دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1396 - 10:00

خودروی رودستر «ایلان ماسک» یک جسم آسمانی شد

ناسا به صورت رسمی خودروی برقی قرمز رنگ کمپانی تسلا و مانکن فضانورد داخل آن را به لیست اشیای در حال چرخش به دور زمین اضافه کرد.
کد خبر : 259677

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا-هانا حیدری؛ چند روز پیش خودروی برقی تسلا با قدرتمندترین موشک جهان به فضا فرستاده شد و به نظر می‌رسد که ماشین اسپرت قرمز تسلا و راننده مانکن آن حسابی در خانه جدیدشان جا خوش کرده‌اند.


حالا که این محموله به مدار زمین رسیده است، ناسا به طور رسمی آنها را اجسام آسمانی نامیده است.


این امر بدین معناست که رودستر و راننده آن که لباس فضانوردی به تن دارد به لیست اشیایی تحت نظارت منظومه شمسی، از ماهواره‌ها گرفته تا سیارک‌ها، اضافه شده است.


اریک هالتوس، متخصص هواشناسی، ماشین برقی تسلا و راننده مانکن آن را رصد کرده است.


خودروی برقی تسلا را می‌توان با استفاده از ابزار آنلاین «هوریزن» در آزمایشگاه جت ناسا رویت کرد.


ناسا در توضیح اجسام آسمانی جدید می‌نویسد: «اولین باری که توسط موشک فالکون کمپانی اسپیس ایکس به فضا فرستاده شد شامل یک خودروی رودستر قرمز رنگ و یک مانکن با لباس فضانوردی به نام مرد ستاره‌ای است».


در توضیحات ناسا تائید شده است که این ماشین اسپرت بعد از این که شش ساعت به دور زمین چرخیده است، سپس چرخش به دور مدار خورشیدی را آغاز کرد.


همچنین در این نوشته‌ها، جزئیات جدیدی از آنچه داخل این خودروی برقی وجود دارد، آمده است: «در این خودرو یک مدل اسباب‌بازی از رودستر وجود دارد که یک مینی مرد ستاره‌ای نیز توی آن نشسته است. همچنین دستگاه ذخیره‌سازی که در این خودرو تعبیه شده است، شامل یکی کپی از رمان‌های ایزاک آسیموف است. یک پلاک بین قسمت بالایی فالکون و خودروی تسلا وجود دارد که اسم بیش از 600 نفر از کارکنان اسپیس ایکس روی آن نوشته شده است».


با وجود این که ناسا می‌گوید مسیر این خودرو از طریق اطلاعات GPS آن مشخص می‌شود اما امکان تغییر آن هم وجود دارد.


پیش‌بینی شده است که به دلیل فشار خورشیدی، اشعه‌های حرارتی یا فشارهای موجود به مرور زمان خطاها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.


سفر 400 میلیون کیلومتری مرد ستاره‌ای در فضا غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود؛ همین حالا نیز برنامه سفر به مریخ کنسل شده است.


ایلان ماسک روز چهارشنبه آخرین عکس از رودستری که به فضا فرستاده شد را به اشتراک گذاشت و نوشت: «آخرین تصویر از مرد ستاره‌ای و رودستر قبل از سفر به مدار مریخ و کمربند سیارکی».


برای خیلی‌ها این سوال پیش آمد که بعدها چه بلایی سر مرد ستاره‌ای و رودستر خواهد آمد.


به گفته متخصصان، رودستر در فضای خارجی با شرایط سختی، از جمله هزاران شهاب‌سنگ کوچک و اشعه‌های کیهانی خطرناک، مواجه خواهد شد.


برخوردهای مکرر با شهاب‌سنگ‌های کوچک و دیگر زباله‌های فضایی باعث ایجاد تورفتگی و غرشدگی‌های زیادی روی رودستر خواهد شد.


اما خطر جدی که رودستر را تهدید می‌کند، اشعه‌های کیهانی شدید است که می‌تواند این ماشین و مرد ستاره‌ای را به تکه‌های کوچکی تبدیل کند.


روی زمین، انسان‌ها و اشیا به لطف اتمسفر و میدان مغناطیسی زمین، سپر محافظی که در فضا وجود ندارد، از دست اشعه‌های خورشیدی در امان هستند. همچنین همه مواد پلاستیکی موجود در رودستر نابود خواهد شد.


ویلیام کارول، شیمیدان دانشگاه ایندیانا، در این باره می‌گوید: «همه مواد ارگانیک توسط انواع اشعه‌های موجود در فضا نابود خواهند شد».


معمولا مواد طبیعی از پیوندهای کربن به کربن و کربن به هیدروژن ساخته می‌شوند. وقتی چیزی را می‌برید درواقع پیوندهای شیمیایی را می‌برید.


وقتی اشعه ماورای بنفش قدرتمند باشد، به اندازه کافی انرژی با خود حمل می‌کند که پیوندهای مولکولی را بشکند.


این اشعه‌ها قدرت این را دارند که به مرور زمان پلاستیک و چرم صندلی رودستر را از بین ببرد تا در نهایت از رودستر چیزی به جز تپه‌ای از فلز اسقاطی و لاستیک ذوب شده باقی نماند.


بخش‌های غیرارگانیک رودستر مانند شاسی آلومینیومی، باتری لیتیوم یونی و همه شیشه‌های که بعد گذشتن از کنار شهاب‌سنگ‌ها نشکسته باشد، طولانی‌ترین قسمت‌های این خودروی برقی خواهند بود که سالم باقی می‌مانند.


به گفته متخصصان، مواد ارگانیک به کار رفته در رودستر حتی یک سال هم در فضا دوام نمی‌آورد. حتی خود ایلان ماسک نیز تائید کرد که رودستر نمی‌تواند از دست عناصر فضای عمیق جان سالم به در ببرد.


ماسک در کنفرانسی که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت: «هیچ یک از مواد به کار رفته در رودستر برای دوام آوردن در شرایط سخت فضا ساخته نشده است».


همچنین قرار بود مرد ستاره‌ای راهی سفری 400 کیلومتری به مدار سیاره سرخ شود اما حالا در حال خارج شدن از منظومه شمسی و پیشروی به سمت کمربند سیارکی است.


حتی با وجود این که بوستر مرکزی نتوانست به زمین بازگردد اما ماسک می‌گوید که این ماموریت موفق بوده است چرا که مردم جهان را به هیجان آورده است.


پرواز فالکون هوی راه‌های ارزان‌تری را برای ارسال به فضا به ارمغان آورده است و مسیر سفر به مریخ را هموارتر کرده است.


ویدئوی آنلاین پرتاب موشک فالکون هوی به فضا نشان داد که پس از این که پوشش محافظتی این خودرو کنار رفت، رودستر شروع به چرخیدن به دور سیاره آبی کرد.


در وسط این خودرو یک صفحه نمایشگر وجود دارد که اصطلاح «نترسید» روی آن پرینت شده است که به کتاب «راهنمای کهکشان» هیچکاک اشاره دارد.


ماسک در این باره می‌گوید: «این اشاره به نوعی بامزه و احمقانه است اما چیزهای بامزه و احمقانه مهم هستند».


با وجود این که پرتاب این موشک موفقیت‌آمیز بود اما درنهایت نتوانست به هدف اصلی ماسک برسد. ماسک می‌خواست این موشک قبل از قرارگیری در مسیر مداری خورشید، یک پرواز نزدیک به سیاره مریخ داشته باشد.


ماسک در توئیتی اعلام کرد: «موشک فالکون از مدار مریخ خارج شد و مسیرش به سمت کمربند سیارکی را آغاز کرد».


دو بوستر فالکون هوی چند دقیقه بعد از پرتاب از کیپ کاناورال دوباره به زمین بازگشتند. با این حال سومین و آخرین بوستر هدف خود را گم کرد و در اقیانوس اطلس افتاد.


برخی بر این باورند که بوستر سوم به دلیل قطع شدن ارتباط ویدئوی زنده با پهپاد، هدف خود را گم کرد و در اقیانوس سقوط کرد.


به گفته ماسک، پروسه فرود این بوستر به دلیل خراب شدن یکی از سه موتور اصلی آن اتفاق افتاده است که در نهایت منجر به سقوط آن در اقیانوس شد.


وی همچنین گفت که حتی اگر این بوستر با موفقیت به زمین برمی‌گشت، هیچ برنامه‌ای برای استفاده مجدد از آن نداشته است.


منبع: DailyMail



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته