دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1396 - 14:00

«دیپی»؛ دایناسور مردمی عازم سفر می‌شود

قرار است که دیپی، دایناسور محبوب مردم بریتانیا، طی یک تور در چندین کشور به نمایش گذاشته‌شود.
کد خبر : 259998

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از BBC، «دیپلودوکوس» محبوب‌ترین دایناسور نزد مردم بریتانیا است؛ احتمالا به این دلیل که وقتی برای اولین بار وارد موزه تاریخ طبیعت لندن شده‌اند، دیپی اولین دایناسوری بوده است که با آن مواجه شده‌اند.


اسکلت 26 متری این دایناسور که پیش از این در مرکز موزه تاریخ طبیعت لندن به نمایش گذاشته شده بود، قرار است عازم تور موزه به موزه‌ای شود.


دیپلودوکوس یا دوتیرکی یک سرده از یکی از انواع دایناسورهای سوسمارپای گیاه‌خوار بود. این دایناسور در غرب قاره آمریکای شمالی و در پایان دوره ژوراسیک زندگی می‌کرد. دیپلودوکوس به راحتی میان دایناسورهای هم شکل خود که دارای گردن و دم دراز و چهار پای تنومند هستند، قابل شناسایی است.


این اولین باری است که دیپی از موزه تاریخ طبیعت لندن خارج می‌شود تا در موزه دیگری به نمایش گذاشته شود. تور این دایناسور در بریتانیا تا سال 2020 ادامه خواهد داشت.



اولین توقف دیپی در موزه «دورست» خواهد بود و قرار است در هال گالری ویکتوریایی این موزه قرار بگیرد.


اسکلت دیپی سه ماه در موزه دورست به نمایش گذاشته می‌شود، سپس سفر خود را ادامه می‌دهد و در موزه‌های « بیرمنگام»، «بلفست»، «گلسکو»، «نیوکسل»، «کاردیف»، «روچ‌دیل» و «نورویچ» نیز به نمایش گذاشته می‌شود.


اسکلت دیپی موزه تاریخ طبیعت لندن از جنس گچ است که در دهه 1900 از روی نمونه واقعی آن در پنسیلوانیا ساخته شده است.


دیپی نمونه‌ای از گونه «دیپلودوکوس کارنگی» است که 145 تا 156 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده است.


این گونه به افتخار اندرو کارنگی، کارخانه‌دار و بشردوست قرن نوزدهم میلادی که نمونه گچی را به موزه تاریخ طبیعت لندن اهدا کرد، نامگذاری شده است.



دیپی 26 متر طول، 4/3 متر عرض و 4/2 متر ارتفاع دارد. سه هفته طول کشید تا دانشمندان 292 استخوان (از جنس رزین و گچ) این دایناسور را پیاده کنند.


این جابه‌جایی به محققان موزه اجازه داد تا قبل از انتقال این دایناسور به موزه دورچستر، حسابی آن را بازسازی کنند. همچنین دانشمندان موفق شدند که دو پای جلویی دیپی را درست کنند و آنها را به دست تبدیل کنند؛ براساس یافته‌های جدید اندام‌های حرکتی جلویی دیپلودوکوس دست هستند.


در موزه تاریخ طبیعت لندن، به جای اسکلت دیپی اسکلت یک نهنگ آبی به نمایش گذاشته شده است.


دیپی طی تور دو ساله خود در اسکاتلند، ایرلند شمالی، ولز و پنج منطقه مختلف در سراسر بریتانیا به نمایش گذاشته خواهد شد.


تخمین زده می‌شود که پنج میلیون نفر اسکلت دیپی را طی این تور ببینند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته