دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1393 - 12:40

جاسوسی پهپادها از حیوانات در خطر انقراض

پهپادها، ربات‌ها و زیردریایی‌های بدون سرنشین معمولا با هدف نظامی طراحی می‌شوند اما این روزها این فناوری‌ها برای ارائه خدمات اورژانس، کشاورزی، ساخت فیلم و یا برای مصرف عموم و همچنین نگهداری از حیوانات در خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کد خبر : 2631

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Mashable، پهپادها به تازگی به ابزاری برای نظارت بر پرندگان مهاجر، ماهی آزاد در فصل تخم‌ریزی و اورانگوتان‌ها و نقشه‌برداری از زیستگاه‌های پرورش حیوانات در حال انقراض و همچنین برای پیگیری وضعیت گوزن کانادایی و خرس‌های قطبی که آنها نیز به نوعی در معرض خطر قرار دارند، تبدیل شده‌اند.


علاوه بر این، از آنجا که برخی پرندگان به دلیل بالا بودن ارتفاع لانه‌های‌شان در دسترس نیستند و نمی‌توان روی نحوه زندگی آنها مطالعه کرد، پهپادها نقش بسزایی در این زمینه خواهند داشت. این پهپادها به راحتی می‌توانند به ارتفاعات بالا پرواز کنند و از لانه‌های پرندگان فیلم یا عکس بگیرند و اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار دانشمندان قرار دهند.


در همین راستا، دانشگاه مک‌گیل در مونتریال از سال 2007 روی پهپادها و حیوانات در معرض خطر که به واسطه پهپادها می‌توانند جان دوباره بگیرند، مطالعه می‌کنند.


جاسوسی از پرندگان و لانه‌های آنها


مرکز محافظت گونه‌های در حال انقراض دانشگاه مک‌گیل سال‌هاست که با استفاده از پهپادهای کوچک با بال ثابت توانسته‌اند روی دسته‌های پرندگان و به ویژه غازهای برفی مطالعه کنند و تعداد آنها را تخمین بزنند.


محققان این مرکز همچنین توانستند با کمک پهپادهای مخصوص، نقشه‌ای از یک کلونی بزرگ آشیانه‌سازی در یکی از مناطق مهم از نظر مهاجرت پرندگان تهیه کنند.


این محققان برای نجات و محافظت پرندگان شکاری که لانه‌های آنها در مکان‌های دور از دسترس همانند بالای صخره‌ها یا درختان بلند قرار دارند، تلاش‌های بسیاری کردند. یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و از بین رفتن زیستگاه‌های این پرندگان، برخورد هواپیماهای سبک و همچنین هلیکوپترها به صخره یا درختان به شمار می‌رود. از این رو، محققان دریافتند که بهترین روش برای نظارت روی لانه‌های پرندگان شکاری، استفاده از دوربین کوچک GoPro است که روی یک پهپاد سبک و مجهز به بال دوار نصب می‌شود.


این مرکز تاکنون 113 بار پهپادها را به پرواز درآورده تا از آشیانه‌های عقاب‌ ماهی‌گیر، عقاب سرسفید و شاهین دم‌سرخ عکس بگیرد. کیفیت این تصاویر بسیار بالاست و به خوبی محتوای آشیانه را از جمله تعداد تخم‌هایی که درون آن وجود دارد، نشان می‌دهد.


شمارش گوزن کانادایی


مرکز حفاظت از حیوانات در معرض خطر دانشگاه مک‌گیل از پهپادهای بال ثابت و همچنین هلیکوپترهای بدون سرنشین برای گرفتن تصاویری از گوزن کانادایی و شمارش آنها استفاده کرده‌اند. این تصاویر آن قدر کیفیت بالایی دارند که از روی آنها نه تنها می‌توان تعداد گوزن‌ها را شمارش کرد، بلکه حتی می‌توان تفاوت میان گوزن‌های بالغ و نابالغ را تشخیص داد.


مترسک‌های پرسروصدا


پهپادها فقط برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر به کار نمی‌رود. گاهی نیز برای مدیریت مهاجرت‌های ناخواسته مثل سار اروپایی از این ابزار می‌توان استفاده کرد. تعداد این پرندگان به 200 میلیون رسیده و آنها برای به دست آوردن غذا و آشیانه با پرندگان بومی به رقابت می‌پردازند و خسارات فراوانی به باغ‌های انگور وارد می‌کنند.


محققان در گذشته با استفاده از پروپا‌ن ثابت این پرندگان را از باغ‌های انگور فراری می‌دادند اما این اقدام چندان موثر واقع نمی‌شد. محققان مرکز حفاظت از حیوانات در معرض خطر دانشگاه مک‌گیل برای حل این مشکل نیز از پهپادها کمک گرفتند. آنها از پهپادهای کوچکی استفاده کردند که هشت پره دارد و صدای زیادی تولید می‌کنند. سروصدای این پهپاد باعث فراری شدن این پرنده مزاحم می‌شود.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته