دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1396 - 14:37
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد

لزوم وجود تفکر راهبردی و استراتژیک در بین افراد جامعه

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر لزوم تفکر استراتژیک در بین افراد جامعه، گفت: یکی از ویژگی‌های این تفکر، آینده‌نگری و آینده‌سازی است.
کد خبر : 265986

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم از دو تفکر و دو نگاه به عالم پرده‌پرداری کرده و می‌فرماید؛ نگاه نخست، نگاه سطحی به ظاهر دنیا و نگاه دوم، نگاه راهبردی و استراتژیک است.


وی با بیان اینکه تفکر راهبردی و استراتژیک امروز در مجامع دانشگاهی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، گفت: یکی از ویژگی‌های این تفکر، آینده‌نگری و آینده‌سازی است. انسان‌هایی که تفکر استراتژیک دارند، باطن عالم را می‌بینند و به هدف‌ها و آرمان‌های بلند فکر می‌کنند و در اندیشه ساختن آرمان‌های بلند هستند.


ابوترابی‌فرد با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های برجسته تفکر استراتژیک، نگرش خلاق، ایده‌پرداز و آینده‌ساز است، گفت: انسان هایی در تراز قرآن کریم، بالاترین افق آینده را می‌بینند و ماندگارترین افق را خلق می‌کنند. این افراد آینده‌ای را می‌سازند که بسیاری از افراد دیگر از قدرت تصور آن عاجزند.


وی افزود: این امر ثمره تربیت دینی و تفکر مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های تفکر استراتژیک گفت: انسان های دارای این تفکر، از لحظه و زمان بهترین استفاده را برده و با رصد زمان های حساس، بالاترین بهره را از آن می برند. برای انسانی که دارای تفکر توحیدی و اندیشه راهبردی در تراز قرآن است، تمام لحظه‌ها یک فرصت استثنایی است.


ابوترابی فرد با بیان اینکه طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم؛ تفکر سطحی نیازی به اراده ندارد، گفت: امام خمینی‌(ره) به نقل از آیت‌الله شاه‌آبادی می‌فرمایند مقام و مرتبه انسان به مرتبه اراده او بستگی دارد. امام خمینی‌(ره) نماد این عزم و اراده بود. اراده امام خمینی‌(ره) با یک تفکر راهبردی، به آینده تعلق می‌گرفت و برای رسیدن به آن هدف، با عزم و اراده بالاترین سعی را داشت.


وی در ادامه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در هدایت انقلاب و در راستای همان اهداف و آرمان‌های بلند، با عزم و اقتدار ایستاده‌اند و همان آینده‌نگری را باور دارند.


ابوترابی فرد با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته تفکر راهبردی، نتیجه‌گرا بودن آن است، گفت: این نوع تفکر به دنبال عمل‌گرایی کور و اندیشه بدون عمل نیست، بلکه به دنبال نتیجه است. انسانی که دارای تفکر راهبردی است، در درجه اول دارای عمل است و در درجات بعد عمل مبتنی بر نتیجه دارد. در واقع عملی مبتنی بر نتیجه است که دانش‌محور و علم‌محور بوده و با نگاهی به آرمان های بلند و ساختن آینده، شکل گیرد.


امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما این است که کاری که می‌کنیم بر مبنای عمل صال، مبتنی بر دانش، معرفت و انگیزه صالح نیست، گفت: به همین دلیل است که برخی از امور ما به نتیجه نمی‌رسد. در صورت رعایت این نکات، رسیدن به هدف و نتیجه قطعی است.


وی با تشکر از برگزارکنندگان دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی گفت: امیدوارم برگزاری این جشنواره، راه را برای موفقیت روزافزون فعالان این حوزه هموار کند.


ابوترابی فرد در پایان ابراز امیدواری کرد: خداوند در مسیر نگاه به حقیقت عالم، فهم اهداف بلند و متعال، شناخت نقشه راه و سعی تمام برای رسیدن به آرمان ها و اهداف عالی و متعالی، همه ما را هدایت بفرماید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب