انتشار چهارمین شماره فصلنامه دانشجویان مستقل/ از کجا باید شروع کرد؟
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ چهارمین شماره فصلنامه "دانشجویان مستقل" در آستانه سال جدید ویژه بهار ۱۳۹۷ منتشر شد. شماره چهارم این فصلنامه به مسئله دهه چهارم انقلاب اسلامی، رادیکالیسم و علم دینی در قالبهای یادداشت و گزارش پرداخته است.
سیدمحمدرضا حسینی (از اعضای هیات موسس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل)، پرویز امینی (پژوهشگر و استاد دانشگاه)، محمد علیبیگی (روزنامه نگار)، محمدرضا کردلو (فعال سابق دانشجویی)، علی خضریان (نویسنده کتاب موج سوم) و اصغر جمشیدی (فارغ التحصیل دانشگاه KTH استکهلم سوئد) در این شماره به تحلیل درباره موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی پرداختهاند.
سیدمحمدرضا حسینی در سرمقاله این شماره با عنوان "دهه پنجم، آرمانهای انقلاب و شناخت اولویتها" نوشت: "وقتی درباره آرمان صحبت میکنیم، هیچ معنایی ندارد که درباره نشدن آن صحبت کنیم. کار ویژه جریان انقلابی و آرمانگرا این نیست که درباره نشدن آرمانهایش صحبت کند و واقعبینی به معنای کنار گذاشتن آرمانها نیست بلکه به معنای شناخت ظرفیتها و فرصتهایی است که میتواند در مسیر تحقق آرمانها کمک نماید".
پرویز امینی نیز در یادداشتی با عنوان «لزوم بازتعریف مواجهه حکومت با مردم» نوشت: "در واقع ما با واقع بماهو واقع در اینجا کار نداریم، بلکه با ذهنیت اجتماعی طرف هستیم که لزوما با واقعیت منطبق نیست و به دلیل ضعف جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ادراک اجتماعی مناسب از خود، همواره واقعیت جمهوری اسلامی از واقعیت برساخته شده از آن از سوی خود و دیگران کمتر اجتماعی شده است". او در جمع بندی این تحلیل نیز نوشت: "به نظرم بحث آنچنان کلان است که میتوان دهه پنجم انقلاب را معطوف به آن تعریف کرد. دهه پنجم را میتوان از این نظر دهه بازتعریف و بازسازی نامگذاری کرد".
محمدرضا کردلو نیز در تحلیلی درباره مسئله ارتجاع نوشت: "ساکنان سنتی خیابان یاسر و خیابان ایران، فارغ از پراکندگی جغرافیایی امروزشان که کلنیهایی سیاسی - فامیلی را در پاسداران و نیاوران نیز ایجاد کرده، بهعنوان رقبای اصلی یکدیگر ظاهر میشدند. عبور از سالهای جنگ موجب میشد تا نظام خانوادگی این دو جریان مانند قبل اهل تعارف نباشد و در موارد بسیاری تسامح کند".
همچنین محمد علیبیگی نیز درباره مناقشه اخیر در موضوع علم دینی در تحلیلی نوشته است: "علم جدید، کمتر وجه شناختی دارد و اصلا چنین ادعایی هم ندارد(مگر از جانب کسانی که با فلسفه آشنا نیستند(مثل هاوکینگ). علم ابزار تصرف است نه شناخت و خلط این دو و تسری احکام علمی به سایر حوزهها، چنانکه ویتگنشتاین نیز نشان داده است، نه منطقی است نه پذیرفتنی".
«دانشجویان مستقل»، به مدیرمسئولی علی خضریان زیر نظر شورای سردبیری با مجوز هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت فصلنامه منتشر میشود.
فایل پیدیاف چهارمین شماره فصلنامه "دانشجویان مستقل" را از اینجا دانلود کنید.
انتهای پیام/