دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1396 - 15:15
برگزیده برتر ملی سی و یکمین جشنواره خوارزمی:

کشور ما نیاز به کارآفرین و کارآفرینی دارد

رضا ادیب و محمد همتی با ارائه طرح «سیستم هیدرولیک مبتنی بر استانداردهای هوایی» به طور مشترک برگزیده برتر تولید ملی در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شدند.
کد خبر : 263078

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، سیستم هیدرولیک مبتنی بر استانداردهای هوایی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای که در حوزه گردشگری وجود دارد را برطرف کند. رضا ادیب که دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را در دانشگاه تهران گذارنده است، می‌گوید: «این طرح برگزیده جشنواره جوان خوارزمی سال 92 نیز بوده است. بعد از چند سال توانستیم در بحث تجاری‌سازی موفق شویم و مفتخر به کسب رتبه نخست در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی شویم».


ادیب در ادامه افزود: «در این مسیر با چالش‌‌های زیادی مواجه شدیم؛ ورود به حوزه صنعت و مرز تکنولوژی بسیار دشوار است. مهم‌ترین چالش این است که بتوانیم از لحاظ اقتصادی روی پای خودمان بایستیم تا بتوانیم طرح را به تولید انبوه برسانیم و بازار مناسبی را در اختیار بگیریم».


وی افزود: «پیدا کردن نیروهای متخصص برای اضافه شدن به گروه توسعه‌دهنده و شرکت یکی دیگر از چالش‌های این راه است. متاسفانه تکنولوژی به روز و ماشین‌آلات پیشرفته در اختیار نداریم و دسترسی به آنها نیز بسیار سخت و دشوار است».


مجری طرح برگزیده تولید ملی گفت: «توانستیم فعالیت‌های خود را در شرکت سروهیدرولیک پویا توسعه دهیم و تنوع بیشتری از محصولات را به صورت داخلی تولید و تجاری‌سازی کنیم. موفق شدیم وارد حوزه انواع المان‌هایی شویم که در مدارهای الکترونیک استفاده می‌شوند که هر وسیله نقلیه پرنده‌ای به این نوع تجهیزات نیازمند است. با توجه به این که تحریم‌ها اجازه واردات چنین وسایلی را نمی‌دهد، وارد شدن به این حوزه بازار بزرگی را پیش روی ما قرار داده است».


محمد همتی مجری دیگر این طرح و رئیس هیات مدیره شرکت سروهیدرولیک است که مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. وی با جمعی از محققان دانشگاه تهران در بیستمین دوره جشنواره خوارزمی نیز شرکت کرده بود و طرح «خودروی خورشیدی» او به عنوان یکی از برگزیدگان آن دوره انتخاب شد.


همتی می‌گوید: « چهار سال پیش به همراه مهندس ادیب در این جشنواره شرکت کرده بودیم و طرح سیستم فیلتراسیون را ارائه دادیم. خیلی خوشحالم که طی 10 سال توانستیم مسیر سختی را بپیماییم و یک حرکت شرکت خصوصی بر پایه سرمایه خصوصی را توسعه دهیم».


وی افزود: «در حال حاضر بیش از 50 نفر در شرکت ما کار می‌کنند و کارآفرینی و اشتغال‌زایی ما باعث رشد صنعتی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص حوزه هوافضا شده است. امیدواریم که همین مسیر کاری را ادامه دهیم».


همتی گفت: «عمده فعالیت ما در حوزه هوایی و نفت و گاز است؛ کامپونت‌ها و تجهیزات خاص را برای صنایع هوایی و نفت و گاز تولید می‌کنیم؛ از جمله شیرهای صنعتی که قابلیت کنترل بالایی دارند. همچنین در زمینه تعمیرات تخصصی تجهیزات هواپیماهای مسافربری نیز فعالیت داریم و برای اولین بار در کشور در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم تا بتوانیم بخشی را به صنایع هوایی کشور اضافه کنیم».


وی افزود: «طرح خودروی خورشیدی نیز به عنوان طرحی موفق همچنان در حال توسعه در دانشگاه تهران است اما هنوز اقدامی برای صنعتی شدن یا تجاری‌سازی صورت نگرفته است اما شرکت ما در زمینه انرژی‌های نو همکاری‌هایی با دانشگاه تهران داشته است».


همتی گفت: «مشکلات زیادی از جمله قوانین کار، قوانین بیمه، مالیات و مسائل مالی وجود دارد که بر مسائل علمی و فنانورانه ارجحیت پیدا می‌کنند و راه را سخت‌تر می‌کند. تمرکزمخترع باید روی مسائل صنعتی و علمی کار باشد اما مشکلات حاشیه‌ای خیلی زود دست و پای مخترع را می‌بندد».


وی افزود: «امیدواریم با استراتژی‌ها و دقت نظر دولت این وضعیت بهبود پیدا کند. روحیه کارآفرینی باید در مدارس ما شناسایی و پرورش داده شود. کشور ما نیاز به کارآفرین و کارآفرینی دارد که بخشی از این کار آموزشی است و بخشی دیگر به روحیات فرد برمی‌گردد».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته