دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1397 - 16:45

افتتاح مرکز فرهنگ «خیام» در اسپانیا با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی

مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در دانشگاه نبریخای مادرید باحضور دکتر حسین سلیمی، سفیر ایران در اسپانیا و جمعی از مسئولان اسپانیایی مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در دانشگاه نبریخای مادرید افتتاح شد. 
کد خبر : 273871

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسین سلیمی اظهار کرد: امروز مراسم گشایش مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی "خیام" در دانشگاه نبریخا را برگزار می‌ کنیم که این کار با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی اتفاق افتاد.


وی افزود: این اولین مرکز آموزش زبان فارسی‌ است که در یکی‌ از دانشگاه‌های اسپانیا دایر می‌‌شود و دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان هماهنگ کننده روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا با این اقدام گام بلندی برای گسترش فرهنگ ایرانی و آموزش زبان فارسی‌ در دانشگاه اسپانیا برداشته شد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به رغم روابط نزدیک فرهنگی‌ دو کشور، روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا هنوز به آن حد مطلوب نرسیده است و کرسی‌های زبان فارسی‌ در دانشگاه اسپانیایی رونق ندارند و بیشتر واحدهای زبان فارسی، حتی در ذیل دپارتمان‌های زبان عربی‌ تدریس می‌شود.


سلیمی عنوان کرد: گامی‌ که اکنون برداشته شد، به نوعی جایگاه متفاوت و متمایز برای زبان و فرهنگ فارسی‌ در دانشگاه‌های اسپانیا به وجود می‌‌آورد و ما امیدواریم که در صورت موفق شدن این حرکت، بتوانیم با همکاری دانشگاه‌های دیگر ایران و اسپانیا، کرسی‌ها و مراکز زبان فارسی‌ را در دانشگاه اسپانیایی گسترش دهیم.


خواکین اسپایارگاس معاون دانشگاه نبریخا در سخنانی، با تشکر از حضور استادان دانشگاه ایرانی، آمادگی دانشگاهش در آغاز هرچه زودتر همکاری‌ها و تبادلات علمی‌ با دانشگاه علامه طباطبائی را اعلام کرد.


وی از دانشگاه علامه طباطبائی به خاطر مساعدت در پیشبرد همکاری‌های فرهنگی‌ دو کشور و آشنایی دانشجویان اسپانیایی با فرهنگ، هنر و تاریخ تمدن ایران زمین قدردانی‌ کرد.


اسپایارگاس ضمن اشاره به اینکه دانشجویان اسپانیایی با آغاز کلاس‌های فارسی‌ می‌‌توانند فرهنگ و زبان فارسی‌ را فرا گیرند، تصریح کرد: به احتمال زیاد، ما موسسه موازی در دانشگاه علامه طباطبائی خواهیم داشت تا دانشجویان ایرانی بتوانند با فرهنگ و زبان اسپانیایی شوند.


محمدحسن فدایی‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، گفت: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اسپانیا با روابط تاریخی چندصد ساله و تاریخ و تمدن بزرگ و دیرین خود، مهد دانشمندان بنام بوده است و در تاریخ تمدن، علم، فرهنگ و هنر جهان نقش مؤثر و ماندگار ایفا کرده‌ا‌ند و دو زبان فارسی‌ و اسپانیایی بستر این تاریخ‌سازی بوده‌ا‌ند.


وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، تحولات قابل توجهی‌ در روابط دو کشور به وقوع پیوسته، گفت: تهران و مادرید مصمم هستند روابط را در تمام زمینه‌های فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی توسعه دهند.


فدایی فرد تصریح کرد: زبان فارسی، زبان یک قوم و یا حتی یک ملت نیست بلکه میراث مشترک اندیشه‌ورزی بخش وسیعی از ملل مشرق زمین است، میراثی که دربردارنده غنی‌ترین گونه‌های اندیشه فلسفی‌، عرفانی، زیبایی‌شناسی‌ کلام و لذت‌های سمعی و بصری، خط و سنن و آداب و رسوم ماندگار انسانی‌، تاریخ ملت‌ها و شکوه توانایی انسان در بروز احساسات و افکار از طریق شعر و کلام شاعرانه است.


در این مراسم که رایزن فرهنگی‌ ایران، رئیس و برخی استادان دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مادرید حضور داشتند،


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته