دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1396 - 13:30

تمرکز جشنواره بازی‌های رایانه‌ای روی تهران نیست

200 اثر به هفتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ارائه شده است که شامل 179 بازی و 18 بازی‌نامه می‌شود. بازی‌ها از تمامی استان‌های کشور فرستاده شده‌اند و تمرکز تنها روی بازی‌سازی تهرانی نبوده است.
کد خبر : 265961

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، نشست خبری هفتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با حضور حسن کریمی، مدیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، و محمد میرزایی، دبیر هفتمین دوره جشنواره، برگزار شد.


کریمی با اشاره به سیاسیت‌های کلان جشنواره امسال گفت: «بنیاد حداکثر تلاش خود را می‌کند تا بازی‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی منتشر شوند؛ درواقع یکی از سیاست‌های خیلی جدی ما این است که این راه را برای بازی‌سازان داخلی باز کنیم. در این جشنواره نیز کارهایی انجام شده است تا برای بازی‌سازان مزیتی داشته باشد».


وی افزود: «در جشنواره امسال داورهای بین‌المللی به تیم داوری اضافه شده‌اند. با این کار بازی‌های ایرانی براساس ترازها و استانداردهای بین‌المللی بررسی می‌‌شوند. همچنین یک جایزه مخصوص بین‌المللی هم به جشنواره امسال اضافه شده است که براساس قضاوت داروهای بین‌المللی به یکی از بازی‌ها تعلق می‌گیرد».


مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: «امسال استراتژی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را تغییر دادیم؛ سعی می‌کنیم که افراد را به عنوان شرکت‌کننده به نمایشگاه‌های بین‌المللی بفرستیم. به همین منظور جوایز جشنواره را به بحث حضور در این نمایشگاه‌ها متصل کردیم. بنابراین کمک هزینه و بلیت حضور در جشنواره بین‌المللی برخی از برگزیدگان را تقبل خواهیم کرد».


کرمی گفت: «این اقدامات گامی به سوی مطرح شدن بازی‌ها و بازی‌سازی ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی است».


محمد میرزایی با اشاره به این که فرصت هفتمین دوره جشنواره به نسبت دوره قبلی کمتر بوده است، گفت: «با توجه به این که هفتمین دوره جشنواره تنها نه ماه به طول انجامید اما تعداد آثار ارائه شده کمتر از سال قبل نبوده است. در این دوره نیز مانند دوره قبلی حدود 200 اثر ارائه شد که شامل 179 بازی و 18 بازی‌نامه می‌شود. این امر خوشایندی است چراکه هرچه بازی بیشتری تولید شود شانس این که بازی‌ها بهتری ارائه شود هم افزایش می‌یابد».


وی افزود:« از 179 بازی ارائه شده 20 بازی مخصوص PC و 159 بازی مخصوص موبایل است. همچنین اکثر بازی‌های در سه ژانر محبوب ساده، اکشن و استراتژی مدیریتی ساخته می‌شود. در جشنواره امسال 73 بازی در ژانر ساده، 33 بازی در ژانر اکشن و 24 بازی در ژانر استراتژی مدیریتی ساخته و ارائه شده‌اند».


دبیر هفتمین دوره جشنواره گفت: «این دوره نیز مانند دوره‌های قبلی بازی‌ها از استا‌های مختلف ایران ارائه شده‌اند و حضور استان‌های دیگر پررنگ بوده است. تقریبا از تمام استان‌های کشور بازی ارائه شده است؛ درواقع 72 اثر از تهران و 107 اثر باقی‌مانده از استان‌های دیگر به جشنواره فرستاده شده‌اند».


میرزایی می‌گوید: «تمرکز روی بازی‌های تهران نیست؛ این ادامه راهی است که از جشنواره قبلی شروع شد. سعی شد که اطلاع‌‌رسانی و جمع‌آوری بازی‌سازهای فعال در هر استان به نحو احسنت انجام شود. امیدواریم که این روند در دروه‌های بعدی نیز به همین شکل ادامه داشته باشد».


وی درباره تیم داوری هفتمین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت: «در این دوره 14 داور داخلی داریم که از بازی‌سازان خبره کشور تشکیل می‌شوند. البته انتخاب تیم داوری هر سال سخت‌تر می‌شود چراکه افرادی که اثری در جشنواره دارند اجازه داوری ندارند. امسال 20 دارو بین‌المللی هم به تیم داوری اضافه شده‌اند که 15 نفر از آنها حضور فعالی در بررسی بازی‌ها داشتند».


کریمی می‌گوید: «امتیاز دوارهای داخلی و خارجی با هم مقایسه شد و برگزیدگان نیز بر این اساس انتخاب شدند. جالب بود که چهار بازی برتر داوران داخلی و خارجی یکسان بود و حتی امتیاز بازی برتر نیز بسیار شبیه به‌هم بود. جایزه‌ها نیز براساس امتیازها داده می‌شود البته جوایز دستاوردها که تخصصی‌تر هستند توسط داورهای داخلی انتخاب شده‌اند».


دبیر هفتمین دوره جشنواره همچنین اضافه کرد: «در این دوره یک جشنواره فروش نیز داریم که بازی‌های برگزیده در فروشگاه‌های مشخصی به فروش خواهند رسید. هدف از این کار هم ایجاد ارتباط بین بازی‌سازان و بازی‌کنندگان است. در اختتامیه 40 عنوان برتر بازی‌ها اعلام می‌شود و محصولات آنها از 19 اسفند تا 19 فروردین در فروشگاه‌های اعلام شده به فروش خواهد رسید».


وی گفت: «همچنین به بازی‌های که بیشترین فروش را داشته باشند نیز جوایزی اهدا خواهد شد».


اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران روز شنبه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. این مراسم به صورت زنده از آپارات پخش می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته