دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1394 - 08:19
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش هفتم: نجف‌آباد، کرمانشاه و جویبار

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/7/ + تصاویر

بخش هفتم معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شامل معرفی مسجد شهید غیوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، مسجد الغدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و مسجد صاحب الزمان(عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار است.
کد خبر : 24858

مسجد مرکزی شهید غیوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد


مسجد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با نام شهید غیوری با بهره‌گیری از هنر معماری اصیل ایرانی- اسلامی در مرکز سایت و ابتدای محور مرکزی دانشگاه احداث شده و در حال بهره‌برداری است.


این مسجد برای برگزاری نماز و انجام فرایض دینی و امور فرهنگی دانشگاه در سال 1369 احداث شد لیکن به دلیل محدودیت فضای داخلی و عدم پاسخگویی به نیاز دانشگاه در چندین فاز توسعه و بهینه‌سازی شده است و در سال 1385 با زیربنای 1950 متر مربع و ظرفیت 2000 نفر نمازگزار افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.









از ویژگی‌های این مکان مقدس، مجاورت با یادمان شهدای گمنام تدفین شده در صحن دانشگاه آزاد اسلامی بوده که حس قرابت و معنویت خاصی را حاکم کرده و مکانی معنوی برای دانشجویان، کارکنان و استادان به وجود آورده است

ساختمان مسجد بزرگ دانشگاه با به کارگیری المانهای معماری ایرانی - اسلامی مانند سردر ورودی، گنبد، کاشی‌کاری، نورگیرها، قوس‌ها و پنجره‌های قوسی شکل، طراحی و ساخته شده است که از ابتدای ورود فضای کاملاً مذهبی عرفانی را به وجود می‌آورد. سردر ورودی این مسجد با کاشی کاری هفت رنگ با آیه نوشته ساخته شده و گنبد با قطر 8 متر و ارتفاع 18 متر از سطح زمین در مرکز شبستان مسجد وجود دارد.


از دیگر ویژگی‌های این مکان مقدس، مجاورت با یادمان شهدای گمنام تدفین شده در صحن دانشگاه آزاد اسلامی بوده که حس قرابت و معنویت خاصی را حاکم کرده و مکانی معنوی برای دانشجویان، کارکنان و استادان به وجود آورده است.


برگزاری جلسات تفسیر و قرائت قرآن هر روز بعد از نماز ظهر و عصر، بیان احکام هر روز بین نماز، سخنرانی‌های مذهبی و اعتقادی، مراسم دعای کمیل، عرفه، زیارت عاشورا، مراسم عزادارای در محرم و صفر، پرسش و پاسخ شرعی دانشگاهی از برنامه‌های این مسجد در ایام سال است و در ماه مبارک رمضان حال و هوای ویژه می‌گیرد.


با توجه به توسعه ساختمان و بهینه‌سازی امکانات مسجد در سال‌های اخیر این مسجد مجهز به سیستم‌های تصویر، صوت و نور مدرن و به روز، برق بدون وقفه و تاسیسات گرمایشی سرمایشی مناسب با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی است. همچنین این واحد دانشگاهی دارای 3 مسجد دیگر در مجموعه خوابگاه‌ها و آموزشکده سما دانشگاه با زیربنای کل 1350 متر مربع در سال 1388 احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


مسجد الغدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه



از ویژگی‌های معماری مسجد الغدیر واحد کرمانشاه می‌توان از شکل معماری مدور آن به نشانه عالم گیتی و خداوند متعال در مرکزیت این عالم نام برد که برگرفته از معماری سنتی اسلامی و ایرانی است.








استفاده از نقوش هندسه اسلیمی و آیات قرآنی با استفاده از کاشی هفت رنگ در این مسجد، زیبایی چشم نوازی به آن داده است که برای نمازگزاران آرام‌بخش است

مسجد الغدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در مرکز مجتمع دانشگاهی به منظور امکان دسترسی یکسان تمامی قسمت‌ها و ساختمان‌های دیگر قرار دارد. معماری آن برگرفته از معماری سنتی اسلامی و ایرانی است. این مسجد با مساحت 900 مترمربع در سال 1387 به بهره‌برداری رسید.


استفاده از نقوش هندسه اسلیمی و آیات قرآنی با استفاده از کاشی هفت رنگ در این مسجد، زیبایی چشم نوازی به آن داده است که برای نمازگزاران آرام‌بخش است.


حکاکی اسامی چهارده معصوم بر روی حفاظ شبستان زنانه این مسجد از دیگر مشخصات معماری زیبا و جذاب آن است، استفاده از ایوان در طبقات، الهام از ایوان مساجد سنتی معماری ایرانی و اسلامی است.


مسجد الغدیر واحد کرمانشاه دارای گنجایش 450 نفر نمازگزار در دو شبستان مردانه و زنانه است.


مسجد صاحب الزمان(عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار


عملیات اجرایی پروژه مسجد مسجد صاحب الزمان (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار در سال 1389 با اخذ مجوز از سازمان مرکزی آغاز و در آذر سال 1391 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


مساحت مسجد 650 متر مربع با 2 گلدسته و یک گنبد و 2 عدد در چوبی نراد طرح جامی و یک طبقه است. نمادهای به کار رفته در آن شامل جانمایی حوض با فواره آب در ضلع شمالی همراه با نورپردازی متصل به رواق ورودی برادران و خواهران، کاشی‌کاری آیات قرآنی داخلی گنبد به همراه 4 ستون اصلی و محراب واقع در صحن برادران و استفاده از مصالح منطبق بر معماری اسلامی در نماهای اصلی است.








مساحت مسجد واحد جویبار 650 متر مربع با 2 گلدسته و یک گنبد و 2 عدد در چوبی نراد طرح جامی و یک طبقه است

دفتر فرهنگ اسلامی اکنون تمامی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی (همایش‌­ها، جشنواره‌ها، برگزاری مراسم ولادت و شهادت­‌ها، مسابقات قرآنی، زیارت عاشورا، نشست‌های دانشجویی، کارگاه‌­ها و مهمترین آن نماز جماعت) را با حضور استادان و کارکنان و دانشجویان در مسجد صاحب‌الزمان (عج) دانشگاه برگزار می‌کند.


به گزارش آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجرا است و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.


16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.


مسجد واحد نجف‌آباد


به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 133 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» در این راستا در نظر دارد در چند بخش به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مساجد دانشگاه در واحدهای دانشگاهی بپردازد.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته