دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی :

اساتید ما فرهنگ نقد و مجادله را کنار گذاشته‌اند / لزوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و دانش‌افزایی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی مسئولین رفتارشان به گونه‌ای است که مردم را از دین دور می‌کند، گفت: نمی‌توان گفت چون جلسات دانش‌افزایی مخاطب کمی دارد یا اثرگذاری‌اش کم است٬ حذف شود.
کد خبر : 252163

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم کلانتری با بیان اینکه وقتی کاری اجباری شود تاثیرگذاری‌اش کم می‌شود، گفت: هم‌افزایی و هم‌اندیشی نیز همین‌گونه است و با اجباری شدنش سهم تاثیر‌گذاری‌اش کم می‌شود و باید نقص آن را حبران کرد.


وی در ادامه گفت: نیمی از هجمه‌های فکری - فرهنگی که مطرح می‌شود، تئوریک است و راجع به مسائل شبهه ایجاد می‌کنند. برخی سعی دارند در باورها و اعتقادات خدشه وارد کنند و باید اینها را از طریق معرفتی و با برهان و استدلال حل کرد.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: نمی‌شود ذهنی که مملو از شبهه است را هیات برد و گفت سینه بزن تا شبهه رفع شود.


وی با اشاره به ظرفیت دروس معارف در حل شبهات افزود: عملا دروس معارف اسلامی برای حل شبهه در دانشگاه‌ها تعبیه شده است٬ اگر ما خوب استفاده نمی‌کنیم٬ خودمان مقصریم٬ اگر چارچوب جدی گرفته نشده و سمبل کاری می‌کنیم، روز قیامت باید جوابگو باشیم.


کلانتری بیان کرد: برخی در همین سنگر نشسته‌اند و می‌گویند باید فلان کار انجام شود آقایان تیر و تفنگ دست خودتان است دنبال چه کسی می‌گردید؟


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیم دیگر هجمه‌های فکری فرهنگی مطرح شده، به ضعف مدیریتی در کشور برمی‌گردد، ادامه داد: برخی مسئولین رفتارشان به گونه‌ای است که مردم را از دین دور می‌کند.


وی گفت: از معضلات کشور ما این است که سخنران زیاد دارد. حرف می‌زنیم و خوشحال هستیم که وظیفه خود را انجام دادیم، در صورتی که خیلی جاها نیاز به حرف زدن ندارد.


به گفته کلانتری؛ ناکارآمدی‌ها شبهه درست می‌کند نه تئوری‌ها٬ دست کجی و اختلاس شبهه درست می‌کند٬ عدم انعکاس به موقع و اطلاع‌رسانی به هنگام، باعث شبهه شده است‌.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جلسات دانش‌افزایی در دانشگاه مورد نیاز است گفت: نمی‌توان گفت چون جلسات دانش‌افزایی مخاطب کمی دارد یا اثرگذاری‌اش کم است٬ حذف شود، بلکه باید نقص و کمبود تاثیرگذاری آن برطرف شود.


وی افزود: در کنار دانش‌افزایی٬ هم‌اندیشی نیز مهم است٬ هم‌اندیشی حضور و غیاب و جمعیت زیاد نیاز ندارد.


کلانتری اظهار کرد: این مشکل اساسی است، که استادان ما فرهنگ نقد و مجادله و پاسخ را کنار گذاشته‌اند. باید تلاش کنیم این فضا و فرهنگ ایجاد شود و عده‌ای از استادان بنشینند و به صورت حدی بحث کنند٬ اگر این اتفاق رخ دهد فضا باز می‌شود. استادانی که علاقه‌مند به ایجاد حلقه‌های هم‌اندیشی هستند راه برایشان هموار شود و استان نیز سعی کنند کار کیفی انجام دهند و به کار کمی اهمیت داده نشود.


وی همچنین اضافه کرد: می‌توان در دانشگاه آزاد اسلامی چارچوب خودمان را داشته باشیم٬ در این دانشگاه خیلی از پیچ و خم‌های مدیریت بروکراسی وجود ندارد.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حدود ۷۰۰ هزار دانشجو در تهران وجود دارد که خود به اندازه یک کشور است و ۳۳۰ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد هستند٬ این تعداد دانشجو نیازمند ده‌ها پاتوق اندیشه‌ورزی هستند. پاتوقی که دانشجو و استاد در آن حضور پیدا کنند و به گفتگو بنشینند٬ بحث‌ها مطرح شود و تضارب آرا صورت بگیرد.


کلانتری در پایان گفت: قرار نیست از همان روز اول هفتصد عضو هیات علمی را پای کار بیاوریم٬ کارهای اندیشه‌ای به تدریج رشد پیدا می‌کنند. قبل از انقلاب حسینیه ارشاد و مسجد هدایت و مراکز دیگر به غنوان مرکز اندیشه‌ورزی بود اما بعد از انقلاب رها شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته