دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1396 - 09:18

وعده یک شرکت نوشابه‌ساز برای بازیافت همه بطری‌هایش تا سال 2030

کوکاکولا، غول دنیای نوشیدنی‌ها، در اقدامی انقلابی وعده داده تا سال ۲۰۳۰ رهیافتی را عملی کند که اجازه می‌دهد همه بطری‌ها و قوطی‌های تولیدی این شرکت بازیافت شود.
کد خبر : 252910

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از رویترز، همزمان فعالان نهضت صلح سبز در راستای این اقدام اعلام کردند که سیاست اصلی کوکاکولا باید بر تولید کمتر زباله متمرکز شود تا بازیافت بطری‌های خالی.


کوکاکولا هم‌زمان با اعلام این طرح بلندپروازانه، به سهم خود در آلوده کردن محیط‌زیست و انباشت پلاستیک در اقیانوس‌ها اذعان کرده و گفته در تلاش است تا همه محصولات خود را در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت عرضه کند.


این ابرگروه اقتصادی که بیش از ۵۰۰ نوع آشامیدنی تولید می‌کند نام طرح خود را «دنیای عاری از زباله» گذاشته و پذیرفته است که بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های آلومینیومی نوشابه‌های این گروه یکی از علل اصلی رها شدن زباله و پلاستیک در کره زمین بوده است.


جیمز کوئینسی، مدیرعامل کوکاکولا، گفت: «جهان با مشکل بسته‌بندی سالم روبروست و مانند همه گروه‌های صنعتی و بازرگانی دیگر، ما هم خود را در برابر حل این بحران مسئول می‌بینیم».


با وجود این، فعالان محیط‌زیست که در قالب نهضت جهانی صلح‌ سبز برای کاهش آلودگی محیط زیست فعالیت می‌کنند گفته‌اند راهکار اثربخش‌تر این است که کوکاکولا استراتژی اصلی خود را بر کاهش تولید زباله متمرکز کند تا بازیافت زباله.


کوکاکولا همچنین گفته در حال بررسی ایده‌هایی است که بر بازمصرف کردن آلومینوم، پلاستیک و شیشه به جای بازیافت کردن آنها تمرکز کرده است.


در بسیاری از کشورها و شهرهای جهان، خریداران نوشابه باید مبلغی را به عنوان گرویی بطری بپردازند که در صورت بازیافت آن در مراکز رسمی، این مبلغ به آنها بازگردانده خواهد شد.


تیشا براون، از فعالان صلح سبز که روی پاک‌سازی اقیانوس‌ها متمرکز است، گفته چشم‌انداز کوکاکولا برای سال ۲۰۳۰ اگر چه به نظر امیدبخش می‌رسد اما در این استراتژی راهکاری برای کاهش تولید زباله پیش‌بینی نشده است.


براون می‌گوید: «جهان عاری از زباله شدنی است اما نه در زمانه‌ای که ابرشرکت‌هایی چون کوکاکولا همچنان در حال افزایش تولید زباله هستند. ما به کاهش تولید پلاستیک بیشتر از بازیافت یا مصرف چندباره محصولات پلاستیکی نیاز داریم».


صلح‌ سبز همچنین مقرر کردن سال ۲۰۳۰ برای عملی شدن این طرح را مورد انتقاد قرار داده است و می‌گوید در مقایسه با شاخه کوکاکولا در بریتانیا که سال ۲۰۲۰ را برای به هدف رسیدن انتخاب کرده، چشم‌انداز جهانی ۲۰۳۰ دفتر مرکزی این شرکت خیلی هم بلندپروازانه نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب