دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1396 - 17:00

پکن تا نیویورک با هواپیمای مافوق صوت چینی‌ها در 2 ساعت

چینی‌ها هواپیمای مافوق صوتی را آزمایش می‌کنند که مسافت بین پکن تا نیویورک را تنها در دو ساعت طی می‌کند.
کد خبر : 265355

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، چین در تلاش برای این که کشوری برتر در زمینه پروازهای پرسرعت دنیا باشد، مشغول آزمایش هواپیمای مافوق صوت I Plane است که اصطکاک کم‌تری نسبت به سایر هواپیماها دارد و تا ارتفاع بالایی اوج می‌گیرد و فاصله پکن تا نیویورک را تنها در دو ساعت طی می‌کند؛ این در حالی است که همین مسافت با خطوط هوایی تجاری دست‌کم 14 ساعت به طول می‌انجامد.


قدرت‌های جهانی به سمت پروازهای سریع‌تر حرکت کرده‌اند. ژاپن به دنبال معرفی استفاده دوباره از سرعت‌های مافوق صوت در هواپیماهای خود بوده و چین در کار تولید هواپیماهایی با سرعت‌های مافوق صوت به چند کمپانی آمریکایی پیوسته است.


محققان آکادمی علوم چین واقع در پکن هواپیمای مافوق صوت I Plane را با موفقیت آزمایش کرده‌اند. آنها این آزمایش را در تونل باد و با سرعت‌های در محدوده بین 6 هزار و 115 کیلومتر در ساعت تا 8 هزار و 642 کیلومتر در ساعت انجام دادند.


محققان بعد از آزمایش‌های اعلام کردند که اوج‌گیری و بالا رفتن این هواپیمای مافوق صوت حدود 25 درصد بوئینگ 737 بود. هواپیمای I Plane در مقایسه با بوئینگ 737 که قدرت حمل بیش از 20 تن بار یا 200 مسافر را دارد، تا پنج تن قابلیت حمل بار یا جابه‌جایی 50 مسافر را دارد.


از این هواپیمای مافوق صوت برای نقل و انتقال بمب هم می‌توان استفاده کرد و به نوعی شبیه بمب‌افکن سنگین مافوق صوت است. چین به تازگی موشک‌های مافوق صوت با قابلیت پرواز با سرعت بالای 11 هزار و 265 کیلومتر در ساعت را تولید کرده است. چین با این آزمایش‌ها قصد دارد خود را به عنوان بازوی قدرتمند رقابت هواپیماهای مافوق صوت در دنیا اثبات کند. پروژه مافوق صوت بعدی چین شامل تونل بادی است که می‌تواند سرعت‌هایی بالاتر از 44 هزار و 453 کیلومتر در ساعت را تولید کند.


هری هریس، دریاسالار آمریکایی در این ماه درباره کاوش‌های چین در فناوری مافوق صوت به کنگره هشدار داد اما این بدان معنا نیست که آمریکا روی این پروژه فعالیت نمی‌کند. محققان ناسا سال گذشته کشف کردند که نانولوله‌های نیترید بور، ماده‌ای است که می‌تواند سفرهای هوایی مافوق صوت را امکان‌پذیر کند و به هواپیماهای ناسا امکان عبور از این آمریکا را در کم‌تر از یک ساعت فراهم کند.


علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا سلاح‌های مافوق صوت را نیز آزمایش می‌کنند که قادر است در یک ساعت به هر نقطه‌ای از کره زمین برسد. Lockheed Martin SR-72 و پرنده سیاه SR-71 هواپیماهای در حال تولید در آمریکا هستند که قرار است تا سال 2030 به پرواز در آیند.


منبع: جی پلاس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته