دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1394 - 10:48

ماموریت سفینه روزتا تمدید شد

در حالی که سفینه روزتا سال گذشته بالاخره موفق شد کاوشگری را با موفقیت روی یک دنباله‌دار بنشاند، دانشمندان باز هم ماموریت این سفینه برای 9 ماه دیگر تمدید کردند تا از طریق آن، اطلاعات بیشتری در مورد شکل‌گیری منظومه شمسی کسب کنند.
کد خبر : 24924

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، مدیران طرح روزتا گفته‌اند این فضاپیما در آخرین بخش ماموریتش که تا سپتامبر ۲۰۱۶ به طول خواهد کشید ممکن است روی دنباله‌دار ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو بنشیند.


دنباله‌دارها را به نام کاشفان آنها نامگذاری می‌کنند و نام رسمی این دنباله دار، ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو است. کلیم ایوانوویچ چوریوموف و سوتلانا ایوانووا گراسیمنکو در سال ۱۹۶۹ این دنباله دار را شناسایی کردند.


روزتا که هزینه‌های طرح ماموریت آن را از حدود ۲۰ سال پیش کشورهای اروپایی تامین کرده‌اند، نخستین سفینه ساخت بشر است که توانسته از نزدیک‌ترین فاصله به مطالعه یک دنباله‌دار بپردازد.


اهمیت مطالعه دنباله‌دارها در این است که آنها از قطعات و ذرات باقی‌مانده هنگامه شکل‌گیری منظومه شمسی در حدود 4/5 میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند.


پژوهشگران امیدوارند با مطالعه اطلاعاتی که سفینه روزتا و کاوشگرش فیله از دنباله‌دار ۶۷پی ارسال می‌کنند، درک بهتری از نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی، سابقه کره زمین و شاید پیدایش موجوداتی چون انسان را به دست آورند.


سفینه روزتا در ماه مارس سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و در حرکت ۱۰ ساله خود به سوی دنباله‌دار چوری، 6 میلیارد کیلومتر مسافت را در حاشیه منظومه شمسی پیموده است. این سفینه از مرکز سازمان فضایی اروپا در آلمان هدایت می‌شود.


پروژه پرتاب سفینه روزتا که بیش از 1/5 میلیارد دلار هزینه برداشته، از حدود 20 سال پیش آغاز شد و 10 سال پیش، سفینه روزتا و کاوشگر همراه آن (فیله) به فضا پرتاب شد.


تابستان گذشته روزتا به دنباله‌دار پی۶۷ رسید و نوامبر پارسال کاوشگر فضایی فیله از بدنه آن جدا شد و پس از 7 ساعت روی دنباله‌دار فرود آمد.


اگرچه فرود این کاوشگر با مشکلاتی روبه‌رو و موجب شد که در جذب انرژی خورشیدی کافی برای به کار افتادن با دردسر روبه‌رو شود، ارسال اطلاعاتی که در همان ابتدا و با استفاده از انرژی اولیه موجود در باتری خود به زمین فرستاد، تحولی در نظریات مربوط به نحوه پیدایش کره زمین ایجاد کرد.


یک نمونه از این یافته‌ها اطلاعاتی است که نشان می‌دهد برخلاف تصورات پیشین، این دنباله‌دارها نبوده‌اند که آب را برای نخستین بار به زمین آورده‌اند.


فیله بعد از اتمام باتری برای مدتی طولانی در حالت نیمه‌خاموش قرار داشت اما اخیرا با نزدیک‌تر شدن دنباله دار ۶۷پی به خورشید مجددا شروع به کار و با زمین ارتباط برقرار کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته