دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1396 - 11:10
سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد؛

عوارض مصرف خودسرانه مکمل‌های غذایی و دارویی/ مکمل‌های جنسی موجود در بازار غیرقانونی است

سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد: مصرف خودسرانه مکمل‌ها می‌تواند برای افراد مختلف مفید و یا مضر باشد اما مصرف برخی مکمل‌ها گاهی خطرات جدی نیز به همراه دارد.
کد خبر : 263608

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران به مصرف مکمل‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: مکمل‌ها فراورده‌های ساخته شده‌ای هستند که در قالب قرص و کپسول ارائه می‌شود. البته مکمل ها دارو نیستند و نباید به این عنوان استفاده شود اما برای جبران و رفع کمبودهای تغذیه‌ای زندگی امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


حریرچی هشدار داد: مصرف خودسرانه مکمل‌ها می‌تواند برای افراد مختلف مفید و یا مضر باشد اما مصرف برخی مکمل‌ها گاهی خطرات جدی نیز به همراه دارد؛ مصرف زیاد مکمل‌ها و تداخلات دارویی مکمل‌ها می‌تواند برای مصرف کننده عوارضی در پی داشته باشد.


وی با بیان اینکه مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، املاح معدنی و گیاهی و پروتئین‌ها هستند، افزود: در صورتی که تعادل و تنوع غذایی در برنامه غذایی افراد رعایت شود دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌ها نیست.


چه کسانی به مکمل نیاز دارند؟


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در زندگی امروزی در برخی سنین مثل بارداری و شیردهی باید از مکمل‌ها استفاده شود، تاکید کرد: همچنین مصرف برخی مکمل‌ها از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی، دوره نوجوانی، بلوغ و دوره سالمندی باید از مکمل‌های مورد نیاز در آن دوره استفاده کرد.


حریرچی گفت: برهمین اساس وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مکمل‌ها را به صورت رایگان در مدارس و پایگاه‌های بهداشت در میان دانش‌آموزان و گروه‌های سنی مشخص توزیع می‌کند.


وی اضافه کرد: برای نمونه در گروه سنی نوزادان تا پایان ۲۴ ماهگی به صورت رایگان قطره مولتی ویتامین ارائه می‌کنیم. همچنین از سن ۶ ماهگی تا پایان ۲۴ ماهگی قطره آهن و به مادران باردار از هفته شانزدهم تا هفته سوم پس از زایمان قرص آهن ارائه می‌کنیم.


حریرچی توضیح داد: در زندگی شهری و روستایی امروز که لباس مردم کاملا پوشیده است و از وسیله نقلیه استفاده می‌کنیم، امکان دریافت ویتامین دی از نور خورشید وجود ندارد و سطح کمبود وویتامین دی در ایران و کشورهایی با سبک زندگی ایران به چشم می‌خورد. بر همین اساس در ۹ ماه سال به دختران و پسران نوجوان در مدرسه ویتامین دی رایگان ارائه می‌شود. همچنین گروه سنی جوان در سنین ۱۹ تا ۲۹ سالگی و میانسالان ۳۰ تا ۵۹ سال باید ماهی یکبار ویتامین دی مصرف کنند.


وی گفت: در اکثر مراکز بهداشتی و درمانی برای افراد 60 سال به بالا قرص پرل ویتامین D توزیع می‌شود و برای 60 سال به بالا قرص کلسیم توصیه می‌شود.


حریرچی اضافه کرد: هم اکنون مصرف امگا-3 یا روغن ماهی رواج یافته است؛ در حالی‌که اگر کسی هفته‌ای یک بار ماهی بخورد میزان امگا-3 بدن تامین می‌شود.


سخنگوی وزارت بهداشت همچنین بر مصرف مکمل‌های ایرانی تاکید کرد و گفت: مکمل‌های ایرانی که در بازار وجود دارد مطابق با استاندارد و نیاز افراد ایرانی تهیه و تولید شده و نیازی به مصرف مکمل‌های خارجی وجود ندارد.


به گفته حریرچی، هر ایرانی به طور متوسط در سال 20 هزار تومان مکمل مصرف می‌کند.


مکمل‌های جنسی غیرقانونی است


حریرچی در پاسخ به خبرنگار آنا درباره فروش و تبلیغات مکمل‌های جنسی گفت: این نوع مکمل‌ها در بازار غیرقانونی فروخته می‌شود. برای این موضوع باید آگاه‌سازی مردم انجام شود و علاوه بر آن، باید از سازمان‌های نظارتی و غیره برای مقابله با فروش غیرقانونی این مکمل‌ها استفاده شود.


وی تاکید کرد: البته اگر کسی بیمار باشد و پزشکی مصرف آن را برای بیمار تجویز کند، فرد از طریق قانونی می‌تواند این نوع مکمل‌ها را تهیه و مصرف کند.


بررسی ضرب و شتم کادر درمانی و پرستاران


سخنگوی وزارت بهداشت درباره ضرب و شتم پرستاران توسط همراهان بیمار در بیمارستان‌‌ها نیز گفت: متاسفانه هم اکنون یکی از مشکلات جامعه ما خشونت‌ها است و این مشکلات، در بیمارستان‌ها که مردم با استرس وارد می شوند نیز به وقوع می‌پیوندد، همچنین در بعضی استان‌ها، به دلیل وجود فرهنگی خاص در آن شهر، اگر کسی در بیمارستان بستری شود، همه افراد خانواده بیمار باید کنارش باشند و هرچه پرسنل بیمارستان می‌گویند نیازی به حضورشان نیست نمی پذیرند زیرا حضور خود را نشانه وفاداری به بیمار می‌دانند.


وی ادامه داد: نظام ثبت برای این گونه موارد و اتفاقات وجود دارد و هم در گزارش پرستاری و هم حراست ثبت می‌شود و پیگیری قانونی لازم صورت می‌گیرد، در برخی موارد، شخصی که مضروب شده می‌خواهد اتفاق رخ داده نیز اعلام عمومی شود٬ در حالی‌که ممکن است قبح شکنی یک اتفاق باعث رواج و افزایش آن پدیده در جامعه شود.


حریرچی با اشاره به اینکه قانون خاصی برای پیشگیری از توهین و حمله به کادر درمان وجود دارد، افزود: اعلام این گونه موضوعات در رسانه و یا عدم اعلام این اتفاق ها در رسانه، به معنی عدم رسیدگی به موضوع نیست زیرا بیمارستان‌ها مکلف‌اند این اتفاقات را به مراجع قانونی اعلام کنند و بنا بر بزرگی حادثه این موضوع، محل رسیدگی به موضوع نیز مشخص می شود و در برخی موارد اختیار با خود بیمارستان است و براساس سطح بندی، به دفتر حقوقی و حراست بیمارستان ارجاع داده می شود.


شرمندگی وزارت بهداشت از تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران


سخنگوی وزارت بهداشت درمورد تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران اظهار کرد: تامین اجتماعی هنوز نتوانسته است، اعتبارات لازم را منتقل کند،‌ اعتبار 5 هزار میلیاردی باید به این سازمان داده شود و امیدواریم این سازمان و سازمان بیمه سلامت بتوانند مقداری از معوقات خود را پرداخت کنند.


وی ادامه داد: دو سه هفته پایانی سال زمانی است که کارهای زیادی انجام می‌ شود، قبلا هم ابراز امیدواری کردیم که این معوقات را پرداخت کنیم، درهرصورت، توقع به جایی در زمینه معوقات وجود دارد و امیدواریم طی دو سه هفته آینده، اتفاقات خوبی بیفتد.


حریرچی با بیان اینکه طی شش ماهه گذشته تغییر ضرایب پرداخت در حقوق و کارانه پرستاران وجود نداشته است، افزود: از لحاظ تاخیر در پرداخت شرمنده پرسنل هستیم، اما اصل حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌ شود و قسمت اصلی، تاخیر در پرداخت کارانه ‌هاست، زیرا اضافه کار هم با تاخیر دو ماهه پرداخت می شود.



تشکیل گروه‌های نظارت بر مراکز درمانی در نوروز


سخنگوی وزارت بهداشت از تشکیل گروه‌های نظارت بر مراکز درمانی و مراکز خدماتی به مسافرین در ایام نوروز خبر داد و گفت: وزارت بهداشت از جمله دستگاه هایی است که فشار کاری آن در ایام تعطیل سال به ویژه در مناطق توریستی کشور بیشتر می شود.


وی یادآور شد: در مورد غیربهداشتی بودن و آلودگی مواد غذایی آنچه مستند باشد و سازمان غذا و دارو نیز آن محصولات را به عنوان محصولات غیرمجاز اعلام کند، موارد تخلف توسط وزارت بهداشت و مراجع قضایی رسیدگی می شود.


حریرچی در مورد بروز آنفلوآنزای فصلی و پرندگان در کشور نیز گفت: آنفلوانزا، فصلی است و در آنفلوآنزای انسانی اتفاق غیرعادی در کشور رخ نداده است، تیپ‌های مختلف آنفلوانزا هر سال در کشور عده‌ای را مبتلا می کند و موج آنفلوآنزا زیاد نیست اما احتمال وقوع آن هم صفر نیست.


تاکید بر اجرای نظام استحقاق سنجی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت


وی با اشاره به اینکه بودجه مصوب سازمان بیمه سلامت ایران در سال آینده کمتر از عملکرد آن در سال جاری است، افزود: استحقاق سنجی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت صرف نظر از اینکه تحت فشار هزینه‌ای هستیم یا خیر باید انجام شود؛ بر اساس ماده 72 قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه برای تمام آحاد مردم ایران اجباری است و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم.


حریرچی یادآور شد: افرادی که دارای چندین دفترچه هستند و یا به صورت غیرقانونی از یک صندوق بیمه به صندوق‌های دیگر رفته‌اند، شناسایی و بیمه تکراری آنها حذف می‌شود.


سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر میزان تعرفه و تعداد بیمه شدگان سازمان‌های بیمه‌گر ثابت باشد و تغییری پیدا نکند، هزینه‌های این سازمان‌ها هر سال به دلیل سالمند شدن جمعیت تحت پوشش و نیاز به خدمات بیشتر و همچنین اضافه شدن افراد جدید در صورت ازدواج و زایمان به سرپرستان خانوار، 3 تا 7 درصد افزایش می‌یابد و نسبت دادن افزایش هزینه‌های سازمان‌های بیمه گر به طرح تحول سلامت، نادرست است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته