دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1394 - 13:09

دانشمندان ارتش آمریکا سلول‌های خورشیدی کوچک‌تر، ارزان‌تر و قوی‌تر ساختند

دانشمندان ارتش آمریکا در رداستون آرسنال به موفقیت چشمگیری در زمینه تولید انرژی خورشیدی دست یافته‌اند. آنها یک پنل خورشیدی فتوولتائیک ساخته‌اند که کوچک‌تر، قوی‌تر و ارزان‌تر از پنل‌های خورشیدی کنونی است.
کد خبر : 27113

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، تقریبا تمامی پنل‌های خورشیدی کنونی به یک ساختار سیلیکونی خالص متکی هستند ولی نوار ممنوعه یا band gap (طول موج نوری که می‌تواند توسط پنل جذب شود و به نیروی الکتریسیته تبدیل شود) سیلیکون تک کریستالی در مقایسه با طیف کامل نور آفتاب بسیار باریک است.


این بدان معناست که پنل‌های معمولی طیف نوری وسیعی را عملا از دست می‌دهند و به غیر از این، طول موج‌های ماوراء بنفش و مادون قرمز به دلیل ایجاد حرارت شدید و شکستگی به این پنل‌ها صدمه می‌زنند.


اما تیم تحقیقاتی ارتش آمریکا پنلی را ساخته‌اند که در آن، لایه‌های بسیار باریک و فشرده از موادی مانند نقره و طلا بین لایه‌های نیمه‌هادی قرار گرفته‌اند.


این لایه‌های اضافه شده، نوار ممنوعه وسیع‌تری برای تولید انرژی در اختیار پنل خورشیدی فراهم می‌آورد و اشعه‌های مضر را بازتاب می‌کند. همچنین این پنل به گونه‌ای کار می‌کند که بیشتر نوری که به آن می‌تابد را جذب می‌کند و دیگر زاویه تابش نور خورشید در آن مهم نیست.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته