دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1396 - 09:36
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

هیچگاه به فاسد اجازه داده نمی‌شود در معرض انتخاب قرار گیرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگرفکر کنیم، چون در قرآن راجع به صندوق انتخابات و یا چند سال بودن عمر حکومت و ضوابط ریز مدل اجرایی حکومت چیزی نیامده پس این‌ها اسلامی نیست، ما نیز از موضع روشنفکری در همان دامی افتاده‌ایم که جریان‌های متحجر شیعه و سنی در آن افتادند.
کد خبر : 260236

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی ارتباط اسلام و دموکراسی در اندیشه معاصر که با حضور استادان الهیات از کشور ترکیه و ایران در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد گفت: یک مدل وجود دارد که احساس می‌کند می‌تواند بین اسلام و سکولاریسم همزیستی برقرار کند، اما ما معتقدیم که این مدل در آینده دچار تناقض‌های بیشتری خواهد شد.


وی با بیان اینکه شاید نمونه این مدل در ترکیه وجود داشته باشد افزود: ما خوشحالیم که حزب عدالت و توسعه در ترکیه بر سر کار آمده است، اما این با سکولاریسم آتاتورک تا مدت زیادی قابل جمع نیست و من پیش‌بینی می‌کنم که در آینده یکی از این دو حذف خواهد شد.


رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: وقتی هنوز رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه برای با حجاب بودن همسران خودشان تحت فشار و تهدید قرار دارند شما بدانید که سکولاریزم نرم تا کجا حریم خصوصی حاکمان مذهبی و متدین را تحت فشار قرار می‌دهد.


وی ادامه داد: وقتی که مرحوم اربکان روی کار آمد، چون صریح علیه صهیونیسم موضع گرفت و اولین سفر او به ایران و لیبی بود و دفاع محکم از حجاب کرد، دیدیم که چگونه او را با کودتا برداشتند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر اردوغان نیز این اصلاحات بزرگ راه در ارتش و غیر ارتش نمی‌کرد تا الان سرنگون شده بود. در هر حال ترکیه همچنان در نوسان بین غرب و اسلام با انواع تهدید‌ها مواجه خواهد ماند.


رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: روشنفکران متدین ترکیه مسئولیت سنگین خیلی مهمی دارند، چون ممکن است در ۱۰ سال آینده مردم و حکومت ترکیه مجبور شوند بین اسلام و غرب یکی را انتخاب کنند، البته آن وقت نیز باید بگوید که مراد از اسلام کدام اسلام و با چه تفسیری است و اگر بحث غرب است بگویند که با چه تفسیری می‌خواهند کل غرب را رد کنند.


وی افزود: الگویی که در انقلاب اسلامی به آن رسیده‌ایم، این است که تمام حاکمان با رای مردم روی کار می‌آیند و این کاملاً با ارزش‌های سنت و قرآن سازگار است و توصیه شده و البته اگر این نیز با روش‌های دموکراسی غرب سازگار باشد بهتر است.


وی با طرح این سوال که دموکراسی غربی به دنبال چه نوع دموکراسی بالاتر از دموکراسی حاکم در جمهوری اسلامی ایران می‌شود اظهار کرد: معتقدیم که رجوع به صندوق‌های آراء به شرطی که در چهارچوب احکام شریعت بوده و بر خلاف واجب و حرام الهی نباشد، بدعت و نامشروع نیست و در این چارچوب شخصی که اهل زنا، شرابخواری و فساد است به هیچ وجه نباید به او اجازه داده شود که در معرض انتخاب قرار بگیرد.


رحیمپور ازغدی اضافه کرد: اگر لیبرال دموکراسی یعنی دمکراسی در چهارچوب ارزش‌های لیبرال و سوسیال دموکراسی یعنی دموکراسی در چارچوب اصول سوسیالیسم پس دموکراسی اسلامی هم یعنی انتخابات در چهارچوب اسلام.


وی با اشاره به اینکه اگر در ذات دموکراسی لائیسیته خوابیده ما نمی‌توانیم دموکراسی اسلامی داشته باشیم گفت: اگر دموکراسی مبنی بر این باشد که ما هیچ منبعی برای شریعت و حقانیت نداریم خوب طبیعتاً این با دموکراسی تناقض دارد، چنانچه با سلطنت هم معنی ندارد سلطنت یعنی اینکه یک شهر یا خانواده که به هر شکلی که می‌خواهند بر مردم حکومت کنند این نیز در فقه سیاسی شیعه و در قرآن شریف دیکتاتوری و طاغوت است.


رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه نباید در برابر دموکراسی منفعل باشیم و احساس کنیم که باید به دموکراسی جواب دهیم تصریح کرد: این روشی است که روشنفکران متدین، اما غیر دینی گرفتار آن شده‌اند و می‌خواهند ثابت کنند که اسلام چیزی از دموکراسی کم ندارد، در هر حال ما می‌گوییم داشته‌های آن چه که به عنوان مردم سالاری اسلامی شناخته می‌شود از دموکراسی غربی بیشتر است و ضعف‌های آن را هم ندارد.


وی با اشاره به اینکه افرادی مانند عبدالرزاق مدام شیوه و محتوا را با هم خلط کرده‌اند افزود: من حدود ۴۰ اشکال به کتاب عبدالرزاق وارد کرده‌ام که متاسفانه هنوز کتاب آن چاپ نشده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مجموع هشت نفر که یکی از آن‌ها عبدالرزاق است در ایجاد مغالطه در فلسفه سیاسی در جهان اهل سنت نقش موثری را ایفا کرده‌اند و کسی هم از میان اهل سنت جواب آن‌ها را نداده است؛ این در حالی است که بر اساس روایات اهل سنت می‌توان با قاطعیت به تمام این مغالطه‌ها جواب داد. نکته‌ای که وجود دارد این است که این افراد خطا‌ها و مفاسد عثمانی را به پای کل اسلام سیاسی و حکومت دینی نوشتند و این هم اشتباه دیگری است.


وی در پاسخ به اظهارات یک استاد ترک شرکت کننده در این نشست با طرح این سوال که وقتی می‌گویید در قرآن و سنت هیچ اسمی از خلافت و حکومت نیامده منظورتان چیست تصریح کرد: آیا منظورتان این است که اسم هیات دولت، کابینه، ادارات و وزارتخانه‌ها در قرآن و سنت نیامده است، اگر اینگونه باشد این به دیدگاه جریانات اهل حدیث و وهابی در مذهب سنی و اخباریون شیعه پس این بدعت است.


رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: اگرهم فکر کنیم، چون در قرآن راجع به صندوق انتخابات و یا چند سال بودن عمر حکومت و ضوابط ریز مدل اجرایی حکومت چیزی نیامده پس این‌ها اسلامی نیست ما نیز از موضع روشنفکری در همان دامی افتاده‌ایم که جریان‌های متحجر شیعه و سنی در آن افتادند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب