دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1396 - 13:45

کشف استخوان‌های ثروتمندترین دزد دریایی

دانشمندان گمان می‌کنند که بالاخره استخوان‌های ثروتمندترین دزد دریایی تاریخ را پیدا کرده‌اند.
کد خبر : 263617

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، شاید ثروتمندترین دزد دریایی دنیا از زندان فرار کرده باشد اما تلاش برای کشف بقایای او نیز بسیار دشوار است.


«ساموئل بلامای» یا «بلک سم» همراه با کشتی خود، به نام «وایدا» و بیش از 140 نفر از خدمه کشتی طی یک توفان وحشتناک در ساحل کیپ کید در سال 1717 غرق شد. حالا بعد از گذشت چند قرن، بلک سم خودش نادرترین گنجینه محسوب می‌شود.


در سال 1984 وقتی لاشه کشتی وایدا پیدا شد، محققان آثار هنری مختلفی از جمله یک زنگ و پلاک برنجی کوچک را کشف کردند.


با این حال هیچ نشانی از بلک سم پیدا نشد تا این که محققان سال قبل متوجه یک استخوان شدند که از توده‌‌ای از شن و ماسه چسبیده به لاشه کشتی بیرون زده بود.


حالا باستان‌شناسان موزه دزدان دریایی وایدا موفق شدند استخوان ران یک انسان را از توده 1630 کیلوگرمی بیرون بکشند. دانشمندان دانشگاه نیو هاون در حال تلاش هستند تا نمونه DNA را از این استخوان‌ها استخراج کنند تا شاید این DNA با DNA نوادگان بلک سم مطابقت داشته باشد و ثابت شود که استخوان‌ها کشف شده به ثروتمندترین دزد دریایی جهان تعلق دارد.


این ماجرا کمی شبیه داستان دزدان دریایی کارائیب است؛ استخوان‌های دزد دریایی که ماهیت واقعی خود را زیر نور مهتاب نشان می‌دهد.


تیم تحقیقاتی استدلال می‌کند از آنجا که استخوان در نزدیکی تفنگ بلک سم پیدا شده است، به احتمال زیاد این استخوان ران نیز متعلق به این دزد دریایی معروف است. در کنار تفنگ، استخوان‌های دیگری، تعدادی سکه، شیشه و ابزارآلات دیگری نیز کشف شده است.



جمجه‌ای که دانشمندان معتقدند مربوط به بلک سم، ثروتمندترین دزد دریایی تاریخ است



با این حال هنوز مشخص نیست که بتوان از این استخوان‌ها DNA کافی استخراج کرد تا در آنالیزها استفاده شود اما دانشمندان امیدوارند که بتواند این کار را انجام دهند.


کلیر گلین، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: «غرق شدن این کشتی با تمامی وسایل آن جنبه مثبتی هم داشته است چراکه در معرض اکسیژن قرار نگرفته‌اند. حضور اکسیژن فرآیند تخریب DNA را تسریع می‌کند».


بلک سم تنها 28 سال سن داشت که همراه کشتی و خدمه آن غرق شد. تنها یک سال بود که بلک سم وارد قلمروی دزدان دریایی شده بود اما در این مدت کوتاه نیز توانست به موفقیت عظیمی برسد. 53 کشتی غصب‌شده تحت فرمان بلک سم بودند، همچنین تخمین زده می‌شود که پنج تن طلا، عاج فیل و گنجینه‌های دیگر نیز در اختیار داشته است که در محل ذخیره کشتی وایدا قرار داشته‌اند.


این گنجینه‌ها به قدری بود که لقب ثروتمندترین دزد دریایی جهان را برای بلک سم به ارمغان آورد. دارایی‌های این دزد دریایی حدود 120 میلیون دلار آمریکا ارزش دارد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته