درخواستهای نمایندگان شوراهای صنفی از وزیر علوم چه بود؟
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در این نشست با بیان اینکه همیشه از نشست با دانشجویان خوشحال و خرسند میشوم، اظهار داشت: این نشست و گفتوگوها کمک شایانی به حل مسائل و مفاهمه درباره موضوعات مختلف صنفی، آموزشی و دانشجویی خواهد کرد.
وزیر علوم در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان حاضر در نشست درخصوص برنامهریزی برای ارتقای مهارت دانشجویان تصریح کرد: طرح مهارتافزایی دانشجویان را در دانشگاهها آغاز کردهایم. برگزاری کارگاههای مهارتافزایی برای دانشجویان در حال تحصیل با دو هدف آشنایی با مشاغل موجود در جامعه متناسب با رشتههایی که تحصیل میکنند و ارائه مهارتهای مرتبط با مشاغل موجود در کنار دانش کسب شده در حین تحصیل در بخشهای مختلف در دانشگاهها آغاز شده است.
وی به اجرای موفق طرح مهارتآموزی به دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور اشاره کرد و گفت: براساس ارزیابیهای انجام شده برگزاری این کارگاهها در دانشگاه علامه طباطبایی بازخوردهای مثبتی داشته و موفقیتآمیز بوده است که در تلاش هستیم با برنامهریزیهایی که معاونت آموزشی وزارت علوم انجام داده است، این طرح در سایر دانشگاهها هم به اجرا درآید.
به گفته وزیر علوم، بحث «کارآموزی در بخشهای صنعت و کشاورزی» فعال شده است و این امر سبب میشود دانشجویان از فرصت کارآموزی نهایت بهره را ببرند.
غلامی درخصوص فعالیت در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری اظهار داشت: در این زمینه اولویت با بهرهگیری از توان و استعداد دانشجویان است تا جذب نیرو از بیرون. بخش خدمات دانشجویی در درون دانشگاهها میتواند با حفظ اتصال منطقی از بدنه مدیریت دانشگاه جدا شود؛ تا تحت تأثیر دیدگاهها، سلایق، بودجه و ملاحظات مدیریتی قرار نگیرد.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ایجاد انجمنهای دانشآموختگان در دانشگاهها تاکید و عنوان کرد: دانشجویان و دانشگاهها باید همواره به دنبال حفظ انجمن فارغالتحصیلان و دانشآموختگان در دانشگاهها جهت کمک به پیشبرد برنامههای دانشگاه باشند. البته نباید بگذاریم این تشکل درگیر مسائل سیاسی قرار گیرد و سیاست زده شود.
وی با بیان اینکه تحصیلات دانشگاهی قطعاً در مدیریت کشور تأثیرگذار است، افزود: عموم افراد تأثیرگذار در بخشهای مختلف اجرایی و قانونگذاری و دیگر ارگانها و نهادها، محصول دانشگاههای کشور هستند.
آئیننامههای فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و صنفی دانشجویان بازنگری میشود
در ادامه این نشست دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به تشریح اقدامات چندماه اخیر حوزه معاونت فرهنگی پرداخت و گفت: تلاش میکنیم متناسب با نیازها و شرایط جدید، برخی آییننامههای مرتبط با حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و صنفی دانشجویان را بازنگری کنیم تا مشارکت دانشجویان در امور مختلف دانشجویی در محیط دانشگاه افزایش پیدا کند.
ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان نیز با بیان اینکه دانشجویان در حوزه رفاهی، نظارت خوبی بر روند انجام فعالیتها دارند، اظهار داشت: هدف این صندوق، ارائه خدمات توأم با رعایت کرامت انسانی است.
اختصاص۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خوابگاه در سال جاری
به گفته وی، افزایش دو برابری وام ودیعه مسکن، ارتقای کمی و کیفی خدمات خوابگاهها، مقاومسازی خوابگاههای دانشگاههای مناطق زلزله زده، پوشش ۱۰۰ درصدی وامها و ایجاد صندوقهای خیریه و قرضالحسنه در دانشگاهها (بویژه مناطق محروم برای حمایت از دانشجویان بیبضاعت)، از جمله فعالیتهای صندوق رفاه دانشجویان بوده است.
یزدان مهر خاطرنشان کرد: در ساخت خوابگاه برای سال جاری، ۵۰۰ میلیارد تومان با کمک سازمان برنامه و بودجه اعتبار پیشبینی کردهایم.
دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاههای کشور در یک فضای صمیمانه و رو در رو با هدف آگاهی از دغدغهها و نظرات آنها برگزار شد. «مقابله با روند کالایی شدن علم در دانشگاهها»، «به کارگیری دانشجویان صنفی در ارگانهای دولتی»، «تقویت هویت صنفی دانشجو در دانشگاهها»، «تقویت ارتقای توانمندیهای علمی دانشجویان و استادان»، «افزایش اختیارات شورای صنفی دانشجویان»، «افزایش سقف وامها و کمک هزینههای دانشجویی»، «افزایش سنوات دانشجویی»، «افزایش ظرفیت خوابگاههای دانشجویی» و «ایجاد اداره رفاهی در دانشگاهها» از جمله محورهای مطرح شده از سوی نمایندگان حاضر در این نشست بود.
انتهای پیام/