دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1396 - 10:09
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

جریان معاند می‌خواهد تحرکات علیه حجاب را به دانشگاه وارد کند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بر‌اساس برخی اطلاعات واصل شده، جریانات معاند فرهنگی قصد دارند تحرکات صورت گرفته علیه حجاب را به فضای دانشگاه‌ها وارد کنند و باید در این زمینه مراقبت بیشتری صورت گیرد.
کد خبر : 267071

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 314 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکتر محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حجاب در دانشگاه‌ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.


وی افزود: بر اساس برخی اطلاعات واصل شده، جریانات معاند فرهنگی قصد دارند تحرکات صورت گرفته علیه حجاب را به فضای دانشگاه‌ها وارد کنند و باید در این زمینه مراقبت بیشتری صورت گیرد.


در ادامه جلسه معاون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گزارشی از مراسم "علم متعهد" در دانشگاه صنعتی شریف ارائه داد. حجت‌الاسلام‌ مرتضی رستمی در این زمینه گفت: استقبال زائدالوصف از این مراسم نشان داد که تعارض ساختگی بین علم و دین در جامعه دانشگاهی جایگاهی ندارد.


دستور جلسه 314 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، ارائه نتایج طرح پژوهشی "شاخص‌های دانشگاه اسلامی" بود. در این طرح تحقیقاتی با اشاره به شاخص‌های استاد و دانشجو در دانشگاه اسلامی، تاریخچه مختصری از این مبحث ارائه شد.


در ادامه طرح تحقیقاتی "شاخص‌های دانشگاه اسلامی" با اشاره به دسته‌بندی و رتبه‌بندی شاخص‌ها با توجه به تأثیر این شاخص‌ها در شکل‌گیری دانشگاه اسلامی، نحوه سنجش و پیمایش این شاخص‌ها نیز تشریح شد.


در این بخش و در مبحث مربوط به شاخص‌های اساتید، دانشجو، مدیر و کارشناس دانشگاه اسلامی، مواردی مانند: خردورز، آزاد اندیش، خلاق، نوآور، نقاد، نقد پذیر، دارای اعتماد به نفس، استقلال طلب، متعهد به آرمان‌های اسلام، معتقد و متدین مورد اشاره قرار گرفته است.


همچنین در همین بخش موارد دیگری مانند منصف بودن، پایبند به اخلاق حرفه‌ای، اهل تعامل، امیدوار به آینده، اهل مدارا، مسئولیت پذیر، سخت کوش، پیگیر، و مشارکت جو نیز به عنوان شاخص‌های اساتید، دانشجو، مدیر و کارشناس دانشگاه اسلامی دسته بندی شده‌ است.


در ادامه بخش مربوط به شاخص‌های اساتید، دانشجو، مدیر و کارشناس دانشگاه اسلامی، کنجکاو، پای بند به قوانین، با نشاط، دارای قدرت تحلیل اجتماعی و سیاسی، نظم پذیر، ایثارگر، فداکار، اهل عفاف، متعلم، محقق و معتقد به نورانیت علم نیز به عنوان دسته دیگری از شاخص‌ها مورد اشاره قرار گرفته است.


بعد از ارائه این طرح تحقیقاتی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن تکمیل و به‌روزرسانی این طرح تحقیقاتی، لزوم جامعیت بیشتر طرح تحقیقاتی، استفاده از طرح تحقیقاتی فوق‌الذکر برای معرفی سند دانشگاه اسلامی، در نظر گرفتن وجوه تمایز میان دانشگاه اسلامی و دانشگاه غیر اسلامی، توجه به تفاوت شاخص و ویژگی، دقت در نحوه سنجش و پیمایش میدانی شاخص‌ها، اجتناب از معیارهای انتزاعی و نزدیک شدن به معیارهای عملیاتی و اجرایی بود.


دکتر سید ضیا هاشمی مجری این طرح پژوهشی هم گفت: ایجاد نگاه مشترک از لوازم هرگونه سنجش علمی است. دانشگاه اسلامی از منظر پژوهشی، علمی و مدیریتی دارای سطوح عالی است اما معنویت هم در آن جایگاه ویژه‌ای دارد.


عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طرح تحقیقاتی ارائه شده می‌تواند زمینه را برای سیاست‌گذاری کارآمد و شفاف برای تحقق دانشگاه اسلامی فراهم کند.


در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز گفت: دانشگاه اسلامی از منظر علم و تدین باید جایگاه مناسبی داشته باشد. این طرح تحقیقاتی قابل تکامل و ویرایش است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سند دانشگاه اسلامی سعی شده تا با اجتناب از نگاه‌های سکولار، علم و دین با هم پیوند بخورند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان با اشاره به مفهوم دانشگاه اسلامی گفت: دانشگاه اسلامی در کنار حوزه علمیه محل تولید علم دینی است. معیارهای کیفی ارائه شده در این طرح پژوهشی می‌تواند در چهار کارگروه ذیل شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به معیارهای کمی تبدیل شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته