دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1396 - 10:14
مسئول واحد فرهنگی اتحادیه تحکیم وحدت:

نشست برهان با محوریت بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود

مسئول واحد فرهنگی اتحادیه تحکیم وحدت از برگزاری نشست برهان به همت این اتحادیه با موضوع نقد و بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
کد خبر : 250008

پویان راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره نشست برهان اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشى با محوریت دانشجویان، تلاش کردیم نشستی با رویکرد نقد و ارائه راهکار، از طرف دانشجویان برگزار کنیم.


وی افزود: در همین راستا تصمیم گرفتیم برای اولین قدم بالاترین شورا سیاست‌گذار فرهنگی در کشور یعنی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مورد بررسی قرار دهیم.


مسئول واحد فرهنگی اتحادیه تحکیم وحدت با بیان اینکه سوالات از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حول پنج محور اصلی مطرح می‌‌شود گفت: در محور اول که ساختارها و اهداف این شوراست سوالاتی از قبیل: "عملکرد دبیرخانه شورا عالی انقلاب فرهنگی از ابتدای تاسیس تاکنون چگونه بوده است؟" "با توجه به نقش بنیادین زنان در خانواده، جایگاه زنان در ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟"، "بودجه این نهاد سیاست‌گذاری به عنوان یک قرارگاه فرهنگى چگونه برآورد و تامین می‌شود؟" پرسیده می‌شود.


راد تصریح کرد: محور دوم درباره جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که سوالاتی مانند "شان سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟"، "جایگاه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضمانت اجرایی آن چیست؟"، "شیوه نظارت بر عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟"، "وظیفه دولت در قبال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟" در این بخش می‌توان مطرح کرد.


وی همچنین درباره دیگر محورهای نشست برهان عنوان کرد: «وظایف متقابل شوراى عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه» به عنوان محور سوم در نظر گرفته شده است که در این بخش سوالات "روند اجرایی سند اسلامی‌کردن دانشگاه چیست؟"، "ارتباط شوراى عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان اعم از اساتید و دانشجویان چگونه شکل می‌گیرد؟" مطرح می‌شود. در محور چهارم که موضوع «کارآمدی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگى» مطرح می‌شود "جایگاه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه میزان برمبنای تخصص تخصیص داده شده است؟"، "فعالیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه حد برای اعضا مسئولین درآمدزا است؟" و "رویکرد اعضاى شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به انقلاب و روحیه انقلابی چگونه است؟" از سوالات این محور است.


راد درباره محور پنجم نیز گفت: «وظایف شورا و انتظارات از شورا» موضوعی است که در بخش پایانی و محور پنجم قرار گرفته است و در این بخش "نقشه جامع علمی و نقشه مهندسی فرهنگی در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارند؟"، "آیا جایگزین مناسبی برای سند توسعه پایدار ٢٠٣٠ در همه حوزه ها طراحی شده است؟" و "مردم و جامعه نخبگانی تا چه میزان با شوراى عالی انقلاب فرهنگی آشنایی دارند و وظیفه شورا در قبال آن چیست؟" مطرح می‌شود.


وی افزود: دانشجویانی که قصد شرکت در نشست برهان را دارند، باید چکیده مطالب خود را برای گرفتن زمان سخنرانی، تا تاریخ 5 بهمن جهت بررسی داوران ارسال کنند. افرادی که مطالبشان توسط داوران پذیرفته شود می‌توانند در مدت 20 دقیقه در حضور دانشجویان مطالبشان را ارائه دهند.


مسئول واحد فرهنگی اتحادیه تحکیم وحدت اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست برهان لزوما پاسخ به این سوالات نیست. بلکه فرصتی برای نقد و بررسی موضوعات مختلف است، که این بار تصمیم گرفته شده شورای انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل نیز سوالات مطرح شده صرفا جهت تبیین برخی موضوعات قابل بررسی و هدایت ذهن شرکت‌کنندگان به سمت چالش‌های اساسی این بحث است.


راد ادامه داد: داوطلبان شرکت در برهان می‌تواند در مرحله اول در مورد یک یا چند مورد از محورها یا سوالات مطروحه یادداشت ها و نظرات خود را که شامل توضیحاتى در مورد محورهای انتخابی، نقد و راهکارها است را برای واحد فرهنگى به شناسه مستقیم مسئول واحد فرهنگی @borhan_tahkim ارسال کنند.


وی در پایان گفت: برگزیدگان این مرحله باید برای مرحله دوم به صورت حضورى در نشست میان دوره دفتر تحکیم وحدت شرکت نموده و مطالب خود را در حضور دانشجویان و داوران این بخش ارائه دهند و بعد از داوری نهایی در این مرحله از سه نفر برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته