دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1394 - 08:01
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش یازدهم: نور، اقلید، الیگودرز، انار و اهواز

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/11/ + تصاویر

مساجد واحدهای نور، اقلید، الیگودرز، انار و اهواز در یازدهمین بخش از معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان معرفی می‌شوند.
کد خبر : 25590

مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور


مسجد پیامبر اعظم(ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در بخش انتهایی سایت هفت هکتاری مجاور جنگل‌های همیشه سبز منطقه شمال واقع شده است. این مسجد به روش تلفیقی از معماری سنتی و مدرن با رویکرد اسلامی با نظارت دفتر فنی واحد نور طراحی و اجرا شده است.


ساخت پروژه مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در سال 1388 آغاز و در سال 1390 به بهره‌برداری رسید. مساحت کل ساختمان مسجد 1457 متر مربع که مساحت مسجد برادران و خواهران 817 متر مربع بوده و مسجد خواهران در یک نیم‌طبقه اجرا شده است.


مصالح به کار رفته در این پروژه شامل اسکلت بتنی، دیوارها از جنس بلوک و سفال، نمای داخل از سنگ و سیمان، نمای بیرون مسجد از جنس سنگ تراورتن و پنجره‌ها از جنس آلومینیومی دو‌جداره است.



مسجد پیامبر اعظم واحد نور، دارای یک حیاط به مساحت 500 متر مربع و یک آب نمای چند ضلعی وسط حیاط و اطراف آن دارای باغچه‌های گلکاری شده با گل‌های فصلی و زینتی به مساحت 150 متر مربع و سنگفرش و روشنایی کامل محوطه است.


مجموعه فرهنگی شامل 6 اتاق و یک سرویس بهداشتی مجزا و یک آبدارخانه و لابی در ورودی اصلی و در طبقه بالا شامل اتاق فناوری اطلاعات و اتاق سرور و مخابرات و سالن دفاع و همایش مجهز به سیستم کامپیوتری و ویدئو پروژکتور و سیستم صوتی و اینترنت پرسرعت در طبقه همکف این مسجد است. مجموع مساحت این فضا و مجموعه فرهنگی 640 متر مربع است.


تمامی فضای مسجد و پخش مجموعه فرهنگی دارای سیستم گرمایش رادیاتور و سیستم سرمایش کولر اسپیلت با کیفیت عالی و اینترنت پرسرعت Wireless است.در مجاورت مسجد پیامبر اعظم واحد نور ساختمان سرویس بهداشتی برادران و خواهران که هر کدام دارای وضوخانه‌های مجزا هستند، نیز احداث شده است.


نمای داخل ساختمان مسجد پیامبر اعظم دانشگاه واحد نور دو قسمت پایین دیوارها از جنس سنگ مرمر سبز و دیواره های بالاتر از آن از جنس آجرنما و کتیبه های کاشی‌کاری‌شده هفت رنگ از کاشی‌کاری طرح اسلامی با طراحی رایانه ای از آیات قرآنی و دعا با خط کوفی است که با دست کاشی کاران و آجرکاران هنرمند اصفهانی اجرا شده است.



نمای داخل مسجد واحد نور


محراب مسجد نیز با استفاده از کاشی‌کاری بسیار زیبا از طرح اسلامی با طراحی رایانه‌ای از آیات قرآنی با خط کوفی اجرا شده و جنس سقف آن از چوب نراد است. در مسجد پیامبر اعظم واحد نور یک سیستم صوتی بسیار مناسب برای برگزاری اذان و نماز و مراسم استفاده شده است و همه روزه به جز ایام تعطیل رسمی نماز جماعت باشکوه در این مسجد اقامه می شود.


کف مسجد مفروش به فرش های سجاده‌ای بسیار زیبا و در عین حال ساده و جذاب همراه با دو جامهری متری دیواری در دیوارهای آن است.


نمای بیرونی مسجد پیامبر اعظم واحد نور از سنگ تراورتن منقوش به کادرهای افقی کاشی کاری شده از سوره های قدر و کوثر و ... همراه با کتیبه‌های مربعی شکل کاشی کاری شده از اسماء الله است. این مسجد دارای دو گلدسته از جنس استیل آبکاری شده به رنگ زرد و سفید و درب ورودی چوبی نراد با کیفیت عالی در ورودی اصلی آن است.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید



مسجد واحد اقلید را معاونت عمرانی سازمان مرکزی در سال 1390 بنا نهاده است.


مساحت مسجد 900 متر مربع در دو طبقه طراحی شده است. این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و همچنین دو در ورودی است. در طراحی گلدسته‌های مسجد نوآوری خاصی مشاهده می‌شود که این بنا را از سایر سازه‌های مشابه متمایز می‌کند.


اطراف مسجد فضایی باز وجود دارد که چمن کاری شده است. روبروی مسجد و درست مقابل در اصلی، حوضی تعبیه شده که بر زیبایی بنا افزوده است. همچنین نمای مسجد آجری است که با کاشی‌کاری‌های متعدد تزئین شده است.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز



مسجد حضرت ابوالفضل (ع) دانشگاه آزاداسلامی واحد الیگودرزدر زمینی به مساحت800متر مربع در دو طبقه ساخته شده است. قرار گرفتن این مسجد در بهترین نقطه دانشگاه، دسترسی به این مسجد را برای همه به خوبی فراهم کرده است.


برای ساخت این مسجد که در سال 85 به بهره‌برداری رسید بالغ بر 700میلیون تومان هزینه شده است. این مسجد اکنون به تمامی امکانات لازم برای اقامه نماز و برنامه های فرهنگی و مذهبی مجهز و هر روز شاهد برگزاری نماز جماعت با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان است.


از ویژگی های این مسجد می توان به قرار گرفتن آن در مکانی اشاره کرد که از هر نقطه شهر الیگودرز قابل روئیت است و مردم از آن به عنوان نگین شهر یاد می‌کنند.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار



مسجد حضرت ولی عصر (عج) واحد انار در سال 1386 ساخته شده است.


این مسجد توسط دفتر مهندسی ایوان طراحی شده است. مساحت مسجد برابر 550 متر مربع است که در یک طبقه احداث شده است.


مسجد واحد انار دارای دو گنبد، دو گلدسته و دو در ورودی است. بنا که با طراحی مدرن ساخته شده، دارای نمایی سنگی است و اطراف آن فضای سبز به همراه حوض‌های متعدد قرار دارد.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز



مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد اهواز دانشگاه آزاد اسلامی، در سال 1385 ساخته شده است. این مسجد توسط حوزه عمرانی واحد اهواز طراحی شده و با مساحت 1000 متر مربع در دو طبقه بنا شده است.


این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و سه در ورودی است. مقبره‌الشهدای این واحد در نزدیکی مسجد پیامبر اعظم(ص) واقع شده که با سنگ و کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده است.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته