دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد روایت فتح در گفت‌وگو با آنا:

سعی داریم جشنواره تئاتر مقاومت سکویی برای معرفی چهره های خلاق و آثار هنری باشد

مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد روایت فتح گفت: سعی داریم جشنواره تئاتر مقاومت فرصتی باشد برای تولید و معرفی نمایش‌های خلاق و شناسایی استعدادهای جوان و جریان‌سازی فرهنگی و هنری که در زمان‌بندی‌های متوالی ادامه پیدا کند.
کد خبر : 250681

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، حوزه تئاتر؛ امیر نصیربیگی که به تازگی دبیری جشنواره تئاتر مقاومت را برعهده گرفته ضمن اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های پیش روی این دوره از جشنواره، در خصوص حمایت‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح نسبت به طرح‌ها و اجراها با محوریت دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت توضیحاتی را به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا ارائه کرده که می خوانید:


آیا حمایت از آثار نمایشی به استان تهران محدود می‌شود؟


بی‌توجهی به تئاتر استانها و شهرستانها می تواند منجر به سرخوردگی و انفعال هنرمندان موثر در تئاتر استان و شهرستان شود و بالعکس توجه به آن می تواند نقطه طلایی را در تئاتر کشور رقم زند.


یکی از سیاست‌های اصلی بنیاد روایت فتح و گروه هنرهای نمایشی این است که تمرکز بر یک شهر و استان نباشد، البته باید به تهران هم به اندازه خود توجه و کمک کرد ولی نمی توان گفت که هیچ کمک‌ هزینه‌ای به گروه‌های استانی تعلق نگیرد. هرچه بررسی دقیق‌تری در استان‌ها داشته باشیم در می یابیم علیرغم محدودیت فضاها و حمایت های مادی و معنوی آثار بسیارخوبی تولید و به صحنه می رود .


بی‌توجهی به تئاتر استانها و شهرستانها می تواند منجر به سرخوردگی و انفعال هنرمندان موثر در تئاتر استان و شهرستان شود و بالعکس توجه به آن می تواند نقطه طلایی را در تئاتر کشور رقم زند.



اگر در حوزه فرهنگ و هنر نمایش‌هایی که یادآوری و مرور بخشی از گذشته پر افتخارمردمان این مرز و بوم است را به مثابه میراثی برای کشور قلمداد کنیم ، توجه و پرداختن به چنین مضامینی که تاریخ ما را معرفی می‌کند می‌تواند برای گردشگران این سرزمین نیز جذاب باشد، آیا در این باره با مسئولان سازمان میراث فرهنگی وارد مذاکره شده‌اید؟ و آیا در این پرداخت به جذب مخاطب خارجی هم اندیشیده‌اید؟


این یک حرکت جمعی است که باید با تعامل نهادهای مختلف تحقق یابد که بخشی از این نمایش ها مرتبط به نهضت شکوهمند انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت بی نظیر اقوام مختلف و مردمان این سرزمین است که می تواند تولید و اجرایی شود . ما در جاهای مختلف و جاذبه های گردشگری شاخص که همواره حضور گردشگران را شاهدیم می توانیم فضایی ایجاد کرده و گروه‌ها را دعوت کنیم تا آثاری را تولید و اجرا نمایند که به مرور و معرفی تاریخ و هویت ملی و انقلابی ما باشد . ما همچنین می‌توانیم زمینه رابرای اجرای آثار بومی را که هریک از تنوع و ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و به نوعی فرهنگ آن منطقه را نشان می‌دهد فراهم کنیم .


گروه هنرهای نمایشی روایت فتح بر این باور است در نقاط طلایی که عملیات‌ها و یا رویدادهای انقلابی و مقاومتی ملی شکل گرفته مثل یادمان‌های دفاع مقدس در غرب و جنوب کشوریا موارد دیگر ، باید تلاش ‌کنیم آثار بیشتری اجرا شود و به این موضوع به جد بپردازیم و حضور مجموعه‌هایی چون مرکز هنرهای نمایشی کشور ، سازمان میراث فرهنگی، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در تحقق این امر می تواند موثر واقع شده و اجرایی شود . یقین مخاطبانی که در این فضا قرار می‌گیرند انس و ارتباط بیشتری با این محیط برقرار کرده و قطعا کارگردانان و بازیگران می‌توانند با بهره گیری از فضاهای اجرایی در چنین شرایطی موضوعات کلیدی و اتفاقات اصلی را طرح و مرورکنند.


ما نمی‌خواهیم رقابت یک هفته‌ای ایجاد کنیم بلکه قصد داریم این حرکت تداوم یافته و جشنواره برآیند و محفلی برای بروز تولیدات ارزشمدار و موثر هنری باشد

دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت از چه زمانی فعال می‌شود؟


در حال حاضر در تدارک مقدمات این امر هستیم و تلاش می شود دبیرخانه به سرعت شکل گرفته و امورات پیگیری شود. چراکه یکی از مسائل اصلی ما در جشنواره‌ها بهره برداری از زمان و به نوعی از دست دادن زمان‌های طلایی است. همیشه در جشنواره‌ها با شتاب زدگی روبه‌رو می‌شویم که این امر خود باعث می‌شود نه نویسنده بتواند با تمرکز لازم به نگارش متن نمایشی بپردازد ، نه پژوهشگر زمان کافی برای تحقیق در حوزه تخصصی را داشته باشد و نه کارگردان با آرامش می‌‌تواند مقدمات تولید نمایشی را رقم بزند. در چنین وضعیتی گویا جشنواره وسیله‌ای برای برهم زدن آرامش افراد است بنابراین ما برای مبتلا نشدن به این مسئله و برای اینکه صرفا جشنواره ای را برگزار نکنیم سعی داریم جشنواره فرصتی باشد برای تولید و معرفی نمایش‌های خلاق و شناسایی استعدادهای جوان و جریان‌سازی فرهنگی و هنری که در زمان‌بندی‌های متوالی ادامه پیدا کند. ما نمی‌خواهیم رقابت یک هفته‌ای ایجاد کنیم بلکه قصد داریم این حرکت تداوم یافته و جشنواره برآیند و محفلی برای بروز تولیدات ارزشمدار و موثر هنری باشد.



سعی داریم جشنواره فرصتی باشد برای تولید و معرفی نمایش‌های خلاق و شناسایی استعدادهای جوان و جریان‌سازی فرهنگی و هنری که در زمان‌بندی‌های متوالی ادامه پیدا کند.


در حال حاضر در بررسی ها و مطالعات نرم‌افزاری و محتوایی جشنواره هستیم و با پیش‌بینی فضا و تجهیزات مورد نیاز دبیرخانه انتشار فراخوان صورت گرفته و اعضا ستاد برگزاری و دبیران بخش‌های مختلف را معرفی می‌کنیم تا دبیر هر بخش بتواند موارد تخصصی را پیگیری نموده و تحقق دهد و فرصت لازم برای همه هنرمندان مهیا شود تا کارها را با آرامش خاطر تولید و پس از برطرف کردن تمامی ضعف ها و تقویت اثر بتوانند اجرای خوبی داشته باشند و جشنواره سکو و فرصت طلایی برای معرفی چهره های خلاق و آثار هنری موثر باشد و باید مراقبت نمود روند جشنواره زمینه ای برای تعامل بیشتر و تقویت ارتباطات متقابل و تبادل تجربیات باشد .


جشنواره باید با لحاظ تمام فرصت‌ها را در کنار هم بتواند کانون گرم تئاتری را ایجاد کند تا حرکت‌های تئاتری با سرعت بیشتری شکل گرفته و اجرایی شوند.


این دوره از جشنواره چه وجه تمایزی نسبت به دیگر دوره‌های آن دارد؟


تفاوت را شاید در ظاهر به لحاظ سبک و سیاقی که مرسوم همه جشنواره هاست ، نتوان مشهود دانست اما تلاش می شود تفاوت این دوره بیشتر معطوف به ارتقای کیفی و کمی آثار هنری باشد و برگزاری منظم و هدایت مطلوب بخش های مختلف جشنواره و هنرمندان عزیز به عنوان رکن رکین در دستور کار قرار گیرد . در بستر برگزاری جشنواره باید از تجارب پیشکسوتان تئاتری به نحو استفاده شود و به هنرمندان جوان تئاتری نیز اعتماد شود . تلاش خواهد شد تا در کنار بهره گیری از نظرات اساتید مجرب و هنرمندان متعهد تئاتری در بخش های مختلف در سایه تعامل ارزشمند هنرمندان جوان و اساتید پیشکسوت تئاتری فضایی فراهم شود تا آثار کیفی در جشنواره حضور یافته و برگزاری جشنواره ای موثر و نقش آفرین را با مشارکت هنرمندان عزیز تئاتری شاهد باشیم.


گفتگو از: ناهید منصوری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته