دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1396 - 15:36
در نشست خبری 21مین دوره طرح ازدواج دانشجویی مطرح شد:

اعزام اولین گروه زوج‌های دانشجو به مشهد از 3 بهمن/ 30 دی آخرین مهلت ثبت‌نام

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ثبت‌نام 11 هزار و 500 زوج دانشجو در سامانه طرح ازدواج دانشجویی تاکید کرد: 30 دی آخرین مهلت ثبت‌نام در بیست‌ویکمین دوره طرح ازدواج دانشجویی است.
کد خبر : 249121

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست خبری بیست و یکمین دوره طرح ازدواج دانشجویی اظهار کرد: ازدواج و اهمیت آن در بنای یک جامعه سالم و متعالی موضوعی است که بر کسی پوشیده نیست. در مبانی دینی نیز زیباترین بنایی که در جوامع انسانی ذکر شده ازدواج است و در روایات آمده است که کسی که وارد جرگه ازدواج می‌شود نیمی از دین خود را حمایت و حفاظت می‌کند. اینها نشان‌دهنده آن است که ازدواج موضوع اساسی در جامعه دینی است.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: علاوه بر مباحث دینی از نظر جامعه‌شناسی تاثیر ازدواج در استحکام بنای اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است و فارغ از ارزش‌گذاری‌های دینی تاثیر مثبت ازدواج بر جامعه سالم مشخص است.


وی ادامه داد: عمده دانشجویان در سنین 18 تا 25 سال قرار دارند که سن مناسب برای ازدواج است البته شرایط اجتماعی و اقتصادی سن ازدواج را بالا برده که این به عنوان یکی از تهدیدهای اجتماعی کشور محسوب می‌شود.


رستمی بیان کرد: جامعه مخاطب ما در دانشگاه کسانی هستند که از نظر روحی و روانی شرایط ورود به زندگی را دارند و اگر مسئولین بتوانند شرایط دیگر را مهیا کنند جوانان بیشتر به ازدواج روی می‌آورند.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ترویج ازدواج به عنوان ازدواج آسان و کم هزینه جزو سیاست‌های اصلی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها است البته بخش‌های دیگری مانند معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به این امر می‌پردازند.


کمتر از 4 درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق انجامیده است


وی با بیان اینکه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ازدواج دانشجویی را از سال 84 به صورت سامان‌مند تحت نظارت خود قرار داده است، افزود: نهاد رهبری جشنواره‌هایی برای ازدواج دانشجویی برگزار کرده است.


رستمی ادامه داد: فروپاشی خانواده یا همان طلاق در بین دانشجویانی که در ازدواج دانشجویی شرکت کرده‌اند به طرز معناداری پایین است و این از آمار دقیق جامعه مخاطبان و چندین مطالعه برآمده است. این مطالعات نشان می‌دهد کمتر از 4 درصد ازدواج‌های دانشجویی به طلاق منجر شده و نزدیک به 96 درصد زندگی پایدار داشته‌اند. با توجه به اینکه این مطالعات از سال 84 تا کنون انجام شده به گونه‌ای است که می‌توان به آن اتکا کرد.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه نگرانی اجتماعی افزایش میانگین طلاق نسبت به ازدواج است، عنوان کرد: دلیل این امر فرهیختگی، به هنگام بودن زمان ازدواج دانشجویان، آمادگی ذهنی و روانی و آموزش‌هایی که به دانشجویان داده می‌شود و به برکت امام رضا (ع) است و این باید مورد الگوی مسئولان اجتماعی قرار گیرد.


وی افزود: نهاد رهبری با توجه به بضاعت خود به عنوان نهادی فرهنگی در دانشگاه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی نهادهای واسطه‌گر و تسهیل‌کننده جهت آشنایی و ازدواج جوانان در دانشگاه‌ها تاسیس کرده است.


دانشجویانی که در بازه زمانی یک سال اخیر از اول مهر 95 تا اول دی 96 ازدواج کرده‌اند می‌توانند در سامانه‌ای که برای این طرح مشخص شده، در بیست و یکمین دوره طرح ازدواج دانشجویی ثبت‌نام کنند و مدارکی که از آنها خواسته شده است را به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تحویل دهند

رستمی با اشاره به فعالیت‌های دیگر نهاد رهبری که منجر به ازدواج جوانان می‌شود، تصریح کرد: حمایت از فعالین ترویج ازدواج، تاسیس کانون‌هایی که با روش‌های مناسب و تحت نظارت خانواده‌ها به معرفی دختران و پسران می‌پردازند، برگزاری جشنواره‌ها و تبیلغات محیطی، طرح ازدواج دانشجویی از جمله فعالیت‌هایی است که نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در زمینه ازدواج انجام می‌دهد.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به طرح ازدواج دانشجویی بیان کرد: دانشجویانی که در بازه زمانی یک سال اخیر از اول مهر 95 تا اول دی 96 ازدواج کرده‌اند می‌توانند در سامانه‌ای که برای این طرح مشخص شده، ثبت‌نام کنند و مدارکی که از آنها خواسته شده است را به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تحویل دهند.


وی با اشاره به برنامه‌هایی که در سفر زوج‌های دانشجویی به مشهد برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌هایی برای قبل از سفر یا طرح همسفر تا بهشت برگزار می‌شود این برنامه‌ها را دانشگاه‌ها تحت عنوان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند. برنامه‌هایی که در مدت زمان استقرار زوج‌های دانشجو در مشهد برگزار می‌شود علاوه‌ بر زیارت آستان با برکت امام رضا (ع) استفاده از مشاوران عالی و استادان مهارت‌های زندگی و خانواده برای دانشجویان است. در این دوره سه روزه زوج‌های دانشجو میهمان نهاد رهبری هستند و هتل‌هایی در شأن دانشجویان برای آنها تدارک دیده شده است.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه سخنان خود گفت: بعد از ازدواج نیز با توجه به ارتباطی که با دانشجویان برقرار است، نهاد رهبری خدمات مشاوره‌ای به آنها ارائه می‌دهد و از امسال نیز طرح پایداری خانواده بعد از جشن همسفر تا بهشت برای آنها تدارک دیده شده است.


اعزام اولین گروه زوج‌های دانشجو به مشهد مقدس از 3 بهمن


رستمی با اشاره به نیازهای حمایتی که برای ازدواج دانشجویی وجود دارد، بیان کرد: مهم‌ترین نیازی که اگر مورد توجه قرار گیرد ازدواج دانشجویی آسان‌تر می‌شود کم کردن هزینه‌ها یا مساعدت در هزینه ازدواج است. پس از ازدواج نیز مهم‌ترین موضوع و دغدغه برای جوانان مسکن است که اگر دانشگاه‌ها همکاری کنند با خوابگاه‌های دانشجویی برای زوج‌ها تاسیس کنند قطعا چند برابر به حجم ازدواج افزوده می‌شود.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ورود خیرین و مجموعه کسانی که خارج از سیستم دولتی به فکر انجام امور خیر هستند برای فراهم کردن شرایط ازدواج دانشجویان ضروری است، اظهار کرد: خیرین هر جا وارد شدند توانسته‌اند کمبودهای دولت را به خوبی جبران کنند و یکی از رسالت رسانه‌ها تشویق، ترغیب و معرفی خیرین برای تاسیس خوابگاه‌های متاهلی است، حتی جشن‌های ازدواج دانشجویی هم می‌تواند با کمک خیرین انجام شود.


وی افزود: تسهیل مقررات آموزشی و حمایت از دانشجویان یکی از مواردی است که دانشگاه‌ها می‌توانند برای افزایش ازدواج انجام دهند این موارد می‌تواند به فراگیر شدن گفتمان ازدواج به عنوان مساله متداول در جامعه کمک کند.


30 دی آخرین مهلت ثبت‌نام در بیست‌و‌یکمین دوره طرح ازدواج دانشجویی


به گفته رستمی حمایت بانک‌ها، دولت، خانواده و رسانه‌ها می‌تواند امکاناتی را فراهم کند تا شرایط ازدواج جوانان فراهم شود.


رستمی با اشاره به اعزام زوج‌های دانشجویی به سفر مشهد مقدس عنوان کرد: از سوم بهمن اولین گروه از زوجین در طرح همسفر تا بهشت به مشهد مقدس اعزام می‌شوند و تا یک هفته مانده به پایان سال تمام گروه‌ها در بیست و یکمین دوره ازدواج دانشجویی اعزام خواهند شد. سال گذشته 29 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و امسال تا‌کنون 11 هزار و 500 زوج دانشجو در سامانه طرح ازدواج دانشجویی برای اعزام به مشهد ثبت‌نام کرده‌اند. 30 دی آخرین مهلت ثبت‌نام در این طرح است.


وی درباره هدایایی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، گفت: در سال‌های گذشته هدایایی به زوج‌های دانشجویی اعطا می‌شد اما این بستگی به شرایط بودجه دارد و هدایای نقدی و غیر نقدی از طرف دانشگاه‌ها به زوج‌های دانشجو پرداخت می‌شود. هدیه نهاد رهبری سفر زوج‌ها به مشهد مقدس است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته