دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آزمون درک مطلب استنفورد

هوش مصنوعی «علی‌بابا» انسان را شکست داد

هوش مصنوعی شرکت چینی علی‌بابا توانسته است در آزمون درک مطلب در دانشگاه استنفورد انسان را شکست دهد.
کد خبر : 252309

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، به ادعای علی‌بابا، هوش مصنوعی این کمپانی که مبتنی بر شبکه‌های عصبی توسعه یافته موفق شده است طی مسابقه دانشگاه استنفورد، امتیازی بالاتر از هوش انسانی به ثبت برساند. این مسابقه متعلق به دانشگاه استنفورد است و با نام Stanford Question Answering Dataset یا به اختصار SQuAD خوانده می‌شود. امتیاز ثبت شده توسط هوش مصنوعی علی‌بابا در این مسابقه 44/82 و بیشتر از امتیاز ثبت شده توسط عامل انسانی است که در آخرین رکوردگیری، امتیاز 304/82 را ثبت کرد. در این تست 100 هزار سوال مطرح شد که مهم ترین سوالات مربوط به نحوه خواندن متن و پاسخگویی به آن است.


در مسابقه SQuAD بیش از 100 هزار سوال و جواب در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد. منبع این سوالات 500 مقاله ای است که در ویکی پدیا وجود دارد.


شرکت کنندگان در این رقابت باید مدلی مبتنی بر یادگیری ماشین توسعه دهند تا از این طریق بتوانند به سوالات مطرح شده پاسخ بدهند. مدل‌های توسعه یافته توسط SQuAD بعد از بررسی و ارزیابی قرار، برای انجام آزمایش نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


علی‌بابا اعلام کرده است که این سیستم توسعه یافته توسط این کمپانی به صورت سلسله مراتبی از پاراگراف‌ها شروع می‌کند و سپس به جمله و در ادامه به کلمات می‌رسد و در نهایت مفهوم متن را درک می‌کند.


کمپانی و دانشگاه‌های متعددی در این طرح شرکت دارند که از جمله آنها باید به تنسنت (Tenecent)، گوگل، IBM، مایکروسافت و سامسونگ اشاره کرد. این موسسات و دانشگاه‌ها به صورت متناوب با بهبود مدل مبتنی بر یادگیری ماشین خود دوباره در این رقابت شرکت می‌کنند و نتایج خود را بهبود می‌دهند. البته SQuAD نام دو کمپانی مایکروسافت آسیا و علی‌بابا را به صورت مشترک به عنوان هوش‌های مصنوعی که موفق شده اند بر هوش انسانی غلبه کنند، ذکر کرده است، چراکه مایکروسافت آسیا در روز سوم ژانویه و علی‌بابا در روز پنجم ژانویه هوش مصنوعی خود را برای شرکت در رقابت آماده کردند.


هوش مصنوعی مایکروسافت توانست در این تست امتیاز 82/650 را کسب کند.


لو سی، دانشمند ارشد پردازش زبان طبیعی در بخش هوش مصنوعی شرکت علی بابا این دستاورد را افتخاری بزرگ توصیف کرده است و در عین حال هشدار داده این دستاورد ممکن است به از دست رفتن شغل تعداد زیادی از افراد منجر شود.


کمپانی علی‌بابا در توضیحاتی که در مورد هوش مصنوعی خود داده است عنوان کرده است: در توسعه این سیستم ما از یک سری از پاراگراف‌ها که به صورت سلسله مراتب برای شروع استفاده کردیم و در ادامه با شناسایی کلمات می‌تواند به هدف خود دست یابد. کمپانی علی‌بابا چندی پیش هوش مصنوعی خود را در جشنواره خرید یک روزه برای پرسش و پاسخ در اختیار عموم قرار داده بود.


به گفته سی، می‌توان این فناوری هوش مصنوعی را به تدریج در کاربری‌های مختلفی مانند خدمات مشتریان، خدمات راهنمایی موزه‌ها، و پاسخگوی آنلاین به پرسش‌های پزشکی مورد استفاده قرار داد و نیاز به نیروهای انسانی را به شکلی بی سابقه کاهش داد. علی‌بابا در حال حاضر از این فناوری برای مدیریت روز فروش بزرگ خود، روز مجرد‌ها استفاده می کند. این روز بزرگترین روز خرید آنلاین در جهان است و به همین دلیل از کامپیوترها برای پاسخ گویی به حجم بزرگی از مشتریان استفاده می شود.


پراناو راجپورکار، یکی از محققان استنفورد که این آزمون را طراحی کرده بود می گوید توانایی هوش مصنوعی علی بابا آغازی بزرگ برای هوش مصنوعی در سال 2018 خواهد بود.


تاریخچه تسلط هوش مصنوعی بر انسان


هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است و به عبارتی می‌توانیم بگوییم هر روز که می‌گذرد، هوش مصنوعی به توانایی‌های انسانی نزدیک تر شده و در برخی موارد حتی از انسان هم پیشی می‌گیرد. 20 سال پیش، کامپیوتر معروف IBM به نام Deep Blue در یازدهم ماه مه سال 1997 در یک مسابقه پرهیجان توانست قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست دهد. این پیروزی به عنوان نقطه عطفی برای پیشبرد هوش مصنوعی محسوب می‌شد. دیپ بلو تنها به منظور انجام بازی شطرنج طراحی شده بود و IBM تصمیم داشت توسط آن شکست سال 1996 خود را در برابر قهرمان شطرنج جهان جبران کند. IBM در این یک سال به شدت روی دیپ بلو کار کرد و توانایی‌های هوش مصنوعی آن را افزایش داد و در نهایت موفق به شکست کاسپاروف شد.


بعد از آن هم هوش مصنوعی گوگل به نام آلفاگو (AlphaGo)، حدود دو سال پیش توانست قهرمان کره ای بازی فکری Go را با نتیجه چهار بر یک شکست دهد. یک سال پیش هم آلفاگو مجددا توانست نفر اول جهان را مغلوب کند. آلفاگو همچنان در حال یادگیری است و گوگل در تلاش است تا توانایی‌های آن را افزایش دهد.


منبع: فناوران اطلاعات


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته