دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1396 - 11:38
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد:

رمز موفقیت پیگیری مطالبات مردم، دوری از نگاه سیاسی و جناحی است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج استان، رمز موفقیت جنبش دانشجویی را پیگیری مطالبات مردم، دور از نگاه سیاسی و جناحی دانست.
کد خبر : 258034

دانش‌میر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره پیگیری مطالبات مردم توسط جنبش دانشجویی اظهار کرد: فاصله‌ای بین گفتمان تشکل‌ها وگفتمان مردم ایجاد شده است. متاسفانه تشکل‌ها به حاشیه بیشتر می‌پردازند و در موجی که سیاستمداران ایجاد کرده‌اند سوار می‌شوند.


وی ادامه داد: به همین دلیل از روزی که بحث پیگیری مطالبات پیش کشیده شد، سعی کردیم، به سمت پیگیری مطالبات مردمی برویم. به عنوان مثال مساله کارخانه‌ فولاد یزد که قرار بود شرکت هندی در آن سرمایه‌گذاری کند، اما خبرهایی به گوش رسید که این شرکت قصد دارد نیروی کار را نیز از هند بیاورد و کارگران هموطن خودمان بیکار می‌شدند، در این موضوع ورود کردیم و موضوع خوشبختانه فیصله پیدا کرد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: موارد دیگر اینچنینی مانند حاشیه‌نشینی بود که مکاتباتی با امام جمعه یزد داشتیم، نامه‌ای برای دیدار با استاندار داشتیم که مطالبات مردم را با او درمیان بگذاریم.


دانش‌میر درباره عملکرد جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر نسبت بیان کرد: من اعتقادم دارم دیگر چیزی به نام جنبش دانشجویی وجود ندارد و جنبش دانشجویی که در حال حاضر هست تنها حیات نباتی دارد، فراز و فرودی که در اوایل انقلاب وجود داشت و جریان دانشجویی حتی به عنوان رهبر برخی اتفاقات، مردم را به دنبال خود همراه می‌کرد و آن جریان‌سازی‌های جنبش دانشجویی دهه اول انقلاب دیگر وجود ندارد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درباره دلیل افول جنبش دانشجویی تصریح کرد: دلیل اصلی ضعیف شدن جنبش دانشجویی نسبت به گذشته این است که دانشجویان به مسائل حاشیه‌ای زیاد پرداخته‌اند و سیاسی‌کاری جنبش‌های دانشجویی افزایش یافته است.


وی درباره تاثیر مطالبه‌گری جنبش دانشجویی گفت: پیگیری مطالبات، بازخوردی که ما می‌خواستیم داشته است. باید بررسی کرد که آیا اثرگذاری خواهد داشت یا خیر؟ این موضوع تمام قد به خود جنبش‌های دانشجویی بازمی‌گردد، که هرجایی قرار است مطالبه‌ کنیم اولا باید بررسی کرد چقدر بر آن موضوع اشراف داریم و می‌توانیم به صورت تخصصی آن را پیگیری کنیم یا اینکه فقط می‌خواهیم برای رفع تکلیف به صورت سطحی پیگیری کنیم.


دانش‌میر افزود: اگر به صورت تخصصی مطالبات استانی را دنبال کنیم و پای حرف کارگر، کشاورز، کارخانه‌دار و هرقشری که مشکل دارد بنشینیم و دغدغه‌های آنها را بشنویم و مطمئن و دقیق نزد مسئول برویم راه گریزی برای مسئول وجود ندارد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درباره تاثیرگذاری مطالبات دانشجویی بیان کرد: دانشجو تصمیم‌گیر نیست، بلکه تصمیم‌ساز است، در جایی که دانشجو وارد عرصه عملی شده، خوب عمل کرده است، به عنوان مثال در اقتصاد مقاومتی که به واقع بسیج دانشجویی از دولت نیز در این زمینه پیش افتاده و اقدامات خوبی انجام داده است. دانشجو فقط در حد تصمیم‌ساز است و نمی‌تواند به عمل ورود کند.


وی افزود: در عرصه تصمیم‌سازی‌ها اقدامات خوبی توسط تشکل‌های دانشجویی در سطح کشور انجام شده است.


سیاسی‌کاری یکی از آفت‌های که جنبش‌های دانشجویی


دانش‌میر با انتقاد از سیاسی‌کاری تشکل‌های دانشجویی گفت: یکی از آفت‌هایی که جنبش‌های دانشجویی به آن مبتلا شده‌‌اند سیاسی‌کاری است که واقعا سم است. جنبشی که دنبال سیاسی‌کاری باشد و صرفا پیگیر مطالبات سیاسی باشد، سودی ندارد وفقط سکوی پرتاب است و خروجی دیگری ندارد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بیان کرد: رمز موفقیت پیگیری مطالبات مردم، دور از نگاه سیاسی و جناحی است. اگر واقعا ادعا داریم که تشکل انقلابی هستیم نباید به جریانات چپ و راست نگاه کنیم. نگاه انقلابی رفع دغدغه و درد مردم است نه پرچمداری جناح‌های سیاسی.


وی اضافه کرد: پیگیری مطالبات مردم یک بعد موضوع است، زمانی مساله‌ای وجود که شاید دغدغه و مطالبه کل مردم نباشد اما موضوع مهمی برای کشور باشد به عنوان مثال لایحه خدمات کشوری که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان با تصویب این قانون ضربه می‌خورند.


دانش‌میر در پایان گفت: متاسفانه گاهی اوقات سیاسیون از جنبش دانشجویی به عنوان تریبون استفاده می‌کنند و این باعث بی‌اعتمادی مردم به جنبش دانشجویی می‌شود و اگر داعیه‌دار انقلابی بودن هستیم باید انقلابی عمل کنیم و استقلال فکری، سیاسی و فرهنگی داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته