسم اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان و پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت کارکنان برگزار خواهد شد.


وی با اشاره به فعالیت‌های ورزشی دانشگاه تهران عنوان کرد: چند روز پیش افتتاحیه مسابقات منطقه 1 برگزار شد که دانشگاه تهران با اختلاف بسیار مقام اول را کسب کرد و توانست بیشترین سهمیه را برای المپیاد ورزشی دانشجویان کشور به دست بیاورد.


سرسنگی افزود: یکی از اتفاقات مهمی که در خرداد ماه خواهیم داشت اعزام تیم بسکتبال دانشجویان پسر دانشگاه تهران به مسابقات آسیایی در کشور مالزی است.


اجرای طرح جامع هدایت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر؛ به زودی


معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در حوزه دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: 24 خرداد ماه دهمین همایش تجلیل از دانشجویان نمونه شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران برگزار می‌شود این همایش در واقع یک مسابقه بین دانشجویان شاهد و ایثارگری است که رتبه‌های برتر را از نظر تحصیلی کسب کرده‌اند.


سرسنگی درباره طرح‌های کلانی که دانشگاه تهران در نظر دارد نیز بیان کرد: طرح جامع هدایت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر به زودی در دانشگاه تهران اجرا خواهد شد.


وی در توضیح این طرح گفت:‌ هر ساله تعدادی از دانشجویان شاهد و ایثارگر وارد دانشگاه تهران می‌شوند و برخی از آنها نسبت به دیگر دانشجویان کمبودهایی دارند که اگر جبران نشود در طول تحصیل دچار مشکلاتی نظیر تغییر رشته یا ترک تحصیل خواهد شد. به همین جهت دانشگاه تهران بنا به وظیفه طرحی تحت عنوان طرح جامع هدایت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر راه‌اندازی کرده است که در دانشگاه‌های دیگر نیز فراگیر می‌شود.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره هدف از برگزاری این طرح گفت: هدف از این طرح این است که دانشجویانی که مشکل در تحصیل دارند با استفاده از استادان مجرب و اعضای هیات علمی که داوطلبانه کمک خواهند کرد در جهت ارتقاء آموزش دانشجویان به رفع مشکلات آنها بپردازند. از طرف دیگر کسی که از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل می‌شود باید استانداردهای آموزشی مناسب را داشته باشد.


پیاده‌سازی طرح جامع «ورزش همگانی» در دانشگاه تهران


به گفته سرسنگی طرح جامع دیگری که در دست اقدام است طرحی تحت عنوان ورزش همگانی است که توسط شورای عالی ورزش دانشگاه مصوب و توسط معاونت فرهنگی اجرا خواهد شد.


وی افزود: خوشبختانه در حوزه ورزش قهرمانی در وضعیت مناسبی قرار داریم اما در ورزش همگانی مشکلات زیادی وجود دارد فرهنگ ورزش همگانی باید در بین دانشجویان، استادان و کارکنان رشد کند. متاسفانه دانشجویان و استادان ما احساس نیاز نمی‌کنند که در کنار کارشان ساعتی را به ورزش اختصاص دهند و این امر موجب بروز مشکلات جسمانی برای آنها خواهد شد و به تبع آن مشکلات جسمانی هم بار مالی برای دانشگاه دارد و هم بر کیفیت کار دانشجو و استاد تاثیر می‌گذارد.


سرسنگی گفت: در همین راستا دانشگاه باید مجوزی صادر کند که استادان و دانشجویان ساعتی از وقت موظفی خود را به ورزش اختصاص دهند برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تسهیلاتی را آماده کنیم و زمین‌هایی را برای استفاده از خانواده دانشگاه تهران فراهم آوریم.


وی درباره دیگر برنامه‌های ورزشی دانشگاه تهران عنوان کرد: ‌سال گذشته در دانشگاه تهران اولین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان سراسر کشور برگزار شد. ما امسال طرح ساماندهی استفاده از امکانات ورزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم که بر این اساس واحدهای مختلفی که امکانات ورزشی دارند اما متاسفانه سیستم منظمی وجود ندارد که دانشجویان بتوانند از آنها استفاده کنند را در اختیار دانشجو قرار دهد.


راه‌اندازی دو سامانه جهت استفاده از امکانات ورزشی و تولیدات فرهنگی


معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: برای استفاده دانشجویان از امکانات ورزشی سامانه‌ای تهیه می‌شود که دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانند با مراجعه به این سامانه ساعات و فضاهای خالی ورزشگاه‌های مختلف را مطلع شوند.


سرسنگی با بیان اینکه اهتمام ویژه‌ای برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت استفاده دانشجویان خوابگاهی از امکانات ورزشی داریم، گفت:‌ زمانی برخی از دانشجویان کارشناسی را از کوی دانشگاه خارج و به خوابگاه‌های سطح شهر منتقل کردند و متاسفانه ساختمان خوابگاه‌های سطح شهر از استاندارد لازم برخوردار نیست و شرایط خوبی ندارد. ما در صدد هستیم شرایطی فراهم کنیم که دانشجویان کارشناسی بتوانند از فضاهای ورزشی نزدیک خود استفاده کنند.


وی از راه‌اندازی سامانه مولتی مدیای دانشگاه تهران خبر داد و گفت:‌ در این سامانه تولیدات فرهنگی و علمی دانشگاه تهران قرار داده می‌شود. در دانشگاه تهران در طول سال پایان‌نامه‌های زیادی نوشته می‌شود که از آنها فیلم گرفته می‌شود و در این سامانه قرار داده خواهد شد.


سرسنگی اضافه کرد: ‌برنامه‌های فرهنگی سخنرانی‌ها اتفاقات ویژه و برنامه‌های علمی که در دانشگاه تهران انجام می‌شود در این سامانه قرار می‌گیرد و در اختیار افراد گذاشته می‌شود. امیدواریم این سامانه تا یک ماه دیگر راه‌اندازی شود.


راه‌اندازی رادیو فرهنگ دانشگاه تهران پس از تصویب هیات رئیسه


معاون فرهنگی دانشگاه تهران راه‌اندازی رادیو فرهنگ دانشگاه تهران را یکی دیگر از برنامه‌های معاونت فرهنگی این دانشگاه عنوان کرد و افزود: طرح این برنامه آماده شده و به هیات رئیسه دانشگاه تقدیم شده است و به محض اینکه طرح مصوب شود کار راه‌اندازی رادیو فرهنگ آغاز خواهد شد. تمام فعالیت‌های این رادیو توسط خود دانشجویان انجام می‌شود که اطلاع‌رسانی برنامه‌های دانشگاه فرهنگ‌سازی پر کردن اوقات فراغت و استفاده ازدانشجویان و ترقیب آنها برای تولید برنامه‌ها گفت‌وگوهای بین مدیران و دانشجویان طرح انتقادات و رساندن آنها به گوش مسئولین از اهداف این طرح است.


سرسنگی تصریح کرد: ‌طرح امتیاز نشریات حرفه‌ای دانشجویان برنامه‌ریزی شده است دانشگاه تهران حدود 370 نشریه دانشجویی دارد که از این بین تعدادی نشریه علمی بسیار خوب هستند اما متاسفانه هیچ امتیازی برای دانشجویانی که آنها را تولید می‌کنند وجود ندارد در این طرح در پی آن هستیم که چاپ مقاله دراین مجلات برای دانشجویان امتیاز محسوب شود.


چاپ مقالات در نشریات حرفه‌ای برای دانشجویان امتیاز محسوب می‌شود


وی ادامه داد: کمیسیونی پیش‌بینی شده که اگر تشخیص دهد نشریه حرفه‌ای است امتیازی به دانشجویانی که در آن مقاله بنویسند اعطا می‌شود و این امتیاز برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر تاثیرگذار خواهد بود.


انعکاس رخدادهای علمی و فرهنگی توسط 60 دانشجو خبرنگار


معاون فرهنگی دانشگاه تهران طرح خبرنگار دانشجو را یکی دیگر از طرح‌های این معاونت عنوان و تاکید کرد: در طول سال اتفاقات علمی زیادی در دانشگاه تهران رخ می‌دهد که در انعکاس آنها مشکل داریم در این طرح بناست از خود دانشجویان برای انعکاس رخدادهای علمی و فرهنگی استفاده کنیم.وی در تشریح این طرح بیان کرد: 60 دانشجو انتخاب شدند و در حال حاضر آموزش می‌بینند که هر کدام در واحد خود تبدیل به دانشجو خبرنگار خواهند شد.


سرسنگی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار کرد: متاسفانه برخی اقدامات رهبر معظم انقلاب با گذشت زمان فراموش می‌شود در دانشگاه تهران طرحی بر مبنای نامه‌هایی که مقام معظم رهبری نوشته‌اند تحت عنوان گفت‌وگوی دانشجویان ایران و جهان طراحی کردیم در این طرح بناست زمینه‌ای فراهم کنیم که جوانان غیر ایرانی بتوانند دوره‌های کوتاه مدت به ایران سفر کنند و در این مدت با فرهنگ و میراث تمدن ایران آشنا شوند و تصویر درستی از کشور در ذهن آنها نقش ببندد.


کارگاه‌ها و دوره‌های ویژه دانشجویان خارجی از ترم آینده


وی ادامه داد: کلیات این طرح در هیات رئیسه دانشگاه مصوب شده و امیدواریم از ترم آینده اجرا شود. سفرها کارگاه‌ها و دوره‌هایی برای دانشجویان خارجی که به ایران سفر کنند در نظر گرفته شده است.


به گفته سرسنگی اغلب دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند از کشورهای همسایه هستند و شاید این دوره‌ها باعث شود تصویر غلطی که رسانه‌های غربی از ایران ساخته‌اند در اروپا و غرب اصلاح شود.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران از ایجاد دبیرخانه‌ای برای حمایت طرح‌های ویژه علمی و فرهنگی خبر داد و تصریح کرد: برخی از طرح‌های دانشجویان می‌تواند در سطح کشور کارآمد باشند اما متاسفانه آنها پشتوانه‌ای برای اجرای طرح‌ها و یا ارائه آنها به مراکز و سازمان‌ها را ندارند که با راه‌اندازی این دبیرخانه می‌توان از این طرح‌ها پشتیبانی کرد.


«روزی در دانشگاه» ویژه برنامه آشنایی کنکوری‌ها با دانشگاه


به گفته سرسنگی 8 مرداد ماه سال جاری، برنامه روزی در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد که در این روز دانشگاه تهران همه درهای خود را باز می‌کند تا دانش‌آموزان خانواده‌ها و معلمان بتوانند از نزدیک با دانشگاه آشنا شوند و کنکوری‌ها نیز می‌توانند با رشته‌های مورد علاقه خود آشنا شوند.


وی درباره برنامه‌های دانشگاه تهران در حوزه کارآفرینی اظهار کرد: دانشگاه تهران برنامه ویژه‌ای برای کارآفرینی خواهد داشت در هفته کارآفرینی از فارغ‌التحصیلانی که توانسته‌اند برای ایجاد شغل برنامه‌هایی انجام دهند تقدیر خواهد شد.


معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: به دنبال این هستیم برنامه‌های استارت‌آپی را به یک مدرسه با قواعد مشخص تحت عنوان مدرسه استارت‌آپ متمرکز کنیم.


سرسنگی گفت:‌ از ترم آینده هر ماه یک سخنرانی ویژه در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد منظور از سخنرانی ویژه سخنرانی‌هایی است که جریان‌ساز باشد به همین جهت از افراد شاخص و برجسته ایرانی و غیر ایرانی دعوت می‌کنیم تا برای دانشجویان سخنرانی انجام دهند و جریان تاثیرگذاری در دانشگاه راه‌اندازی شود.


استفاده رایگان دانشجویان دانشگاه تهران از امکانات باغ کتاب


سرسنگی درباره ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین دانشجویان گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با باغ کتاب منعقد کرده‌ایم که دانشجویان می‌توانند رایگان و با تخفیف مناسب از امکانات آنجا استفاده کنند. همچنین برای نمایشگاه کتاب تورهایی پیش‌بینی کردیم که دانشجویان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه دانشگاه تهران روزهایی که قصد رفتن به نمایشگاه کتاب را دارند به دلخواه انتخاب کنند. همچنین برنامه داریم بن کتاب‌هایی را تهیه کنیم که دانشجویان بتوانند با تخفیف‌های مناسب کتب مورد نظر خود را خریداری کنند.


به گفته معاون فرهنگی دانشگاه تهران مدرسه قدیمی در خیابان ادوارد براون در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفته است و بناست مجتمع فرهنگی و هنری دانشجویی با تمرکز بر فعالیت‌های کتابخوانی در تابستان افتتاح شود.


وی در پایان گفت: مسائل فرهنگی باید به صورت غیر مستقیم حل شود اگر بتوانیم دانشجویان را جذب کارهای فرهنگی و علمی کنیم باعث می‌شود آنها خود به خود از ناهنجاری‌ها دور شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته