دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1396 - 18:00
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

محیط زیست و تغییر اقلیم یکی از چالش های اساسی کشور است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که مساله محیط زیست و تغییر اقلیم یکی از چالش‌های اساسی کشور است، گفت که با توجه به وضعیت موجود و اثراتی که تغییرات اقلیمی داشته است، باید با شرایط جدید برنامه‌ریزی کنیم.
کد خبر : 248189

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از برنامه گفت‌وگوی علمی، سید راضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره بررسی اثرات تغییر اقلیم بر امنیت غذایی کشور و راهکارهای مقابله با آن صحبت کرد.


سید راضی نوری در آغاز با بیان اینکه مسئله محیط زیست و تغییر اقلیم یکی از چالش‌های اساسی کشور است، گفت: «با توجه به وضعیت موجود و اثراتی که تغییرات اقلیمی داشته است، باید با شرایط جدید برنامه ریزی کنیم. مصرف بیش از حد آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های بدون مجوز یکی از عوامل اصلی خشکی و نشست زمین است».


وی اضافه کرد: «با توجه به شرایط آب و هوایی که این روزها وجود دارد، می‌طلبد اساتید دانشگاهی و نخبگان و همچنین مسئولان نسبت به وضعیت جدید سیاست‌های لازم را اتخاذ کنیم. در این زمینه موضوع آمایش سرزمینی از 30 سال پیش مطرح بود اما در چند سال اخیر دولت این موضوع را جدی گرفته است. همین عدم توجه به آمایش سرزمینی باعث شده به عنوان مثال در استان‌هایی مجموعه فولادسازی را احداث کنیم که کمبود آب دارد و یا در شهرهایی برنج کشت می‌کنیم که با مشکل آب روبرو هستند».


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تصریح بر اینکه برای مقابله با مشکلات زیستی قوانین لازم وجود دارد، اظهار داشت: «در این حوزه حتی با انباشت قوانین مواجه هستیم. متاسفانه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به صورت جدی ورود نکردند که اگر این دستگاه‌ها به وظایف شان به خوبی عمل کرده بودند، 370 هزار چاه غیر قانونی که حفر شده بود، وجود نداشت».


وی به اثرات منفی گرمای زمین اشاره کرد و عنوان داشت: «این گرمای بیش از حد که به ویژه امسال با آن مواجه هستیم، اکوسیستم و محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده است. این گرما که نتیجه تغییرات اقلیمی است، باعث شده با مشکل کمبود آب‌های سطحی روبه‌رو شویم؛ در نتیجه در چنین وضعیتی، گرایش به آب‌های زیرزمینی بیشتر شده که این برای محیط زیست بسیار آسیب زا است».


وی درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای اقدامات حوزه محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی گفت: «اگر به برنامه پنج ساله ششم توسعه نگاه کنید، متوجه می‌شوید در این برنامه بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه‌های حوزه زیست محیطی و کشاورزی چندین برابر بودجه برنامه‌های پنج ساله سابق است. اساسا در برنامه پنج ساله ششم توسعه تمام موارد اساسی که در حوزه محیط زیست اهمیت داشت، مورد توجه قرار گرفته است که یکی از این موارد بیمه کشاورزان است».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته