دانشکدههای واحد علوم و تحقیقات به 12 دانشکده کاهش یافت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سید یعقوب زراعتکیش در نشست هماندیشی مسائل آموزشی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات که با حضور معاونان و مدیران گروههای تخصصی این واحد دانشگاهی برگزار و جدیدترین رویدادها و تصمیمات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه مطرح شد، ادغام دانشکدهها و تجمیع گروههای آموزشی را در راستای ارتقای توان علمی و عملیاتی این واحد ارزیابی کرد و گفت: «در ستاد واحد علوم و تحقیقات نیز کوچکسازی و چابکسازی صورت گرفته است که این رویه در قالب کاهش تعداد معاونان، مدیران کل و مدیران اعمال شده است.»
مدیرکل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات «فعالسازی شرکتهای دانشبنیان»، «تکریم جایگاه و شأن استاد و دانشجو» و «تعریف و طراحی رشتههای جدید بین رشتهای» را به عنوان اولویتهای در نظر گرفته شده برای ارتقای کیفیت این واحد دانشگاهی عنوان کرد.
لزوم توجه به دانشگاه حل مسأله
فاطمه عزیزآبادی فراهانی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست، حیات علمی دانشگاهها را بسته به فعالیتهای علمی و پژوهشی دانست و گفت: «برخی از فعالیتهای متعارف دانشگاهها نیازمند بازنگری و تحول است.»
وی فعالیت دانشگاههای نسل سوم و چهارم را مهم ارزیابی کرد و افزود: «واحد علوم و تحقیقات با چشماندازی منطبق بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم، نیازمند رقابت علمی و توسعهای است تا در این حرکت پرشتاب علمی بتواند به اهداف خود برسد.»
عزیزآبادی گفت: «مسأله محور» و «کاربردی بودن» تولیدات علمی باید در صحن دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان به درآمدزایی و تجاریسازی بر مبنای آن دست یافت.
به گفته وی، واحد علوم و تحقیقات با توجه به ظرفیتهای بالای خود از جمله تنوع گروههای تخصصی، تعداد اعضای هیأت علمی، منابع انسانی قابل اتکا، ظرفیتهای معتبر تحقیقاتی و آزمایشگاهی، مجلات علمی تحصصی و ... مستعد این ارزشآفرینی است.
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات با انتقاد از روزمرگی در امر پژوهش، خاطرنشان کرد: «با اطلاعرسانی و توجیه درست دانشجویان برای گذراندن مراحل پژوهشی از سوی دانشکدهها و استادها میتوان تا حدود زیادی از این روزمرگیها دوری کرد.»
وی از استادان خواست در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی حضوری پررنگتری داشته باشند و گفت: «نسخه عملی برای حرکت پرشتاب علمی این است که استادان حضورشان در فضای علمی و تحقیقاتی را جدیتر کنند. با وجود 24 مرکز تحقیقاتی، 130 آزمایشگاه تخصصی و 42 مجله علمی تخصصی موجود در واحد علوم و تحقیقات، انتظار میرود فعالیتهای شاخص با اتکا بر تواناییهای علمی استادان و دانشجویان این واحد محقق شود.»
گروههای مشاوره تخصصی به کمک معاونت اداری و مالی میآید
منصور بیات، معاون اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این معاونت به بررسی و شناسایی وضع موجود دانشگاه با توجه به توانمندیهای پرسنل، فرصتها و تهدیدها و ساختار موجود اقدام کرده است، اظهار کرد: «بهرهگیری از گروههای مشاوره تخصصی را با توجه تنوع گروههای تخصصی واحد علوم و تحقیقات پیگیری میکنیم. به عنوان مثال راهاندازی گروههای مشاوره تخصصی در حوزههای عمران، کشاورزی، حقوق و ... با توجه به ظرفیتهای واحد علوم و تحقیقات قابل اجرا و موجب خودکفایی میشود.»
وی با بیان اینکه مستقل از شرایط موجود، باید نیازهای خود را با امکانات موجود در دانشگاه پوشش دهیم، ادامه داد: «با برگزاری دورههای کوتاه مدت ضمن خدمت میتوان نیازهای اجرایی موجود را پوشش داد.»
کرمالله دانشفرد، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست به ادغام دانشکدهها و گروههای آموزشی این واحد اشاره کرد و گفت: «240 گروه آموزشی داشتیم که با توجه به ضرورت در 98 گروه آموزشی ادغام شدند. زیرا برخی از گروهها تنها 30 دانشجو و یا دارای یک عضو هیات علمی بودند.»
دانشفرد با بیان تأکید دکتر فرهاد رهبر بر تعیین مدیران گروههای آموزشی بر اساس برگزاری انتخابات میان اعضای هیأت علمی، گفت: «تمام وقت بودن، عدم سوء پیشینه و استعلام مثبت از کمیته تخلفات هیأت علمی و نداشتن مسئولیت سازمانی در داخل و خارج از واحد از جمله شاخصهای تعیین صلاحیت مدیران گروه بوده است؛ بخشی از ارتقای کیفیت علمی آموزشی در دانشگاه بر عهده مدیران گروه است و مهارتافزایی دانشجویان بخش قابل توجه کیفیسازی در دانشگاه است.»
انتهای پیام/